AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Jeg har et dilemma. Jeg har slitt i minst et halvt år med veldig mye renning fra både nese og øyne, alle allergitester er negative og det hjalp ingenting når jeg brukte 3 allergimedisiner samtidig for å teste om det hjalp. Jeg har vært til flere leger og spesialister uten at noen har funnet ut årsaken eller funnet noen medikamenter som hjelper. En spesialist mente at jeg trolig har kronisk rhinitt, en langvarig betennelse i nesa som kan skyldes at jeg har noe skjev nesevegg. Hun anbefalte derfor operasjon av neseveggen, og henviste meg til sykehus. Jeg har flere symptomer fra skjev nesevegg, som elendig luktesans, snorking, må puste med munnen under fysisk aktivitet fordi nesa er for trang, blir lett tett i nesa, etc. Disse symptomene vil trolig bedres etter en operasjon. Derimot mistenker jeg mer og mer at snørringen skyldes at jeg siden ungdomsskolen har slitt med rennende øyne, jeg mistenker at snørret egentlig er tårer fra øynene som renner gjennom kanaler ut i nesa. Hvis dette er tilfellet så vil ikke en neseoperasjon hjelpe noe som helst på det symptomet som plager meg aller mest. Rennende øyne og nese har blitt verre år for år siden jeg var ungdom, mens de andre symptomene fra skjev nesevegg har vært likedan hele livet, jeg er vant med dem. Å operere vil alltid innebære noe risiko for at man ender med plager som er verre enn det man først startet med, som kroniske betennelser, det er vanlig at neseveggen gradvis blir skjev på nytt etter operasjon, og det blir rundt 2 uker jeg ikke kan gjøre fysisk aktivitet, ikke kan snyte meg, jeg kommer til å se ut som jeg har blitt banket opp, man må bruke spesielle "tamponger" i nesa pga mye blod, jeg må overnatte hos noen andre første natten fordi jeg ikke får være alene da, etc. Nå sliter jeg med å bestemme meg for om jeg skal gjøre operasjonen eller kansellere den. Heldigvis har jeg god tid til å bestemme meg, det blir neppe ledig time til operasjon før neste år en gang. Tanker og innspill? Noen som har gjort lignende operasjoner eller har erfaring med lignende nese- og øyeplager? Anonymkode: 2d703...e30
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Begynn med øyedråper. Anonymkode: 4c72d...b8f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Øyedråper hjelper ingenting, inkludert spesielle fuktighetsgivende dråper Anonymkode: 2d703...e30
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 Om operasjon hjelper eller ikke kan trolig ingen si sikkert før den er gjort. Det jeg kan si er at renennde øyne er en klassisk «bivirkning» av å ha rhinitt. Har du googlet tilstanden, lest deg opp på symptomer og sjekket ut om det i 2017 finnes andre alternative inngrep til den type operasjon du har fått forespeilet, alternative medisiner e.l.? Det å lese deg opp er steg 1. Steg 2 kan det hende du ender opp med at er å konsultere en privatpraktiserende for en second opinion. Eller kanskje du dender opp med å forlange å bli vurdert for andre tiltak. Eller at du går for operasjonen. I tilfelle dette siste: vær obs på at et sykehus ikke er et sykehus. Velg behandlingssted med omhu og etter å ha lest deg opp på hvilket som kan dette og hvilke som definitivt ikke kan det. Anonymkode: 60c64...6fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå