AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Hei. Er litt forvirrer situasjon her. Jeg er lærling på barnehage, har vært i lærling i et år nå. Det er jente på 4 år som går hit. Helt siden jeg jobber her (et år) har jeg aldri sett faren eller moren til barnet. Det er samboer til barnas far som kommer hit med barnet hver dag. Barnet er heller ikke adoptert av samboeren, og samboer er heller ikke stemoren hennes (da de ikke er gift) Det er kun samboer som er med på foreldresamtaler,og andre møter. Det er kun henne som får informasjon fra barnehage, og kun hun som tar nytt tøy til barnet til barnehage. Så henne også en gang på sykehuset med barnet når barnet var syk. Spurte henne hvor pappaen er, hun sier at han er på jobb hver dag. Og moren til barnet er gift med en annen og hun besøker jenta kun en gang på 6-7 måneder. Samboer ser ut til å være sliten (hun er høygravid) For meg ser det ut som de to foreldrene utnytter samboeren, og de har jo 0 ansvar for barnet. hva er greit i sånn situasjon? Er det da greit at en samboer som egentlig ikke har ansvar for barn forsørger barnet, og foreldrene er aldri tilstede? Anonymkode: 039fa...abe
Måbarefåsiat... Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 De har vel funnet en arbeidsfordeling som funker for deres storfamilie. Så lenge ungen ikke lider nød og hun blir fulgt opp, så er det vel ingen grunn til å koble inn bv. 23
Biloba Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 Hvordan de fordeler oppgaver har du ingenting med. Det er ikke omsorgssvikt at stemor gjør mye av oppgavene, det er omsorgssvikt om ingen gjør dem. 18
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Hvorfor snakker du ikke med din veileder om dette? Du har sikkert også en daglig leder og ped.leder i barnehagen, hvorfor tar du ikke det opp der heller framfor på nettet? Anonymkode: 5e929...03f 11
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 Ungen har det fint og bor med denne damen. Bo problem Men hun sksl ikke få info på foreldresamtale, den infoen er taushetsbelagt og steforeldre har ikke innsyn med mindre både mor og far har samtykket. Så her gjør barnehagen en stor feil Anonymkode: 407a1...5d2 1
Biloba Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ungen har det fint og bor med denne damen. Bo problem Men hun sksl ikke få info på foreldresamtale, den infoen er taushetsbelagt og steforeldre har ikke innsyn med mindre både mor og far har samtykket. Så her gjør barnehagen en stor feil Anonymkode: 407a1...5d2 Da har de vel samtykket da. 14
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 BI har diskutert om dette! Er da ikke sånn at dere sier "send melding" og jeg sender! Ville høre andres mening. Det ser ikke ut til å børe fordelt arbeidsoppgaver, da vi aldri har sett foreldrene hennes. Kun samboer. Ikke bare på barnehagen, men utenfor barnehagen også. Anonymkode: 039fa...abe
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er litt forvirrer situasjon her. Jeg er lærling på barnehage, har vært i lærling i et år nå. Det er jente på 4 år som går hit. Helt siden jeg jobber her (et år) har jeg aldri sett faren eller moren til barnet. Det er samboer til barnas far som kommer hit med barnet hver dag. Barnet er heller ikke adoptert av samboeren, og samboer er heller ikke stemoren hennes (da de ikke er gift) Det er kun samboer som er med på foreldresamtaler,og andre møter. Det er kun henne som får informasjon fra barnehage, og kun hun som tar nytt tøy til barnet til barnehage. Så henne også en gang på sykehuset med barnet når barnet var syk. Spurte henne hvor pappaen er, hun sier at han er på jobb hver dag. Og moren til barnet er gift med en annen og hun besøker jenta kun en gang på 6-7 måneder. Samboer ser ut til å være sliten (hun er høygravid) For meg ser det ut som de to foreldrene utnytter samboeren, og de har jo 0 ansvar for barnet. hva er greit i sånn situasjon? Er det da greit at en samboer som egentlig ikke har ansvar for barn forsørger barnet, og foreldrene er aldri tilstede? Anonymkode: 039fa...abe Dette viser med all tydelighet at du ikke er egnet til å jobbe med barn og unge. Hvem som leverer og ordner opp i forhold til et barn i en barnehage har du som lærling neppe full insikt i grunne e til og det angår deg heller ikke som lærling. Så lenge barnet er rent og helt i tøyet og uten tydelige psykososiale problemer så er din jobbe ikke å spekulere i barnets familiesituasjon. Der er andre som kan kjenne til forhold i bhg du ikke får innsyn i. Skal du prate med noen om et barn i den bhg du er lærling i, så er det de andre ansatte du prater med. Du legger ikke lett gjenkjennelige forhold utmpå nettet til skrekk og advarsel for hele verden. Anonymkode: b77ef...21b 26
Minlillesky Skrevet 8. november 2017 #9 Skrevet 8. november 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: BI har diskutert om dette! Er da ikke sånn at dere sier "send melding" og jeg sender! Ville høre andres mening. Det ser ikke ut til å børe fordelt arbeidsoppgaver, da vi aldri har sett foreldrene hennes. Kun samboer. Ikke bare på barnehagen, men utenfor barnehagen også. Anonymkode: 039fa...abe Om de har fordelt oppgaver eller ei vet du ingenting om. DU har ikke sett foreldrene utenom barnehagen heller, men hva så? Du kan ikke gjøre opp en mening, basert på de små tingene du har sett. Du ser de ikke 24/7, du vet ikke hvordan de organiserer ting i hjemmet, du vet ikke hvordan faren jobber, evt hva han jobber med osv. Så lenge barnet har det bra, så er det jo ikke noe problem om andre henter/leverer. Og at moren ser barnet få ganger i året, det har du ingenting med.. Ærlig talt. Det har hendt ofte at bestemor og bestefar til jenta mi måtte hente og levere henne i barnehagen pga jeg måtte arbeide og fikk ikke tiden til å gå opp. Hvordan de organiserer ting i livet DEMS har du ingenting med. Har barnet det bra, så er det ingen grunn til bekymring. Dessuten skal dette taes opp med barnehagen, ikke her inne. Såpass burde du vite når du arbeider med barn.. Endret 8. november 2017 av Minlillesky 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #11 Skrevet 8. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er litt forvirrer situasjon her. Jeg er lærling på barnehage, har vært i lærling i et år nå. Det er jente på 4 år som går hit. Helt siden jeg jobber her (et år) har jeg aldri sett faren eller moren til barnet. Det er samboer til barnas far som kommer hit med barnet hver dag. Barnet er heller ikke adoptert av samboeren, og samboer er heller ikke stemoren hennes (da de ikke er gift) Det er kun samboer som er med på foreldresamtaler,og andre møter. Det er kun henne som får informasjon fra barnehage, og kun hun som tar nytt tøy til barnet til barnehage. Så henne også en gang på sykehuset med barnet når barnet var syk. Spurte henne hvor pappaen er, hun sier at han er på jobb hver dag. Og moren til barnet er gift med en annen og hun besøker jenta kun en gang på 6-7 måneder. Samboer ser ut til å være sliten (hun er høygravid) For meg ser det ut som de to foreldrene utnytter samboeren, og de har jo 0 ansvar for barnet. hva er greit i sånn situasjon? Er det da greit at en samboer som egentlig ikke har ansvar for barn forsørger barnet, og foreldrene er aldri tilstede? Anonymkode: 039fa...abe Har du spurt de andre i barnehagen der du jobber? De er jo klar over det og har flere år i barnehage enn deg. Tviler på at dette er noe problem jeg altså. Var lærling selv for flere år siden hvor jeg opplevde at et barn ofte hadde blåmerker på ryggen og rompa. Spurte bare pedleder på avdelingen om dette var noe andre hadde sett. Så gikk hun for å notere det ned, da har jeg som lærling i hvert fall sagt ifra til de som kan gjøre noe med saken. Anonymkode: d691d...c27 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #12 Skrevet 8. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: BI har diskutert om dette! Er da ikke sånn at dere sier "send melding" og jeg sender! Ville høre andres mening. Det ser ikke ut til å børe fordelt arbeidsoppgaver, da vi aldri har sett foreldrene hennes. Kun samboer. Ikke bare på barnehagen, men utenfor barnehagen også. Anonymkode: 039fa...abe En lærling sender ikke bekymringsmeldinger. Lærlingen tar opp forhold hun reagerer på med sine overordnede og lærer å forholde seg til hvordan man håndterer denne typen saker profesjonelt. Anonymkode: b77ef...21b 19
Carrot Skrevet 8. november 2017 #13 Skrevet 8. november 2017 Lærlingen må gjerne sende en melding, men hvorvidt BV tar det videre når ikke spesped eller andre utdannede i BHG ser problemet er jeg tvilende til. Jeg syns også det er meget spesielt at en lærling velger poste på KG heller enn å ta det opp med de andre i barnehagen dersom bekymringen for omsorgssvikt er tilstede. 7
Gjest padawan Skrevet 8. november 2017 #14 Skrevet 8. november 2017 Du vet ingen verdens ting hva foreldrene har avtalt med ansvarlige personer i barnehagen så dette har du ikke noe med. At faren tydeligvis har hovedomsorgen for barnet er ikke grunn til å melde han til BV.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #15 Skrevet 8. november 2017 Ja dette bør du virkelig ikke legge deg opp i med mindre barnet lider. Det er ikke omsorgssvikt på noen måte, men litt sært er det jo. Anonymkode: fec12...5a8
reinsdyret Skrevet 8. november 2017 #16 Skrevet 8. november 2017 Så lenge samboer er tilfreds med å hente barnet, skulle det vel ikke være noe problem. Hvordan dette fungerer med tanke på taushetsplikten, er derimot noe jeg lurer på. 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #17 Skrevet 8. november 2017 Hva??! Du jobber i barnehage og lurer på om DET der er en barnevernssak?! Nei ærlig talt..... Her gjør de nok så godt de kan alle mann, står på å jobber for å fø og få brød til sin familie, og leverer barn i barnehagen. Hva så om de ikke er gift? Det er jo flott at de kan fordele det på en måte som passer for deres familie, kanskje denne kvinnen har andre arbeidstider enn de andre, det er mange som starter kl 7 på jobb eller for eksempel har nattevakt og slutter klokken 8 da rekker man ikke levere i barnehage uten uhorvelig mye stress , forstår du ikke det? Barnet har da ikke vondt av å komme seg i barnehagen med fast følge hver dag! Dette må være noe av det dummeste "bv sak" jeg noen gang har lest her inne Anonymkode: d2c88...0c6 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #18 Skrevet 8. november 2017 Sorry for å si det, men synes det er drastisk av deg å utlevere slik informasjon på nettet for å få andres mening om saken. Selv om du ikke utleverer personlig informasjon er det ikke ok. Taushetsplikt er et begrep du kanskje kjenner til? Jeg studerer et studie som omhandler pedagogikk, men det kunne ALDRI ha falt meg inn å dele noe jeg opplevde i praksis på et forum, og få deres meninger på det som foregår der. Dette er noe mellom deg og de ansatte. Ønsker du å få en annen mening/syn på opplevelsen tar du det opp med høyere makter. Ikke på et forum. Du må vel skjønne at det er galt, hvis ikke så har du ingenting å gjøre i en barnehage - (i helsesektoren generelt). Eller er du en troller? Må jo begynne å spekulere. Anonymkode: 68e15...ee1 4
SesameStreet Skrevet 8. november 2017 #19 Skrevet 8. november 2017 Første som skriker opp i hodet mitt er taushetsplikten. Om du melder dette til barnevernet, så tror jeg det er noen som kommer til å himle med øynene der og le litt. Faren og samboeren hans har funnet en ordning som fungerer for dem. Det kan være at samboeren har omfavnet omsorgsrollen for barnet, har tatt på seg morsrollen og trives godt med det. Om hun føler seg utnyttet, det vet du ikke om hun føler. Det er naturlig å være sliten som høygravid, men med barnet i huset så er det noen ting som må gjøres. Jeg har dyttet til barnehagen med nesten 40 i feber. Du må jo bare gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #20 Skrevet 8. november 2017 Det er vel ikke omsorgssvikt om stemor tar ansvar for barnet når det gjelder barnehagen? Familien har funnet en løsning som vi jo bare må gå ut fra at fungerer for dem. Barnevernet skal gripe inn hvis barnet ikke har det bra, de har ingenting med om stemor blir "utnyttet". Hun er jo voksen og kan si fra selv hvis hun ikke liker ordningen. At hun ser sliten ut hadde hun sikkert gjort om dette var hennes biologiske barn. Det er ikke omsorgssvikt at mor eller far ser slitne ut. Og hun er vel stemor selv om de ikke er gift. Funksjonen blir uansett den samme. Hadde du reagert hvis det var en besteforelder som leverte barnet hver dag? Jeg kjenner noen henter og leverer barnebarn i barnehagen - det er av praktiske årsaker, men jeg forsikrer deg om at barna har det bra. At andre enn barnets biologiske foreldre tar seg av barnet trenger ikke bety at noe er galt - snarere tvert i mot, så fint at barnet har flere omsorgspersoner i livet sitt! Det viktigste er at NOEN i barnets nærmeste relasjon tar godt vare på det. At stemor her fungerer som mor og tar mesteparten av ansvaret er kanskje uvanlig - men hun kan være minst like "kvalifisert" for oppgaven som biologiske foreldre. Anonymkode: 481db...87b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå