Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke på en stilling, annonensn står på engelsk, men det er i Norge. Skal man da skrive på engelsk eller norsk? Eller det er beste å kontakte kontaktperson å spørre hvilken språk de foretrekker søknaden skal være på? :) 

Anonymkode: 9666a...b50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Engelsk utlysning = engelsk søknad

Anonymkode: eb387...58c

• Liker 4
Skrevet

Hvis utlysningen er på engelsk ville jeg helt klart ha skrevet jobbsøknaden på engelsk. Det er sannsynlig at de søker noen som er flinke i engelsk, og da blir søknaden en slags test

Anonymkode: d4851...b50

Skrevet

Jeg hadde ringt og spurt.

Lærte på et nav-kurs at når utlysning er på bokmål skal søknad være på bokmål, og hvis utlysning er på nynorsk skal søknad være på nynorsk, men de sa ingenting om engelsk.

Anonymkode: 6075c...e64

Skrevet

Skriv på engelsk. De skriver ikke utlysningsteksten på engelsk for moro skyld.

Anonymkode: ea7d5...18a

Skrevet

Neinei, du må ikke finne på å ringe og spørre. Da virker du litt uintelligent. Det er jo en grunn til st utlysningen er på engelsk!

Anonymkode: eb387...58c

Skrevet

Det er mulig de har skrevet annonsen på engelsk for å kunne nå ut også til søkere som ikke kan norsk (F.eks. i oljebransjen er/var det ikke uvanlig å ansette høyt kompetente ingeniører fra India, Brasil, Kina). 

Det er ikke nødvendigvis et "hint" om at de foretrekker engelske søknader. Ring og spør. (Men ikke si "kan jeg skrive på norsk likevel, for du skjønner jeg er ikke så god i engelsk". Spør hva de foretrekker, for du skriver jo like godt på begge språkene så det er hipp som happ for deg!)  Det er kanskje andre ting du har lyst å spør om i samme slengen.

Anonymkode: ee58e...4f4

Skrevet

Ring og spør, du, så får de et inntrykk av deg utover søknaden også. :) Bare positivt det, så lenge du faktisk har noe å spørre om.

Og skal du skrive på engelsk, for guds skyld skriv bra! Fikk en søknad på dårlig skrevet engelsk forleden dag. Den gikk rett i bosset. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ringt og spurt.

Lærte på et nav-kurs at når utlysning er på bokmål skal søknad være på bokmål, og hvis utlysning er på nynorsk skal søknad være på nynorsk, men de sa ingenting om engelsk.

Anonymkode: 6075c...e64

Dette overrasker meg litt. Hvorfor er det et problem å svare på en stillingsutlysning som er på bokmål, med nynorsk? For voksne mennesker skal ikke det være en utpreget språkbarriere akkurat. Engelsk vs. norsk er jo noe helt annet, her er det en tydeligere barriere. 

Kan forstå nynorsk-utlysning + nynorsk-søknad da, for i en offentlig etat vil man gjerne få mye bruk for nynorsk og må derfor vise at man behersker det. De med nynorsk som opprinnelig skriftspråk skriver ofte like godt (om ikke bedre) på bokmål, så problemstillingen blir ikke like relevant andre veien.

Anonymkode: f194a...29a

Skrevet

Du kan sjekke firmaet om annonsen også står på norsk. En del firma har to utlysninger, en på norsk og en på engelsk. Da svarer du på en av annonsene (på tilsvarende språk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...