AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Jeg mistrives så sterkt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Har en stilling jeg fikk for et par år siden, etter å ha tidligere jobbet på timebasis. Jobben har en grunnlønn på 300,000 (25,000 før skatt hver mnd.) men med månedlige bonuser. Jeg ble forespeilet ganske solid lønn, da min jevnaldrende kollega tjener veldig godt. Det viser seg derimot å ikke være så enkelt - jeg får minimalt med arbeid, og de jobbene jeg får står jeg ganske alene med. Sjefen insisterer på at vi "alle jobber sammen", men realiteten er at jeg ofte drar lasset selv. Det er tydelig at det skorter litt på kompetansen på en del områder her, og de to som kan noe, har fullt opp med egne prosjekter. Nå nylig opplevde jeg at en jeg samarbeider med har brukt store deler av budsjettet på et unødvendig event, og at jeg dermed ikke sitter igjen med noe som kunne gått mot bonus. Nå har jeg ikke fått bonus siden i vår, og har kun grunnlønnen. I tillegg har jeg hatt noen uforutsette utgifter, og nå går det ikke rundt i det hele tatt. Regningene hoper seg opp, og det er kommet til punktet der jeg utsetter å åpne dem. Jeg føler meg nedstemt mesteparten av tiden og et par ganger har jeg kommet på jobb med gråten i halsen. I tillegg har vi et arbeidsmiljø som jeg synes er veldig stressende. Vi har åpent kontorlandskap (fullstendig, alle sitter ved pulter og det er ingen skillevegger overhodet). Det er høylytt skravling hele dagen, og jeg er nødt til å sette på musikk for å stenge det ute. Kontoret er også del av et større firmasamfunn som deler alle fasiliteter. Møterommene får ikke brukes til arbeid og det ene ringerommet kun til tlf. Jeg føler meg nesten 'jaget' ved at det er folk rundt meg hele dagen og er fysisk og mentalt utslitt. Kort sagt har jeg en jobb jeg generelt mistrives i, som i tillegg er for dårlig betalt. Jeg søker stillinger, men får ikke napp. Jeg fikk faktisk flere intervjuer før jeg tok denne jobben. Nå søker jeg både økonomi (som jeg har studert) og markedsføring (som jeg jobber med). Det virker som om stillingene innen økonomi favoriserer de som også har jobbet med det, mens stillingene innen markedsføring krever utdannelse innen samme felt. Slik sett faller jeg litt mellom to stoler. Jeg har forsøkt å "branche ut" mht. jobbsøking, rett og slett for å bytte, og søkte en stilling som var for nyutdannede uten særlig erfaring. I intervjuet sa de rett ut at de lurte på hvorfor jeg ville være interessert i dette når jeg hadde en tilsynelatende "bra" jobb. Stillingen gikk til en som var nyutdannet. Jeg føler meg helt låst og fortvilet. For dere som endelig "brøt" igjennom etter lang jobbsøking, hva utgjorde forskjellen? Anonymkode: 383ef...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Dette høres ikke bra ut. Jeg vet ikke helt hva du burde gjøre annerledes, men jeg vil bare oppfordre deg sterkt til å ha orden på regningene dine! Ikke la de forbli uåpnet, da lager du deg bare mer problemer. Har du noen mulighet til å ta noe ekstra utdanning for å bli mer aktuell for stillinger? Kan du klare å overtale arbeidsgiver til å støtte dette? Da kan du kanskje få litt fri fra det fysiske arbeidsmiljøet som høres helt forferdelig ut! Er det forresten mulighet for hjemmekontor? Uansett bør du fortsette å søke nye jobber. Anonymkode: 1e0c2...0e1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #3 Skrevet 10. november 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ikke bra ut. Jeg vet ikke helt hva du burde gjøre annerledes, men jeg vil bare oppfordre deg sterkt til å ha orden på regningene dine! Ikke la de forbli uåpnet, da lager du deg bare mer problemer. Har du noen mulighet til å ta noe ekstra utdanning for å bli mer aktuell for stillinger? Kan du klare å overtale arbeidsgiver til å støtte dette? Da kan du kanskje få litt fri fra det fysiske arbeidsmiljøet som høres helt forferdelig ut! Er det forresten mulighet for hjemmekontor? Uansett bør du fortsette å søke nye jobber. Anonymkode: 1e0c2...0e1 Takk for svar, Jeg har åpnet regninger og ba om forskudd på lønn, så har 'tatt unna' noe. Men det er jo bare en midlertidig løsning. Det har dukket opp et par freelancestillinger som ville vært perfekt for ekstra inntekt. Jeg har søkt, men burde vel følge opp per tlf også. Det er vanskelig å skvise inn slike tlf i en jobbhverdag der det er folk rundt meg absolutt hele tiden. Jeg har tenkt på mer utdannelse, men får nok ikke mer studielån, så det blir jo en prioritering. Har meldt meg til en etterutdannelse som jeg kan gjøre over nett nå i 2018. Den virker spennende, men vet ikke hvor mye det forbedrer jobbmulighetene. Ellers ser jeg jo at de fleste kurs som er fleksible tidsmessig også er noe man betaler for, og det måtte jeg gjort selv. TS Anonymkode: 383ef...d7d
Kalevala Skrevet 10. november 2017 #4 Skrevet 10. november 2017 På 8.11.2017 den 9.44, AnonymBruker skrev: I intervjuet sa de rett ut at de lurte på hvorfor jeg ville være interessert i dette når jeg hadde en tilsynelatende "bra" jobb. Stillingen gikk til en som var nyutdannet. Bruk det som en erfaring, og planlegg et godt svar til neste gang du ev. får lignende spørsmål. På 8.11.2017 den 9.44, AnonymBruker skrev: Jeg søker stillinger, men får ikke napp Ikke gi opp! Du er i den heldige situasjonen at du har jobb når du søker ny. Det gir deg en fordel foran mange andre, fordi ledere oftere ansetter noen som allerede er i en annen jobb. En dag får du napp. På 8.11.2017 den 9.44, AnonymBruker skrev: Jeg føler meg nedstemt mesteparten av tiden og et par ganger har jeg kommet på jobb med gråten i halsen. Har du noen å snakke med? Hvis ikke, ville jeg vurdert å få en time hos fastlegen for samtaler. Slik bør du ikke ha det over lang tid. Men ha også med deg i tankene at den kjipe jobbsituasjonen du er i nå er midlertidig. Det kommer til å løse seg. Garantert. Du kommer til å få deg en annen jobb, og du kommer til å få det bedre inni deg. Hold ut :-) 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #5 Skrevet 10. november 2017 På 8.11.2017 den 9.44, AnonymBruker skrev: Det viser seg derimot å ikke være så enkelt - jeg får minimalt med arbeid, og de jobbene jeg får står jeg ganske alene med. Sjefen insisterer på at vi "alle jobber sammen", men realiteten er at jeg ofte drar lasset selv. Det er tydelig at det skorter litt på kompetansen på en del områder her, og de to som kan noe, har fullt opp med egne prosjekter. Nå nylig opplevde jeg at en jeg samarbeider med har brukt store deler av budsjettet på et unødvendig event, og at jeg dermed ikke sitter igjen med noe som kunne gått mot bonus. Jeg føler meg helt låst og fortvilet. For dere som endelig "brøt" igjennom etter lang jobbsøking, hva utgjorde forskjellen? Anonymkode: 383ef...d7d Har klippet ut resten får svare i forhold til det gjenstående sitatet, som er noe du bør se videre på internt: Hvorfor får du minimalt med arbeid? Er det slik at du ikke selv selger/produserer/fakturerer nok, eller er det noen som tar æren for at du drar lasset? Når andre bruker store deler av budsjettet, og dette også går utover deg, så vil jeg jo anta at du og denne personen har felles ansvar i et gitt prosjekt. Dvs. hvis du drar lasset, så er det jo da, slik jeg forstår det du skriver, andre som tar gevinsten. Og slik skal det overhodet ikke være, så hvis det er slik ville jeg satt ned foten. Hvis det er slik at dere kun har individuelt ansvar, så bør det jo også være individuelle budsjetter - det skal jo ikke være slik at det en annen bruker på event skal gå utover deg, uansett hvor mye eller lite du ellers produserer. Anonymkode: 854f2...e19 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #6 Skrevet 24. november 2017 Nå er det kommet et liten oppdatering, og jeg tror jeg må ha noen innspill… Det har seg slikt at jeg traff på en venn av en venn mens jeg var uten en dag. Jeg har truffet ham sosialt et par ganger, og vi har i disse sammenhengene stort sett endt opp med å prate om jobbrelaterte ting, da vi har noe overlappende bakgrunn/jobbfelt og han er veldig dyktig. Han sa at det nye firmaet han nå har investert i kan ha behov for mitt byrås tjenester og lurte på om jeg hadde anledning til å ta et møte. Jeg tenkte: «endelig!». Dette kan bli en klient som bare er min og jeg kan begynne å tjene litt penger. Vi hadde møtet der han presenterte bedriften og jeg kom med innspill. Underveis i samtalen spurte han meg plutselig hvor fornøyd jeg er med å jobbe der jeg jobber. Jeg dro litt på det, og han sa at gjerne ville «legge noe på bordet». De har nemlig ikke bestemt seg for om de vil ansatte et byrå, eller om de vil ha en ny ansatt til de samme oppgavene. Han har nemlig rom i budsjettet til en person til på teamet f.o.m. neste år, og tenkte det egentlig kunne passe meg veldig godt. Han foreslo at jeg fordøyde det hele og at vi tok et nytt møte der jeg kommer med mine tanker, og kan velge selv om jeg presenterer ideene på vegne av meg selv eller firma. Jeg ble selvsagt utrolig lykkelig over dette, men føler meg nå litt i skvis. Jeg har selvsagt nevnt prosjektet for sjefen, og t.o.m. hatt en liten brainstorming. Uavhengig av hvor oppgitt jeg er over jobben, vil jeg være redelig. Er det akseptabelt å samle opp ideer fra firma og så bruke disse for å få denne stillingen? Anonymkode: 383ef...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #7 Skrevet 24. november 2017 Skjønner godt at dette er fristende, og har din sjef ikke gjort oppgavene sine med å tilrettelegge for deg, så bør du ikke ha noen skrupler med å forlate skuta du nå er i til fordel for ny jobb. Din nåværende sjef vil ikke nøle å kvitte seg med deg dersom du blir for brysom eller av andre grunner, så man kan være like kynisk tilbake, man må jo alltid søke de beste mulighetene for seg selv. Når det er sagt, så er det særs viktig at du sjekker om arbeidskontrakten din inneholder noen form for konkurranseklausuler eller liknende. Nå representerer jo vennen din en potensiell kunde av firmaet du nå jobber i og ikke en konkurrent, men det finnes likevel enkelte kontrakter som inneholder klausuler om det også, i forhold til når man kan starte for en kunde. Så det viktige er å sjekke dette opp slik at du ikke går i baret. Finles kontrakten din, sjekk eventuelle andre interne regelverk som inneholder formelle regler for alle ansatte osv. Sjekk gjerne med jurist også, det hadde jeg gjort. Hvis det etter grundig sjekk ikke er noen juridiske hindringer for å begynne i ny jobb hos en kunde, så ville jeg ikke nølt hvis tilbudet fra kunden var godt nok og jeg så en viss fremtid hos denne kunden. Anonymkode: 854f2...e19 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 Har et oppfølgingsspm. hvis det er flere som søker jobber her; Hvordan gjør dere det med jobbintervjuer? Sier dere at dere skal ha intervju eller gir dere en annen unnskyldning? Jeg skal ha opplæring i en frilansstilling jeg har fått, som jeg må ha i arbeidstiden. Tenkte at akkurat det er greit å si til sjefen, da det ikke er "ny jobb", men noe jeg kommer til å gjøre ved siden av for ekstra penger (som hun bør ha forståelse for). Men hvis jeg skal ha intervju til en helt ny fulltidsstilling vet jeg ikke helt om jeg vil si dette. Hva gjør man? TS Anonymkode: 383ef...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis jeg skal ha intervju til en helt ny fulltidsstilling vet jeg ikke helt om jeg vil si dette. Hva gjør man? TS Anonymkode: 383ef...d7d Si du skal til lege/tannlege Anonymkode: ff889...4d1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si du skal til lege/tannlege Anonymkode: ff889...4d1 Jeg gjorde dette en gang, men så har jeg hatt reelle lege- og kiropraktorbesøk også. Det kan jo bli for mye. TS Anonymkode: 383ef...d7d
Gjest HEB1234 Skrevet 13. desember 2017 #11 Skrevet 13. desember 2017 På 24.11.2017 den 15.16, AnonymBruker skrev: Nå er det kommet et liten oppdatering, og jeg tror jeg må ha noen innspill… Det har seg slikt at jeg traff på en venn av en venn mens jeg var uten en dag. Jeg har truffet ham sosialt et par ganger, og vi har i disse sammenhengene stort sett endt opp med å prate om jobbrelaterte ting, da vi har noe overlappende bakgrunn/jobbfelt og han er veldig dyktig. Han sa at det nye firmaet han nå har investert i kan ha behov for mitt byrås tjenester og lurte på om jeg hadde anledning til å ta et møte. Jeg tenkte: «endelig!». Dette kan bli en klient som bare er min og jeg kan begynne å tjene litt penger. Vi hadde møtet der han presenterte bedriften og jeg kom med innspill. Underveis i samtalen spurte han meg plutselig hvor fornøyd jeg er med å jobbe der jeg jobber. Jeg dro litt på det, og han sa at gjerne ville «legge noe på bordet». De har nemlig ikke bestemt seg for om de vil ansatte et byrå, eller om de vil ha en ny ansatt til de samme oppgavene. Han har nemlig rom i budsjettet til en person til på teamet f.o.m. neste år, og tenkte det egentlig kunne passe meg veldig godt. Han foreslo at jeg fordøyde det hele og at vi tok et nytt møte der jeg kommer med mine tanker, og kan velge selv om jeg presenterer ideene på vegne av meg selv eller firma. Jeg ble selvsagt utrolig lykkelig over dette, men føler meg nå litt i skvis. Jeg har selvsagt nevnt prosjektet for sjefen, og t.o.m. hatt en liten brainstorming. Uavhengig av hvor oppgitt jeg er over jobben, vil jeg være redelig. Er det akseptabelt å samle opp ideer fra firma og så bruke disse for å få denne stillingen? Anonymkode: 383ef...d7d Dersom det ikke er noe juridisk som holder deg unna denne eventuelle nye jobben, syns jeg du/dere skal pynte litt på sannheten for sikkerhetsskyld mtp at du kan trenge bedriften som referanse i fremtiden. Si at du er blitt tilbudt jobb (hvis det skjer), og at de hadde sååå lyst til å ansette deg uavhengig om de blir kunde av din nåværende arbeidsgiver eller ei.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #12 Skrevet 14. desember 2017 På 10.11.2017 den 10.01, Kalevala skrev: Har du noen å snakke med? Hvis ikke, ville jeg vurdert å få en time hos fastlegen for samtaler. Slik bør du ikke ha det over lang tid. Men ha også med deg i tankene at den kjipe jobbsituasjonen du er i nå er midlertidig. Det kommer til å løse seg. Garantert. Du kommer til å få deg en annen jobb, og du kommer til å få det bedre inni deg. Hold ut :-) Tenkte på det, men det økonomiske er det verste her, og fastlegen kan ikke hjelpe meg med det. Nå har det ballet på seg, og jeg føler meg helt i skvis. Studielån er gått til innkreving, og summen fordoblet. Jeg har jobbet hardt med noen prosjekter jeg håpet jeg kan fakturere nå i desember, og fikk igår beskjed av sjefen om at dette flyttes til senere. Dermed når jeg ikke minimumsfakturering og får ingenting ekstra denne måneden heller. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få dekket inn det utestående. Det handler jo heller ikke bare om pengene, men det å bli satt pris på. Det var ingen anerkjennelse av arbeidet jeg har gjort overhodet. Siden igår har jeg følt meg ekstremt nedfor og gråter nesten ukontrollert. Tok faktisk dagen hjemme idag, jeg følte det var ok. Det er ikke et eneste rom på kontoret der en kan være helt i fred, og jeg kan ikke sitte og gråte i åpent kontorlandskap. Dessuten har jeg ikke vært borte fra jobb en eneste dag i år, og det har de fleste andre. TS Anonymkode: 383ef...d7d
Kalevala Skrevet 14. desember 2017 #13 Skrevet 14. desember 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et oppfølgingsspm. hvis det er flere som søker jobber her; Hvordan gjør dere det med jobbintervjuer? Sier dere at dere skal ha intervju eller gir dere en annen unnskyldning? Jeg skal ha opplæring i en frilansstilling jeg har fått, som jeg må ha i arbeidstiden. Tenkte at akkurat det er greit å si til sjefen, da det ikke er "ny jobb", men noe jeg kommer til å gjøre ved siden av for ekstra penger (som hun bør ha forståelse for). Men hvis jeg skal ha intervju til en helt ny fulltidsstilling vet jeg ikke helt om jeg vil si dette. Hva gjør man? TS Anonymkode: 383ef...d7d Du trenger ikke si at du skal på intervju. Det er ikke vanlig å fortelle om det til nåværende arbeidsgiver. Her ville jeg bare dratt en hvit løgn, helt uten skrupler. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #14 Skrevet 14. desember 2017 På 10.11.2017 den 14.18, AnonymBruker skrev: Har klippet ut resten får svare i forhold til det gjenstående sitatet, som er noe du bør se videre på internt: Hvorfor får du minimalt med arbeid? Er det slik at du ikke selv selger/produserer/fakturerer nok, eller er det noen som tar æren for at du drar lasset? Når andre bruker store deler av budsjettet, og dette også går utover deg, så vil jeg jo anta at du og denne personen har felles ansvar i et gitt prosjekt. Dvs. hvis du drar lasset, så er det jo da, slik jeg forstår det du skriver, andre som tar gevinsten. Og slik skal det overhodet ikke være, så hvis det er slik ville jeg satt ned foten. Anonymkode: 854f2...e19 Det er en kombinasjon. Når det gjelder det at en annen tok deler av budsjettet, så er det noe jeg tok opp. Sjefen la seg flat og sa rett og slett at det bare ble godkjent og hun tenkte ikke videre over det. Det er ikke snakk om at min kollega tok pengene personlig, men brukte disse på en aktivitet han syntes vi burde delta på (men ikke får noe igjen for). Da jeg la frem dette forsto de begge, og sa jeg kunne ta det som var igjen av budsjettet (skulle bare mangle), men det hjelper ikke på bunnlinjen uansett - pengene er brukt. Og det utgjør en såpass stor del av prosjektet at det var minimalt igjen, og jeg nådde følgelig ikke min minimumsfakturering. TS Anonymkode: 383ef...d7d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #15 Skrevet 15. desember 2017 På 14.12.2017 den 10.16, Kalevala skrev: Du trenger ikke si at du skal på intervju. Det er ikke vanlig å fortelle om det til nåværende arbeidsgiver. Her ville jeg bare dratt en hvit løgn, helt uten skrupler. Men hvis det er en ekstrajobb i juleferien (som nå), så er det kanskje litt mer greit å si det? Jeg er ganske deprimert over status quo i jobben nå, og jeg tror de begynner å forstå det. Nå må jeg jobbe i juleferien for å forsøke å få inn litt ekstra, og eneste tidspunktet jeg kunne få opplæring var i arbeidstiden. Er det da innafor å si det? Som i "beklager, men ettersom det ikke går rundt må jeg jobbe i juleferien også, og må ha opplæring denne dagen". Jeg har egentlig en "fleksibel" stilling ifølge kontrakten, selv om det ikke virker slik i praksis...jeg jobber mye utenom uten å være kompensert, så egentlig burde det være rom for å avspasere. TS Anonymkode: 383ef...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 Jeg føler at sjefen er krass og vanskelig mot meg nå Som om stemningen har endret seg litt. Det er godt mulig de "lukter" at jeg vil vekk, men det kan vel ikke være helt overraskende, gitt så dårlige betingelser og arbeidsmiljø, som tross alt er tatt opp? Føler dette helt uutholdelig nå. TS Anonymkode: 383ef...d7d
Mis(s)Understood Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 TS, leste du dette innlegget? På 24.11.2017 den 15.49, AnonymBruker skrev: Skjønner godt at dette er fristende, og har din sjef ikke gjort oppgavene sine med å tilrettelegge for deg, så bør du ikke ha noen skrupler med å forlate skuta du nå er i til fordel for ny jobb. Din nåværende sjef vil ikke nøle å kvitte seg med deg dersom du blir for brysom eller av andre grunner, så man kan være like kynisk tilbake, man må jo alltid søke de beste mulighetene for seg selv. Når det er sagt, så er det særs viktig at du sjekker om arbeidskontrakten din inneholder noen form for konkurranseklausuler eller liknende. Nå representerer jo vennen din en potensiell kunde av firmaet du nå jobber i og ikke en konkurrent, men det finnes likevel enkelte kontrakter som inneholder klausuler om det også, i forhold til når man kan starte for en kunde. Så det viktige er å sjekke dette opp slik at du ikke går i baret. Finles kontrakten din, sjekk eventuelle andre interne regelverk som inneholder formelle regler for alle ansatte osv. Sjekk gjerne med jurist også, det hadde jeg gjort. Hvis det etter grundig sjekk ikke er noen juridiske hindringer for å begynne i ny jobb hos en kunde, så ville jeg ikke nølt hvis tilbudet fra kunden var godt nok og jeg så en viss fremtid hos denne kunden. Anonymkode: 854f2...e19 Om jeg hadde vært deg så hadde jeg mentalt parkert den utilfredsstillende jobben du er i nå, og lagt fokus på tilbudet fra din venns venn. Som motrekk overfor din nåværende sjef kan det faktisk fungere som en liten gulrot at en ny arbeidsgiver er/kan komme til å bli kunde av din nåværende arbeidsgiver (in her dreams I assume). Hvordan gikk det med vennes venn? Har det kommet noe konkret ut av det ennå, eller har du latt det rulle og gå mens du har slitt med opplevd lojalitet overfor nåværede arbeidsgiver? Hvis du ikke har gjort noe overfor vennes venn, så er dette dagen å gjøre det på. Ta en telefon til ham og hør hvordan det går? - for du har jo egentlig bestemt deg, har du ikke?
Kalevala Skrevet 18. desember 2017 #18 Skrevet 18. desember 2017 På 15.12.2017 den 15.43, AnonymBruker skrev: Men hvis det er en ekstrajobb i juleferien (som nå), så er det kanskje litt mer greit å si det? Jeg er ganske deprimert over status quo i jobben nå, og jeg tror de begynner å forstå det. Nå må jeg jobbe i juleferien for å forsøke å få inn litt ekstra, og eneste tidspunktet jeg kunne få opplæring var i arbeidstiden. Er det da innafor å si det? Som i "beklager, men ettersom det ikke går rundt må jeg jobbe i juleferien også, og må ha opplæring denne dagen". Jeg har egentlig en "fleksibel" stilling ifølge kontrakten, selv om det ikke virker slik i praksis...jeg jobber mye utenom uten å være kompensert, så egentlig burde det være rom for å avspasere. TS Anonymkode: 383ef...d7d Nei, det ville jeg uansett ikke sagt noe om. Jeg ville i det hele tatt skilt skarpt mellom eksisterende jobb og eventuelle nye jobber når det gjelder hva du forteller og viser der du er nå. Fokuser på å gjøre en best mulig jobb uansett så lenge du er der. Vær profesjonell og løsningsorientert. Minn deg selv om at det er midlertidig. Hold ut :-) Bruk venner/dagbok/internett til å få ut frustrasjon, og la arbeidsgiveren din se din beste side. mens kan du bruke fritiden til jobbsøking. Hvis du må på intervju eller annet i arbeidstiden, tar du deg fri uten å fortelle at det er det du skal. Hvite løgner er helt innafor her.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #19 Skrevet 18. desember 2017 11 minutter siden, Kalevala skrev: Nei, det ville jeg uansett ikke sagt noe om. Jeg ville i det hele tatt skilt skarpt mellom eksisterende jobb og eventuelle nye jobber når det gjelder hva du forteller og viser der du er nå. Fokuser på å gjøre en best mulig jobb uansett så lenge du er der. Vær profesjonell og løsningsorientert. Minn deg selv om at det er midlertidig. Hold ut :-) Bruk venner/dagbok/internett til å få ut frustrasjon, og la arbeidsgiveren din se din beste side. mens kan du bruke fritiden til jobbsøking. Hvis du må på intervju eller annet i arbeidstiden, tar du deg fri uten å fortelle at det er det du skal. Hvite løgner er helt innafor her. Det høres jo ut som det riktige. Jeg er bare redd man går litt tom for "hvite løgner", og at mistanken om at det er nettopp det skaper økt misnøye fra sjefens side. Jeg tar en årsenhet ved siden av jobb nå for litt ekstra påbygging, og skal gå litt før for å ta en eksamen idag. I tillegg har jeg en på onsdag. Imorgen skal jeg egentlig på opplæring for en jobb jeg skal ha i juleferien, skal jeg bare si at jeg har en eksamen da og? Nå er det heller ikke lenge siden jeg både var hos lege og tannlege - ikke som dekke, men som reelle avtaler. TS Anonymkode: 383ef...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #20 Skrevet 18. desember 2017 På 12/14/2017 den 13.17, AnonymBruker skrev: Det er en kombinasjon. Når det gjelder det at en annen tok deler av budsjettet, så er det noe jeg tok opp. Sjefen la seg flat og sa rett og slett at det bare ble godkjent og hun tenkte ikke videre over det. Det er ikke snakk om at min kollega tok pengene personlig, men brukte disse på en aktivitet han syntes vi burde delta på (men ikke får noe igjen for). Da jeg la frem dette forsto de begge, og sa jeg kunne ta det som var igjen av budsjettet (skulle bare mangle), men det hjelper ikke på bunnlinjen uansett - pengene er brukt. Og det utgjør en såpass stor del av prosjektet at det var minimalt igjen, og jeg nådde følgelig ikke min minimumsfakturering. TS Anonymkode: 383ef...d7d Greit nok at din kollega ikke tok pengene personlig, men det ble jo av hva jeg forstår brukt til tiltak/aktivitet som ikke genererte noen bonusgivende resultater, noe som da gikk utover deg. Høres ut som det er tid for å sette ned foten. Kall inn din kollega og sjef til møte i dag, med noen dagers varsel, slik at du får tatt opp disse tingene. I det møtet kan du være helt tydelig på at det er uakseptabelt at sjefen lar slikt "passere" og at din kollega bruker opp felles midler på tull, uten å konferere med deg først. Så lenge dere deler på disse tiltaksmidlene og dens bruk går utover deg kan du faktisk kreve at du skal konsulteres på forhånd. Når det gjelder dette med "hvite løgner" for å dekke over at du driver med aktiviteter i hensikt i å få annen jobb eller andre oppdrag utenfor bedriften, så syntes jeg ikke du bør overdrive når det gjelder dette. Hvis du velger å sette ned foten å kreve tydelighet og kommunikasjon med deg, så bør du te deg profesjonelt på samme vis selv. Det vil si, spille med åpne kort dersom du nå faktisk skal på intervjuer/aktiviteter for andre jobber/oppdrag som skjer innenfor arbeidstiden. Alternativt ville jeg ha forhørt meg med den potensilt nye jobben om en av dem har mulighet for interjvu/aktiviteter på kveldstid. Utover det er det ingen problemer med å ta faktiske oppdrag for en annen jobb så lenge du har fri der du er nå. Anonymkode: 854f2...e19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå