AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Må jeg også bytte førerkort, bankkort, pass, osv osv? Eller er det noen automatikk i det? Anonymkode: ad5c0...05d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Vent på bekreftelse/godkjenning. Deretter må du bytte alt selv, ingen automatikk. Lurt å ha dokumentet om navneendring på seg frem til alt annet kommer i orden. Anonymkode: 8fe3e...948 1
Gjest Elseby13 Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 De fleste jeg snakket med, fikk ingen bekreftelse eller godkjenning. En stund etter byttet begynte plutselig regninger og brev å dukke opp med det nye navnet...
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Jeg har nettopp byttet navn. Du får brev i posten når det nye navnet er gjeldende. Du kan også logge inn på altinn og se om det er endret der. Du må bestille pass, førerkort og bankkort, post/regninger kommer automatisk med nytt navn. Anonymkode: 5d835...7fd 1
Millimani Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 (endret) 10 minutes ago, AnonymBruker said: Må jeg også bytte førerkort, bankkort, pass, osv osv? Eller er det noen automatikk i det? Anonymkode: ad5c0...05d Du må bytte alt det nevnte ja. Attest på navne-endring kommer i posten etter få dager. Ellers går det meste automatisk, men noe kan ta litt tid. Det meste oppdaterer seg automatisk mot folkeregisteret månedlig eller kvartalsvis. Lag og foreninger du er med i, må du selv gi beskjed til. Endret 8. november 2017 av Millimani
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp byttet navn. Du får brev i posten når det nye navnet er gjeldende. Du kan også logge inn på altinn og se om det er endret der. Du må bestille pass, førerkort og bankkort, post/regninger kommer automatisk med nytt navn. Anonymkode: 5d835...7fd Takk for svar! Så det er de tre tingene bare? Pass, førerkort og bankkort? Hva med å si i fra til mobilselskap, strømleverandør, nettleverandør, bank, forsikring osv? Anonymkode: ad5c0...05d
Millimani Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Så det er de tre tingene bare? Pass, førerkort og bankkort? Hva med å si i fra til mobilselskap, strømleverandør, nettleverandør, bank, forsikring osv? Anonymkode: ad5c0...05d De fleste offentlige ting oppdaterer seg automatisk mot folkeregisteret. Lege og tannlege må du imidlertid orientere selv, men sykehus oppdaterer seg mot folkeregisteret som det meste av alt annet. Større selskaper som banker og Telenor f.eks., oppdaterer ukentlig sine datasystemer mot folkeregisteret, så de får oppdatert navnet derfra uten at du behøver å gi beskjed. Noen som ikke har tilgang til folkeregisteret, ber om dokumentasjon på navneendringen, og da sender du kopi av skjemaet du får av skatte-etaten etter endringen. Jeg måtte for eksempel sende kopi av skjemaet til dyreidentitets-registeret da jeg har en katt som er ID-merket.
Felixa Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 Du får navnendringsskjema i posten. Det nye navnet kommer relativt kjapt i det offentlige systemet. Men hos private som mobilselskaper, nettleverandøren osv må du selv bytte hos. Legen min hadde fått riktig navn etter jeg byttet. Du må selv bytte førerkort, pass og bankkort.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #9 Skrevet 8. november 2017 Bankkort trenger du vel ikke bytte hvis du ikke bruker det som legitimasjon? Du har jo fortsatt samme kode og samme kontonummer. Jeg har byttet etternavn og gadd ikke bytte bankkort. De byttes jo automatisk etter noen år uansett, så jeg venter til da. Anonymkode: ea058...222
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #10 Skrevet 17. mai 2020 Jeg vurderer også å bytte etternavn. Er det nye regler i dag? Anonymkode: 7f980...59b
Millimani Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vurderer også å bytte etternavn. Er det nye regler i dag? Anonymkode: 7f980...59b Det ser ut som reglene er de samme https://bryllupshjelperen.no/b/26/hvordan-bytte-etternavn https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 15 timer siden, Millimani skrev: Det ser ut som reglene er de samme https://bryllupshjelperen.no/b/26/hvordan-bytte-etternavn https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 Jeg glemte å skrive at når man må vise legitimasjon når man henter ut reseptbelagte medisiner, hvordan vil apoteket forholde seg da? Holder det med at fødselsnummeret er det samme? Anonymkode: 7f980...59b
Millimani Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg glemte å skrive at når man må vise legitimasjon når man henter ut reseptbelagte medisiner, hvordan vil apoteket forholde seg da? Holder det med at fødselsnummeret er det samme? Anonymkode: 7f980...59b Ta med deg navneendrings-attesten Men du må uansett oppdatere legekontoret selv, så du får høre med dem hvordan de gjør det. Jeg ba dem om å legge inn reseptene med mitt nye etternavn, men jeg lurer på om hun på apoteket mente at jeg ikke skulle gjøre noe med det, eller at det var de som skulle oppdatere det Det husker jeg faktisk ikke, det er fem år siden jeg bytta. De blir jo lagt inn med ditt nye etternavn neste gang legen foreskriver reseptene, - så sant du har oppdatert legekontoret om endringen. Du får spørre legekontoret og/eller apoteket. Lykke til med alt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå