Gå til innhold

Konsentrasjonsvanske - studietips mot eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har noen år utsatt studier siden jeg sliter dessverre en del med konsentrasjonen min, men bestemtemte meg i år for å prøve likevel.

Det er et interessant studie, der jeg liker to av mine tre fag svært godt. Problemet mitt er bare at jeg ikke har konsentrasjon til å lese, og jeg faller fort ut under forelesninger (heldigvis er jeg heldig med foreleseren min, som er engasjerende, bruker eksempler og oppfordrer til debatter).

Bøkene vi må kunne til eksamene er veldig tykke, og jeg får ikke til til å lese dem.

Jeg har vært i alle forelesninger og tatt notater, så jeg har en anelse av hvordan eksamen vil bli.

I fjor strøk 60 prosent og året før strøk 40 prosent, så jeg bekymrer meg veldig mye siden jeg sliter mer enn folk flest med puggingen :P

I resten av studieløpet skal jeg ha en god del økonomifag, og jeg er kjempedårlig i matte. Hvordan jeg skal klare det, vet jeg ikke. Målet er bare å stå på eksamen :O

Har noen her inne noen gode studieteknikker for "sånne som meg"? Erfaringer? :ninuskapus:

Anonymkode: 6efb0...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oddbjørn By har skrevet en bok og to ( Memo). Det er en bok om ulike husketeknikker. Vet ikke om det er noe der angående matte,men du kan jo sjekke det ut. Bare Google han.

Anonymkode: 0e6df...4ef

Skrevet

Memo, som nevnt over, og Superstudent er gode bøker for studieteknikk. Hvis du er åpen for det så anbefaler jeg også Bli best med mental trening av Erik Bertrand Larsen. Den har hjupet meg mye. Du har vel ikke noe å tape på å prøve, hvert fall.

Men mitt aller beste tips er å bli kjent med deg selv. Vit hva som trigger deg, hva som får deg til å døøø av kjedsomhet, hva som gjør at du faller ut, hva du kan gjøre for å unngå å falle ut.

For min del er studielivet ca 30% faglig utvikling og 70% selvutvikling.

Bruk tidligere eksamensoppgaver og tving deg gjennom det du syns er vanskelig. Selvdisiplin, ærlighet og et ønske om å fullføre er det som kommer til å hjelpe deg på veien.

Anonymkode: f1f69...5bd

Skrevet

Det nytter ikke å anbefale meg bøker, når problemet mitt er lesing. Om jeg kunne lese uten problemer, så hadde jeg bare lest pensum :/

Jeg har boka av Bertrand, men klarte bare sånn 10 sider :P Det er et par år siden jeg kjøpte den.

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å anbefale meg bøker, når problemet mitt er lesing. Om jeg kunne lese uten problemer, så hadde jeg bare lest pensum :/

Jeg har boka av Bertrand, men klarte bare sånn 10 sider :P Det er et par år siden jeg kjøpte den.

TS

Memo-boken er ikke sånn man leser fra perm til perm. Der er det små tips og øvelser,alt etter studie. Men hvis du ikke kan lese noe så må du jo nesten få en privatlærer som kan hjelpe deg.

Anonymkode: 0e6df...4ef

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nei altså, hvis du ikke klarer å lese så skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor du studerer? :vetikke:  Kanskje du burde vente litt lenger med å ta opp studiene igjen? Enten må du ansette en privatlærer som kan lære deg stoffet, eller så må du liksom lære det på egenhånd... :vetikke:   Thats kind off how it works..

Konsentrasjonsvanskene sitter mest sannsynlig i hodet, fordi du klarer, utfra hva det ser ut som her inne, å skrive tekst og lese det du får av svar. Så det handler jo ikke om at du ikke makter å lese, for du responderer jo her. Så da står jeg på mitt råd; finn ut hvorfor du ikke klarer å lese. Du kommer jo ingen vei med mindre du finner ut av problemet ditt, tenker jeg. :)

Anonymkode: f1f69...5bd

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har noen år utsatt studier siden jeg sliter dessverre en del med konsentrasjonen min, men bestemtemte meg i år for å prøve likevel.

Det er et interessant studie, der jeg liker to av mine tre fag svært godt. Problemet mitt er bare at jeg ikke har konsentrasjon til å lese, og jeg faller fort ut under forelesninger (heldigvis er jeg heldig med foreleseren min, som er engasjerende, bruker eksempler og oppfordrer til debatter).

Bøkene vi må kunne til eksamene er veldig tykke, og jeg får ikke til til å lese dem.

Jeg har vært i alle forelesninger og tatt notater, så jeg har en anelse av hvordan eksamen vil bli.

I fjor strøk 60 prosent og året før strøk 40 prosent, så jeg bekymrer meg veldig mye siden jeg sliter mer enn folk flest med puggingen :P

I resten av studieløpet skal jeg ha en god del økonomifag, og jeg er kjempedårlig i matte. Hvordan jeg skal klare det, vet jeg ikke. Målet er bare å stå på eksamen :O

Har noen her inne noen gode studieteknikker for "sånne som meg"? Erfaringer? :ninuskapus:

Har du tilgang på tidligere eksamensoppgaver? Hvis du absolutt ikke klarer å lese ville jeg ha gjort alle eksamensoppgaver du kommer over.

Anonymkode: ab778...999

Skrevet

Å være i god fysisk form hjelper på evnen til konsentrasjon.

Anonymkode: 4db31...498

Skrevet

Det er nok lurt å ikke ha så lange leseøkter i samme slengen og heller bytte mellom ulike læringsmetoder. Eksempelvis faglige videoer, kollokvie, presentasjon av fagstoff foran speilet, flashcards etc. Det er jo uansett viktig at du også setter av tid til å lese og arbeider med disse konsentrasjonsproblemene. 

Anonymkode: 5a7a1...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...