AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Forbrukerombudet går nå for 16. års aldersgrense på sosiale medier. I dag er aldersgrensen 13. år. På høy tid, 13. 14. og 15. åringer forstår ikke hva de gjør når de legger ut mengder av personopplysninger. Foreldre bør og begynne å se hva ungene deres legger ut av informasjon. Undersøker du barnet ditt sin aktivitet på nett? Anonymkode: e37b1...ffa 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forbrukerombudet går nå for 16. års aldersgrense på sosiale medier. I dag er aldersgrensen 13. år. På høy tid, 13. 14. og 15. åringer forstår ikke hva de gjør når de legger ut mengder av personopplysninger. Foreldre bør og begynne å se hva ungene deres legger ut av informasjon. Undersøker du barnet ditt sin aktivitet på nett? Anonymkode: e37b1...ffa Barnet mitt er 8, 9 i januar. Har alt spurt om å få snapchat å legge til familie etc. Jeg har sagt nei, men leser om foreldre som lar barn ned i 7-8 år bruke snapchat. Jeg blir å følge nøye med den dagen hun får sosiale medier ja! Anonymkode: f04a0...161
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 En ting jeg reagerte på i Mgp Jr var at de snakket om alt som ble lagt ut på Facebook, instagram og snapchat. Hvorfor skal de legge sånn press på barna om å skaffe seg dette, når det allerede er 13årsgrense? Regner med at alderen til publikum er langt under 13 Anonymkode: 3843e...b8b 4
Ak90 Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 (endret) Dere vet at disse aldersgrense ikke finnes i Norge? Apple har det pga amerikansk lovgiving som sier at de ikke kan dele personopplysninger før de er 13 år. Ser du på et annet produkt vil det bare stå: bruker med foreldreveiledning. Endret 8. november 2017 av Ak90 2
Gjest Solstråletårer Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 Det der er veldig lett å omgå. De går ikke rundt å ber om legitimasjon av ungene. Ungen bare forandrer fødsel året. Og det er lett å skule ting for foreldre viss de virkelig vil.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 Bør være 18 årsgrense mener jeg. 16 åringer har heller ikke godt av alt tullet som florerer på det store internett. Anonymkode: f6699...163 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 Mine fikk facebook før de var 13. De hadde kontakt med slektninger som bor i et annet land. Jeg hadde tilgang til fb og sjekket. Anonymkode: da06a...37e
Honey Dew Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 Det burde være aldersgrense når det gjelder blogger som fronter kosmetiske operasjoner og shopping 2
SnoopyBoy Skrevet 15. november 2017 #9 Skrevet 15. november 2017 På 8.11.2017 den 17.04, AnonymBruker skrev: Forbrukerombudet går nå for 16. års aldersgrense på sosiale medier. I dag er aldersgrensen 13. år. På høy tid, 13. 14. og 15. åringer forstår ikke hva de gjør når de legger ut mengder av personopplysninger. Foreldre bør og begynne å se hva ungene deres legger ut av informasjon. Undersøker du barnet ditt sin aktivitet på nett? Anonymkode: e37b1...ffa Har ingenting å si hvilken aldergrense det er, det er jo bare å lyve på alderen. Vet om mange små barn, langt yngre enn 13 som har facebook. Vil de ha det, så klarer de fint å skaffe seg det uansett.men uansett, 16 år alt for høy aldersgrense. Det holder med 13. Hvor høy skal alder strendene være da? 18? Haha. 2
Leeloo Skrevet 15. november 2017 #10 Skrevet 15. november 2017 Jeg tenker det hadde vært kjekt om de kunne har samme mulighet som man har med Apple ID, at man kunne legge en bruker som er for ung inn under foreldrenes bruker på f.eks. Snap, FB, Insta ol, og så blir den fristilt når de blir gamle nok. Selv om man ikke vil ha disse appene selv kan man jo ha en bruker. Da kunne man også lagt inn at foreldrene skal godkjenne hvem som legges til og hva som legges ut. Jeg får beskjed når datteren min vil laste ned en app, og må godkjenne selv om den er gratis. Jeg har ikke så stort problem med SoMe hvis de bare brukes fornuftig, men det skjer jo ikke alltid. Selvfølgelig vil det ikke være like attraktivt å bruke appene når foreldrene må godkjenne alt, men det er jo bare bra. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #11 Skrevet 15. november 2017 Er så glad foreldrene mine ikke overvåket meg som tenåring! De stolte på meg, og jeg ønsket ikke ødelegge den tilliten. De lærte meg om nettvett, mobbing, misbruk og hva som skjer om jeg deler lettkledde bilder av meg selv. Jeg er glad jeg slapp at mamma skulle lese meldinge til gutten i klassen jeg var forelsket i (hun fortalte meg heller alvoret i hva som kan skje av det man deler). Det gjorde at jeg fikk privatlivet mitt i fred og jeg tok gode valg. Om hun heller hadde overvåket meg, ville jeg laget skjulte kontoer og holdt ting hemmelig (kanskje også gjort dårlige valg). Jeg vet om ei som ble overvåket slik av foreldrene sine og hun var den eneste av oss venninner som sendte lettkledde bilder av seg selv. Ja, man skal følge med på barna sine, men det viktigste er å lære de å ta gode valg og konsekvenser av valgene man tar. Å overvåke tenåringer gjør kun at de skjuler det du ikke skal se. Lær de heller å stole på seg selv, la de få tilliten til å ta egne valg og gjør dem trygge til å stå i mot gruppepress. Anonymkode: 42498...4fd 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #12 Skrevet 15. november 2017 Selv godt voksne mennesker har overhodet ingen peiling på hva dem egentlig legger ut på Internett! Men hvordan skal sosiale medier egentlig være sikker på at ungdommene faktisk er gamle nok? Anonymkode: 7feeb...100
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #13 Skrevet 15. november 2017 Ja for aldersgrensene vil stoppe barn og unge. Det er foreldrenes ansvar. Det har det alltid vært. Men. Første generasjon er i dag 20-30. De vokste opp også joinet nettet som tenåringer. Uten foreldre som passet på. Neste generasjon; som er barn og unge i dag. De er delt. Noen vokste opp med foreldre, noen ikke. Avhengig av alder på foreldrene. Det er med denne generasjonen hvor foreldrene selv kom på nett og fikk seg smarttelefon. Det er også nå du har gamlinger på face som deler ting uten å tenke seg om. Fordi de er der vi var for 15+ år siden. De henger etter. Du kan si det startet rundt 2010 at denne forandringen skjedde. sånn ca. Når 2. generasjon er voksne og får barn, så vil de være flinkere til å passe på. Fordi de har selv vokst opp med internett og some. Vi er nå godt inni en fase hvor nettvett er en del av hverdagen til mange. Foreldre har blitt flinkere til å følge med. Fordi de har selv vokst opp på nett og har sett hva som skjer her. Noe våre foreldre ikke viste noe om før. Aldersgrensen kan heves så mye de vil. Så lenge man ikke må ha personnummer for å være på facebook.. bortkastet tid og energi å vedta en slik regel. Fordi den betyr nada på nett. Det er foreldrenes ansvar og de vil bli flinkere med årene. Det har vi et godt bevis om nå i dag, hvis du sammenligner med hvordan det var for 10-15 år siden. Barn og unge har alltid vært tre skritt foran foreldrene på nett. Fordi de voksne ikke viste noe om internett. Nå så er de voksne foran barna, fordi de har vært på nett lenge før dem. Og du vil se mer av det fremover også. Anonymkode: 9e101...be2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #14 Skrevet 15. november 2017 Har en sønn på 10 år, og mange i hans klasse har allerede vært på sosiale medier en stund, spesielt jentene. Og i fjor så hadde de en stygg sak, der flere jenter i klassen, hadde skrevet svært stygge meldinger til den ene jenten i klassen. Så foreldrene ble enige om at de måtte sjekke telefonen til barna, de var jo bare 9 år. Men 2 foreldre nektet, de mente de måtte respektere barnas privatliv. Og deres barn kunne jo ikke gjøre noe sånt. Selvfølgelig så er det ett av de barna, som er den verste mobberen. Jeg har og en 16 åring, og jeg respekterer hennes privatliv nå. Men hun har heller ikke gitt meg noen grunn til noe annet. Men da hun var yngre, så sjekket jeg telefonen hennes iblant. Og ikke minst med tanke på om fremmede kontaktet henne. Anonymkode: 901c0...268 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå