AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Har noen erfaring med hvorvidt man bør velge pakke eller begynne med enkeltforsøk i det private? Vi har rett på offentlig, men må reise endel da. Vi kan ta privat i Oslo, men har jo ikke 100.000 liggende å slenge sånn helt uten videre. Er det i det hele tatt sannsynlig å lykkes ved første runde IVF? Eller det det en minimal andel som ikke bruker opp pakken på 3 forsøk? Anonymkode: 2e8ee...ff3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Jeg mener å huske at vi fikk beskjed om at i underkant av 30% lykkes på første forsøk. Vi har hatt tre forsøk i det offentlige og fortsatt ikke gravid. Tror det var 30% sjanse for å ikke bli gravid på tre forsøk. Anonymkode: 81345...839
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener å huske at vi fikk beskjed om at i underkant av 30% lykkes på første forsøk. Vi har hatt tre forsøk i det offentlige og fortsatt ikke gravid. Tror det var 30% sjanse for å ikke bli gravid på tre forsøk. Anonymkode: 81345...839 Jeg har hørt en del tall, men så vet jeg jo ikke hvilke tall som gjelder for de som er uforklarlig barnløse og de som har diverse påviste årsaker. Foreløpig har vi klart å få ett barn på egenhånd, og har ingen påvist grunn til at nummer to drøyer. Men jeg vet jo også at sjansen for å bli gravid generelt hver syklus er relativt "lav", blir kanskje litt samme statistikk med IVF(?). Jeg regner med man ikke får refundert noe om første forsøk lykkes på privat? Om man har kjøpt pakke? Anonymkode: 2e8ee...ff3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt en del tall, men så vet jeg jo ikke hvilke tall som gjelder for de som er uforklarlig barnløse og de som har diverse påviste årsaker. Foreløpig har vi klart å få ett barn på egenhånd, og har ingen påvist grunn til at nummer to drøyer. Men jeg vet jo også at sjansen for å bli gravid generelt hver syklus er relativt "lav", blir kanskje litt samme statistikk med IVF(?). Jeg regner med man ikke får refundert noe om første forsøk lykkes på privat? Om man har kjøpt pakke? Anonymkode: 2e8ee...ff3 Der jeg undersøkte om pris privat, mener jeg at det sto noe om tilbakebetaling hvis man ble gravid på mindre enn det antallet man hadde kjøpt i en pakkepris. Men det ville jeg absolutt undersøkt hos litt forskjellige for å se om det er store forskjeller. Ønsker deg lykke til :-) Anonymkode: 1ed15...19c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg undersøkte om pris privat, mener jeg at det sto noe om tilbakebetaling hvis man ble gravid på mindre enn det antallet man hadde kjøpt i en pakkepris. Men det ville jeg absolutt undersøkt hos litt forskjellige for å se om det er store forskjeller. Ønsker deg lykke til :-) Anonymkode: 1ed15...19c Det skal jeg sjekke Og takk for lykkeønskninger! Anonymkode: 2e8ee...ff3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 De sier vel at det er ca 30% sjanse for å bli gravid på et IVF forsøk. Men første forsøket er ofte et prøve forsøk, fordi man på forhånd ikke vet medisindoser ol. Man kan risikere å få ut få egg, at det er noe galt med eggene osv. Hvis man er uforklarlig barnløs så kan første forsøk i noen tilfeller fortelle hvorfor. Om det er stimuleringen eller eggene som er problemet. Anonymkode: 96337...2a8
miore Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 (endret) 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen erfaring med hvorvidt man bør velge pakke eller begynne med enkeltforsøk i det private? Vi har rett på offentlig, men må reise endel da. Vi kan ta privat i Oslo, men har jo ikke 100.000 liggende å slenge sånn helt uten videre. Er det i det hele tatt sannsynlig å lykkes ved første runde IVF? Eller det det en minimal andel som ikke bruker opp pakken på 3 forsøk? Anonymkode: 2e8ee...ff3 Jeg valgte å la statistikken bestemme for meg. "Dessverre" er det jo slik at sannsynligheten for å lykkes på ett forsøk varierer med diagnose, alder, og hormonverdier, mens klinikkene kun er pliktige til å gi suksessrate (dvs antall levende fødte per stimuleringsrunde) totalt. Dermed er det ikke sånn at dette tallet gjelder for alle, det er et gjennomsnitt. De med normale hormonnivåer og "uforklarlig" barnløshet har ofte litt bedre sjanser enn de med flere kjente diagnoser, som lav sædkvalitet, lav amh og endometriose, f.eks. De som "bare" sliter på grunn av tette eggledere har stort sett veldig gode sjanser. De fleste oppgir ca 30 % sjanse for å lykkes. Noen av de private oppgir litt lavere tall, men det er stort sett fordi de har flere eldre pasienter som ikke kommer under det offentlige fordi de er over 38. Min klinikk er privat, og oppga denne sannsynligheten til 28 % for å lykkes på ett forsøk (dermed er det jo mest sannsynlig å ikke lykkes på første forsøk - sannsynligheten for å ikke lykkes på første forsøk blir jo da nødvendigvis 72 %). Regner jeg litt videre, får jeg at sjansen for å lykkes innen to forsøk ble 48.2 % og innen tre forsøk 62.3 %. Jeg valgte dermed å gå for pakke siden det da sannsynligvis ville bli dyrere for meg å kjøpe nok enkeltforsøk til å lykkes. Jeg visste jo at sannsynligheten for meg, som var ung (29) i IVF-sammenheng og hadde diagnosen uforklarlig barnløshet sannsynligvis var noe større, men hvor mye større kunne jeg ikke si noe om. Klinikkene pleier IKKE å tilby pengene tilbake, hele poenget deres er jo at dette er en bingo som enten vi eller dem kan "vinne" - det er jo flaks for dem om kundene lykkes på første forsøk, da har de fått godt betalt for ett forsøk. Mens kundene jo også vinner, de trenger ikke å kjøpe så mye medisiner, og slipper å gå gjennom flere forsøk. De må riktignok betale mer for det ene forsøket, men det er jo en gamble du må ta. For min egen del har jeg kjøpt pakke både da vi lagde datteren og da vi hadde søskenforsøk. Med datteren trengte vi kun det ene forsøket, og "sløste" dermed bort ca 30 000 (min klinikk tar ca 30 000 for ett forsøk, 58 000 for pakke på tre). Sløste i anførselstegn, for jeg sparte masse på medisiner og slapp det psykiske aspektet med negativt forsøk. Med søskenforsøk holdt ikke én pakke en gang (endte med fire uttak), til tross for at jeg bare var to år eldre og alle andre faktorer var de samme. Det sier litt om hvor mye tilfeldigheter har å si. Endret 9. november 2017 av miore
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 2 timer siden, miore skrev: Jeg valgte å la statistikken bestemme for meg. "Dessverre" er det jo slik at sannsynligheten for å lykkes på ett forsøk varierer med diagnose, alder, og hormonverdier, mens klinikkene kun er pliktige til å gi suksessrate (dvs antall levende fødte per stimuleringsrunde) totalt. Dermed er det ikke sånn at dette tallet gjelder for alle, det er et gjennomsnitt. De med normale hormonnivåer og "uforklarlig" barnløshet har ofte litt bedre sjanser enn de med flere kjente diagnoser, som lav sædkvalitet, lav amh og endometriose, f.eks. De som "bare" sliter på grunn av tette eggledere har stort sett veldig gode sjanser. De fleste oppgir ca 30 % sjanse for å lykkes. Noen av de private oppgir litt lavere tall, men det er stort sett fordi de har flere eldre pasienter som ikke kommer under det offentlige fordi de er over 38. Min klinikk er privat, og oppga denne sannsynligheten til 28 % for å lykkes på ett forsøk (dermed er det jo mest sannsynlig å ikke lykkes på første forsøk - sannsynligheten for å ikke lykkes på første forsøk blir jo da nødvendigvis 72 %). Regner jeg litt videre, får jeg at sjansen for å lykkes innen to forsøk ble 48.2 % og innen tre forsøk 62.3 %. Jeg valgte dermed å gå for pakke siden det da sannsynligvis ville bli dyrere for meg å kjøpe nok enkeltforsøk til å lykkes. Jeg visste jo at sannsynligheten for meg, som var ung (29) i IVF-sammenheng og hadde diagnosen uforklarlig barnløshet sannsynligvis var noe større, men hvor mye større kunne jeg ikke si noe om. Klinikkene pleier IKKE å tilby pengene tilbake, hele poenget deres er jo at dette er en bingo som enten vi eller dem kan "vinne" - det er jo flaks for dem om kundene lykkes på første forsøk, da har de fått godt betalt for ett forsøk. Mens kundene jo også vinner, de trenger ikke å kjøpe så mye medisiner, og slipper å gå gjennom flere forsøk. De må riktignok betale mer for det ene forsøket, men det er jo en gamble du må ta. For min egen del har jeg kjøpt pakke både da vi lagde datteren og da vi hadde søskenforsøk. Med datteren trengte vi kun det ene forsøket, og "sløste" dermed bort ca 30 000 (min klinikk tar ca 30 000 for ett forsøk, 58 000 for pakke på tre). Sløste i anførselstegn, for jeg sparte masse på medisiner og slapp det psykiske aspektet med negativt forsøk. Med søskenforsøk holdt ikke én pakke en gang (endte med fire uttak), til tross for at jeg bare var to år eldre og alle andre faktorer var de samme. Det sier litt om hvor mye tilfeldigheter har å si. Ah, man betaler ikke for medisiner nei- jeg tenkte ikke på det. Jeg har veldig bra verdier av alt, mannen vet jeg ikke enda. Er 37, men har over snittet bra eggreserver. Vet ikke om det har betydning. Hm....jeg har en polypp på livmor som skal opereres bort først. Klaffer det ikke naturlig heller etter det har vi jo prøvd i nesten 2 år, så da er kanskje pakkepris fornuftig fordi det jo må være en "grunn". Er siste barnet også(tror jeg.... ). Kan man legge egg på frys i tilfelle man får et innfall i 40årskrise på et tredje barn? Offentlig dekker jo ikke tredje barn- men om selve egget fryses gjennom offentlig forsøk- kan man bruke det til private forsøk? Anonymkode: 2e8ee...ff3
miore Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, man betaler ikke for medisiner nei- jeg tenkte ikke på det. Jeg har veldig bra verdier av alt, mannen vet jeg ikke enda. Er 37, men har over snittet bra eggreserver. Vet ikke om det har betydning. Hm....jeg har en polypp på livmor som skal opereres bort først. Klaffer det ikke naturlig heller etter det har vi jo prøvd i nesten 2 år, så da er kanskje pakkepris fornuftig fordi det jo må være en "grunn". Er siste barnet også(tror jeg.... ). Kan man legge egg på frys i tilfelle man får et innfall i 40årskrise på et tredje barn? Offentlig dekker jo ikke tredje barn- men om selve egget fryses gjennom offentlig forsøk- kan man bruke det til private forsøk? Anonymkode: 2e8ee...ff3 Alder har en sammenheng for mer enn bare eggreserver/AMH, det blir blant annet større fare for kromosomavvik desto eldre man blir, og også større fare for spontanabort. De fleste grafene skyter ikke i været etter 35, slik vi har blitt fortalt av media, men rundt 38-årsalderen. Du kan få egg på frys om du får egg av god nok kvalitet under behandlingen (det er absolutt ikke gitt - jeg har fått ett egg på frys i løpet av mine totalt fem uttak; fryseegg er bonus og absolutt ikke noe man kan regne med), og disse får du lov til å sette inn senere. Disse "eier" dere jo i fem år etter uttaket, deretter blir de destruert om de ikke blir brukt. Du får heller ikke sette dem inn dersom du f.eks har skilt deg fra partner og han ikke ønsker det. Om det er noen øvre aldersgrense for innsett av fryseegg i det offentlige vet jeg faktisk ikke, men siden grensen for uttak er 38 kan man uansett nødvendigvis ikke bli eldre enn 43 år
miore Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Jeg ser at Rikshospitalet faktisk oppgir fødselsrate per alder på sine sider, det er jo tall det kan være interessant for deg å bruke i vurderingen selv om det ikke er helt nye tall
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #11 Skrevet 9. november 2017 42 minutter siden, miore skrev: Alder har en sammenheng for mer enn bare eggreserver/AMH, det blir blant annet større fare for kromosomavvik desto eldre man blir, og også større fare for spontanabort. De fleste grafene skyter ikke i været etter 35, slik vi har blitt fortalt av media, men rundt 38-årsalderen. Du kan få egg på frys om du får egg av god nok kvalitet under behandlingen (det er absolutt ikke gitt - jeg har fått ett egg på frys i løpet av mine totalt fem uttak; fryseegg er bonus og absolutt ikke noe man kan regne med), og disse får du lov til å sette inn senere. Disse "eier" dere jo i fem år etter uttaket, deretter blir de destruert om de ikke blir brukt. Du får heller ikke sette dem inn dersom du f.eks har skilt deg fra partner og han ikke ønsker det. Om det er noen øvre aldersgrense for innsett av fryseegg i det offentlige vet jeg faktisk ikke, men siden grensen for uttak er 38 kan man uansett nødvendigvis ikke bli eldre enn 43 år Sette inn etter skilsmisse Huff, det er det sikkert noen som vil Tipper jeg er 37,5 idet enten offentlige eller private forsøk er igang, så da er det iallefall noe tid. Men jeg trodde 38 årsgrensen var å komme igang- ikke at man stopper uttak på eks tredje forsøk i pakka om man er fylt 38? Isåfall bør jeg jo sette meg på liste nå, ikke vente noen måneder. Da rekker jeg jo ikke å bruke det offentlige(vi må til Porsgrunn, eventuell privat i Oslo istedet eller senere). Anonymkode: 2e8ee...ff3
miore Skrevet 9. november 2017 #12 Skrevet 9. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sette inn etter skilsmisse Huff, det er det sikkert noen som vil Tipper jeg er 37,5 idet enten offentlige eller private forsøk er igang, så da er det iallefall noe tid. Men jeg trodde 38 årsgrensen var å komme igang- ikke at man stopper uttak på eks tredje forsøk i pakka om man er fylt 38? Isåfall bør jeg jo sette meg på liste nå, ikke vente noen måneder. Da rekker jeg jo ikke å bruke det offentlige(vi må til Porsgrunn, eventuell privat i Oslo istedet eller senere). Anonymkode: 2e8ee...ff3 Tror du har rett angående aldersgrensen Og ja, jeg ville satt meg i kø nå, og ikke ventet til etter operasjonen uansett - ventetiden er lang nok som den er. I følge denne er ventetiden i Porsgrunn nå 16 uker til forsamtale og deretter 12 uker til oppstart, med andre ord ovre et halvt år. Vet ikke hvor ofte den oppdateres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå