AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Laget min egen tråd her for å ikke spore av en annen tråd. Er jomfruhinnen virkelig bare en myte? Jeg tok jomfruhinnen min med å bruke tamponger (eller jeg trodde vel at jeg gjorde det inntil nå). Det gjorde veldig vondt og jeg fikk det ikke til de første gangene. Dette blir kanskje litt rart å lese: jeg så på meg selv i et speil både før og etter jeg begynte å prøve, og den ringen som jeg antok var jomfruhinnen, ble helt forandret og "sprekt opp". Altså jeg har vært klar over at jomfruhinne er et misvisende ord, at man kan "miste" den uten å ha sex, aldri ha særlig til hinne, eller at den ikke nødvendigvis brytes heller. Men det er jo noe der. Har dette noe nå bare fått nytt navn, eller hva er det som er myten her egentlig? Anonymkode: 3adb6...f21
Gjest JudasPriest Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 (endret) 🦋 Endret 19. november 2017 av JudasPriest
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 Jomfruhinnen, eller skjedekransen (hymen vaginae), er en del av vulva (den ytre delen av kjønnsorganet hos kvinner) og sitter rundt åpningen til vagina. På tross av navnet er det normalt ikke snakk om noen heldekkende hinne hos kvinner i fruktbar alder, men en mer eller mindre oppdelt og perforert elastisk hudfold, som varierer i tykkelse og hvor mye den blokkerer. Navnet «jomfruhinne» viser til at denne strukturen kan revne litt ved første samleie eller penetrering. Dette skjer imidlertid ikke hos alle, og rifter kan også oppstå ved annen aktivitet. Begrepet «jomfruhinne» kan derfor være misvisende, som har ført til at begrepet «skjedekrans» har dukket opp istedenfor. Anonymkode: 1f286...0cb
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Dannelse Jomfruhinnen sitter et par centimeter inn i skjeden og er nærmest en utvidbar kant eller hudfolder. Den stenger fosterets skjede fullstendig og er fortsatt tydelig til stede hos alle kvinner ved fødselen. Funksjonen er usikker, men kan ha som oppgave å beskytte de indre kjønnsorganene under fosterutviklingen. Tilsvarende hinne finnes også våre nære slektninger sjimpanser, men den tilbakedannes helt før puberteten. At denne strukturen finnes hos ungdom og voksne mennesker er trolig et resultat av generell neoteni. Også hos menneske tynnes jomfruhinnen og får åpninger gjennom barndomen, og vil kunne tilbakedannes helt i overgangen til puberteten. I enkelte sjeldne tilfeller (én av 2000 kvinner) tilbakedannes ikke hinnen, slik at den må opereres for å slippe ut menstruasjonsblod. Anatomi Kransen er normalt veldig elastisk og kan tøyes mye uten at den får rifter eller revner, men kan noen ganger rives opp ved første samleie. Det er imidlertid bare én av tre kvinner som opplever blødning i forbindelse med det første samleiet. Det som omtales som at 'jomfruhinnen brister' ved det første samleiet, er ikke noe universelt fenomen eller noe dekkende beskrivelse av hva som faktisk foregå. Det er ikke mulig å fastslå sikkert om samleiet har funnet sted eller ikke utelukkende basert på en undersøkelse av denne strukturen. Det er ikke mulig å se om en kvinne har hatt samleie eller hatt noe i skjeden ved å undersøke underlivet. Anonymkode: 1f286...0cb
Gjest Solstråletårer Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 En myte. Det du så var at skjeden utvidet seg. Den er en muskel. Du hadde en tampong inne skjeden utvidet seg. Det gjorde vondt. Du var sikkert anspent og tørr i skjeden . Noen kan ha en hinne der men den kan sprekke av det minste som riding osv. Myten om at jomfruer blør kommer nok av . Litt tøff sex første gang . I gamledager var det ikke så vanlig med forspill
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 Ja det er en myte. Kvinner har en hudfold/hudkrans i inngangen til vagina. Denne skades ofte litt første gangen den utvides ved at en presser ting inn der derfor kan det blø og gjøre vondt. Men det er ikke en heldekkende hinne i det hele tatt. Den eneste reelle jomfruhinna som eksiterer er en tilstand som kan skje med små jentebabyer der indre kjønnslepper gror igjen. Dette åpnes opp med krem som tynner huden til det åpner seg igjen eller ved inngrep mens de er små fordi det er lite heldig for dem. Anonymkode: 54d83...f6c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 Så det er noe der, og det er dette noe som vi har kalt jomfruhinne. Og myten med jomfruhinnen er at alle kvinner som ikke har hatt sex, har denne hinnen og at den sprekker og man blør første gang man har sex? Og myten går også ut på at det er en heldekkende hinne (aldri hørt om en gang)? Anonymkode: 3adb6...f21
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 Jomfruhinnen er ikke noen myte, men det er en myte at den er en heledekkende hinne som "åpnes" når man har første samleie. Jomfruhinnen - eller hymen - er enkelt og greit en liten fold som delvis dekker inngangen til skjeden, og som kan ha ulik form. De fleste har en semilunar type (den ser ut som en halvmåneformet fold ved skjedeinngangen, mens andre kan ha en annulær (ringformet), cribriform (perforert med mindre huller) eller septat hinne (med en kraftig bindevevsstreng i midten. Dette er grunnen til at noen synes det er enkelt å bruke tampong, mens andre sliter med det. Det er sjelden problematisk å få en tampong forbi en semilunar jomfruhinne, mens enkelte andre typer kan være vanskelige (særlig septathymen, der det kan være mulig å få tampongen inn med noe besværlighet, men vanskelig, og tidvis smertefullt å få den ut igjen). Jomfruhinnen vet ikke om det er en penis eller noe annet som passerer den. Det er ikke noen sterk struktur, og den kan degenerere av seg selv, eller provoseres vekk av ulike fysiske aktiviteter som sykling, ridning, turn, onani etc. Den kan til en viss grad regenerere, men ved fortsatte stimuli, vil ikke dette være permanent. Hymen er IKKE en barriere som må åpnes ved første samleie. som oftest er den da degenerert til noen mindre folder ved skjedeinngangen (man kan kjenne disse med fingrene hos unge jenter). Dersom hymen blokkerer skjedeinngangen, kan dette føre til alvorlige problemer når jenter begynner å menstruere, fordi blodet ikke kan dreneres vekk. Dette er en tilstand som kalles hematokolpos, og som kan lede til alvorlige infeksjoner. dette er et patologisk avvik, som må opereres. De aller færreste jenter vil merke noe til denne jomfruhinnen. Har man septathymen, kan den tidvis være plagsom, men normalt vil man ikke merke det. Dersom septumet er tykt, kan det måtte korrigeres kirurgisk dersom det medfører plager (veldig enkelt inngrep). Strukturene i hymen fortykkes noe etter 20 års alder dersom de er intakte, men det har ingen praktisk betydning. Jomfruhinnen er IKKE en myte. Myten går ut på at dette er en fysisk barriere som må sprenges opp ved første samleie. De færreste jenter vil merke noe til akkurat det, da den som regel er degenerert lenge før første gang en penis finner veien dit. Anonymkode: 57a02...a40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå