Gå til innhold

Spiser jeg for lite fiber? Hvilke matvarer mot litt hard mage kan dere anbefale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså all avføringen går ut, men på den aller siste delen må jeg presse i 1-2 min og vrikke på rumpa, for at en liten avføringsbit skal gå ned, om dere skjønner?

Begynner å tro at det er altfor lite fiber. Hvilke matvarer kan dere anbefale? Har hørt svisker er bra feks.

Anonymkode: bc4f0...f34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsaker generelt er bra. Hvis du spiser mye kjøtt, melk og egg kan det være lurt å minke på noe av dette og øke mengden grønnsaker. Da får du i deg mer fiber, da grønnsaker er det eneste som inneholder fiber :) 

Skrevet

Jeg anbefaler deg å først øke mengden vann. Dette er trolig nok i seg selv. Dersom det ikke er det: spis grønnsakene dine med skallet på, men ikke rå. Øk eller reduser mengden av ulike ting: fett, frukt, grønnsaker, rå vs kokte grønnsaker, nøtter vs ikke nøtter, bønner vs kjøtt - og spis det som etter testing gir deg ok mage.

Om du, personlig, må øke mengden fiber vet ingen her. Det kan nemlig like godt være at du får i deg for lite vann, for lite fett, for mye tungfordøyelig fiber eller for lite variert kost. Eventuelt kan det være at du tygger maten for dårlig. Alle kjente kilder til hard mage. Fiber bare en av mange,

Anonymkode: 61ead...6e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...