Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! er ei jente på 17 år og trenger hjelp med å se over jobbsøknaden min. Hva kan jeg endre, slette eller skriver mer om?

Tusen takk på forhånd! :)

Butikkselger – Deltid

Hei! Ser at dere på finn.no utlyser stillingen som butikkmedarbeider, og synes det virker spennende. Jeg vil akkurat ha denne jobben for jeg tror det vil gi meg spennende utfordringer og muligheter til å utvikle meg videre. jeg har alltid vært interessert i salg og god kundeservice. Jeg trives godt med folk rundt meg, og ønsker gjerne å være med på å bidra til at deres kunder vil få best service som mulig.

Ellers så kan det nevnes at jeg har godt humør, positiv, ryddig og trives godt med å ha mye gjøre. Jeg er svært lærevillig, og det at jeg kan få opplæring og nye utfordringer gjør denne jobben spesielt interessant.

Nå har jeg et friår fra vgs, og har lyst til å komme meg ut i arbeidslivet for å få mer erfaring. Og jobber gjerne i juletider og sommerferier. Tidligere har jeg litt erfaring fr butikk, og frivillig arbeid hvor jeg har lært både kundebehandling og varepåfylling.

Denne stillingen virker som den har gode muligheter for det jeg ønsker videre, og med det vil jeg gjerne bli deres nye medarbeider. Og vil ta med meg mine erfaringer og engasjement dersom det sku bli aktuelt. Og har mulighet for å starte med en gang og kan jobbe alle hverdager på dagtid og kveldstid, og i helgene.

Jeg kan nås på tlf … eller mail …hvis dere lurer på noe. Og kommer gjerne til intervju for å presentere meg mer og ser fram til å høre fra dere.

Vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Selve søknaden ser ok ut, men pass på skrivefeil og gjentakelser i formuleringene. Du starter feks veldig mange setninger med "og". Det er greit innimellom, men som regel funker det bedre med komma, eller ved å omformulere setningen. For eksempel: "Denne stillingen virker som den har gode muligheter for det jeg ønsker videre, og med det vil jeg gjerne bli deres nye medarbeider. Og vil ta med meg mine erfaringer og engasjement dersom det sku bli aktuelt. Og har mulighet for å starte med en gang og kan jobbe alle hverdager på dagtid og kveldstid, og i helgene." (din formulering) kan bli til "Denne stillingen virker som den har gode muligheter for det jeg ønsker videre, og med det vil jeg gjerne bli deres nye medarbeider. Jeg vil ta med meg mine erfaringer og engasjement dersom det skulle bli aktuelt. Jeg har dessuten mulighet for å starte med en gang og kan jobbe alle hverdager på dagtid og kveldstid, og i helgene."

Jeg vil også råde deg til å være mer konkret. Du skriver "mine erfaringer og engasjement" - hva er disse erfaringene og engasjementet"?

Skrevet

Hmm, du har jo en del greie generelle formuleringer. Problemet er jo at de er nettopp det - veldig generelle. Du må være mer presis, med konkrete erfaringer eller egenskaper som gjør at du er verdifull i denne jobben.

Og så setninger som denne da:

Jeg er svært lærevillig, og det at jeg kan få opplæring og nye utfordringer gjør denne jobben spesielt interessant.

Altså...seriøst? Jobben er interessant fordi du kan få opplæring? Hva slags seriøs arbeidsgiver er det som IKKE gir opplæring?

Skrevet
48 minutter siden, Glitnir skrev:

Hmm, du har jo en del greie generelle formuleringer. Problemet er jo at de er nettopp det - veldig generelle. Du må være mer presis, med konkrete erfaringer eller egenskaper som gjør at du er verdifull i denne jobben.

Og så setninger som denne da:

Jeg er svært lærevillig, og det at jeg kan få opplæring og nye utfordringer gjør denne jobben spesielt interessant.

Altså...seriøst? Jobben er interessant fordi du kan få opplæring? Hva slags seriøs arbeidsgiver er det som IKKE gir opplæring?

Det er da mange, særlig innenfor helsevesenet. 

Ikke at jeg mener at dette bør være med i søknaden da...

Anonymkode: 87eed...b04

• Liker 1
Skrevet

Hint: hvis søknaden din er så intetsigende at du kan legge den ut her på KG uten fare for å bli gjenkjent, betyr det at denne søknaden ikke sier noe som helst om hvem du er, og arbeidsgiver vil heller ikke klare å finne ut hvem du er ved å lese søknaden.

Du bør skrive mer om hvorfor de skal ansette akkurat DEG. Hva er fordelene for dem hvis de ansetter akkurat deg? Hva får de?

Du skriver ikke noe i søknaden som viser hvorfor du er interessert i akkurat denne bransjen. Jeg klarer faktisk ikke utifra søknaden å gjette hvilken bransje det er. Hvorfor er du så facinert av akkurat denne type butikk?

Det er noe skrivefeil og dårlige formuleringer, det skinner igjennom at du ikke har norsk som morsmål. Rett opp i feilene, ellers får du ikke jobben.

Du tar et friår fra vgs...betyr det at de ikke får beholde deg lenger enn til over sommeren? Enten så dropper du å skrive noe om det, eller så nevner du at du gjerne fortsetter som deltidshjelp ved siden av skolen.

• Liker 1
Skrevet

Hei TS, det så ut som en fin start! :) Det er alltid litt vanskelig med jobbsøknader, man må liksom skrive de om et par ganger  før det begynner å ligne noe :) jeg har skrevet en del søknader, og tok meg friheten til å skrive et forslag for deg. Jeg har tatt med en del av dine egne formuleringer:

Søknad på stilling som butikkmedarbeider

Jeg viser til stillingsannonse på Finn.no, og søker med dette stillingen som butikkmedarbeider hos dere. Jeg er en jente på .. år som går ... linje på ... videregående skole. Akkurat nå har jeg et friår fra skolen, og ønsker å komme meg ut i arbeidslivet for å få erfaring.

En viktig grunn til at jeg søker denne jobben er muligheten for å jobbe med salg. Jeg har alltid vært interessert i salg og god kundeservice, og trives godt med å jobbe med mennesker. Jeg er veldig motivert for å bidra til at deres kunder skal få den beste servicen. Ved siden av skolen har jeg tidligere jobbet i ...(navn på butikk) og har erfaring med både kundebehandling og andre butikkoppgaver, blant annet varepåfylling.

Av personlige egenskaper vil jeg nevne at jeg er positiv, ryddig og trives godt med å ha mye å gjøre! Jeg er veldig fleksibel når det kommer til arbeidstider.

Jeg kan nås på tlf ... , og kan stille til intervju når som helst.

Vennlig hilsen

.....

Til dere andre som svarer: det er en 17-åring som søker en butikkjobb, ikke en 40-åring som søker lederstilling.

Anonymkode: 2849a...7f1

• Liker 3
Skrevet

Leste akkurat for et par-tre dager siden at når på døgnet du sender søknaden kan være ja eller nei til å få jobben. Beste tidspunkt å sende søknaden på er mellom kl. 06:00 og 10:00 

Lykke til :) 

Anonymkode: 25310...04e

Skrevet

Tusen tusen hjertelig takk for hjelpen 😊 dette hjalp meg mye og skal jobbe videre med søknaden 😊

Skrevet

Spurte sjefen min engang hva som måtte til for at hun ble interessert i en jobbsøknad. (Jeg fikk jobben blant 300 søkere). Da svarte hun at det er viktig at man appellerer direkter til jobben i søknaden. Ikke la den bli slik som alle andres. Kom med eksempler hvorfor dine egenskaper/kunnskaper kan ha en posetiv virkning til jobben. Er et godt arbeidsmiljø viktig for deg? Skriv gjerne hva du kan gjøre for å styrke dette miljøet. 

Bare litt generelle tips fra meg :) Er selv 19 år, så vet hvor vanskelig det kan være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...