AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Del Skrevet 8. november 2017 Hei, Jeg har altså blitt gravid. Kom som en liten overraskelse og jeg må si at det er mye å sette seg inn i. Blant annet dette med mat. Jeg har julebord når jeg er i uke 8-9. Hadde egentlig tenkt å holde dette skjult for jobben så lenge som mulig, men ser at det kan bli vanskelig denne dagen. Vi skal nemlig ut å spise på en av Oslos Michelin restauranter. Jeg vet allerede at jeg må avstå fra vinmenyen (selvfølgelig), men jeg begynner å lure på om jeg må avstå fra mye av maten også. Jeg vet ikke nøyaktig hva menyen lander på, men vanligvis er det én rett med noe skalldyr som kreps, reker eller kamskjell. Én rett inneholder alltid fisk. Én rett med (medium) stekt kjøtt. Én rett med myke oster. Og to retter med dessert. Resten er uklart. Allerede nå ser jeg at jeg må være den sære dama som ikke kan spise noen av rettene, som feks ost, men jeg må vel også be om at alle rettene er godt stekt? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ubemerket gjennom denne middagen. Noen råd? Noen som har spist på fancy restaurant i graviditeten og vet om de tilrettelegger? Jeg sitter forresten i julebordskomiteen, så hvis jeg ikke kommer har jeg ingen god unnskyldning 😅 Anonymkode: db530...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Del Skrevet 8. november 2017 Vanskelig å si, da ingen egentlig gir en faen om jeg møter på julebord eller ei Anonymkode: 1aa6d...912 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #3 Del Skrevet 8. november 2017 Ring restauranten og hør litt med dem! Det gjorde folk stadig vekk da jeg var servitør. Har servert mange «gin&tonics» til gravide. Anonymkode: 9b63e...254 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Del Skrevet 8. november 2017 Jeg var på omtrent alle Michelin-restaurant mens jeg gikk gravid ifjor. Det var bare å gi beskjed, så tok de seg av alt. Anonymkode: b13a9...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anneline80 Skrevet 8. november 2017 #5 Del Skrevet 8. november 2017 Ville gitt dem beskjed i forkant, slik st de kan tilrettelegge, ikke bare når dere ankommer. Men vil tro at du får såpass ulik mat fra de andre i noen tilfeller at det vil være vanskelig å holde det skjult - ostene for eksempel - dersom det er essensielt. Også fint å si fra om at servitørene skal være litt diskré (selv om de sikkert er det på et Michelin-sted), selv opplevde jeg flere ganger at servitør nærmest ropte ut «hvem var det som skulle ha alkoholfri øl?» og «hvem skulle ha kjøttet gjennomstekt?» 😏 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #6 Del Skrevet 8. november 2017 Skalldyr er da lov som gravid? Og fisk, med unntak av hval, kveite over en viss størrelse, tunfisk og vill ørret over en kg. Det går helt fint, men jeg ville sagt fra. Dette er nok en problemstilling de kjenner godt til. Det blir verre å skjule det for kollegaene. Jeg ville valgt det som en anledning til å fortelle det, bare si det til direkte overordnede en dag eller to før, kontakt restauranten og si fra om at du er gravid og trenger godt stekt biff og unngå spekemat osv. De fleste sier det rundt uke 12 på jobb, og tre uker er ikke så stor forskjell, og risikoen for abort er ikke så stor, er vel et par prosent forskjell i fare fra uke 9 til 12. Det er ingen magisk grense Anonymkode: 3628a...dfc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #7 Del Skrevet 8. november 2017 Hvis du absolutt ikke vil si det, eller at ikke skal kunne gjette det, så må du fake sykdom og holde deg hjemme. Hvis det er ok å si det, så ringer du (siden du er i komiteen) restauranten og sier at en av gjestene som kommer er gravid, og dermed følger generelle kostholdsråd for gravide. (http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor) På en Michelin-restaurant så vet de hva dette er. Og så sier du fra til leder på forhånd, og er forberedt på å si det til kollegaene under middagen. Anonymkode: 21a58...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #8 Del Skrevet 8. november 2017 Jeg ville informert restauranten på forhånd og gjerne spurt hva menyen er. De er som regel veldig flinke å tilrettelegge på slike restauranter. Problemet kan gjerne heller være at kollegaene dine merker at du ikke spiser ost osv og ikke drikker vin, så de vil nok gjerne gjette det, selv om du velger å ikke fortelle det. Anonymkode: 5a5d8...4f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #9 Del Skrevet 8. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har altså blitt gravid. Kom som en liten overraskelse og jeg må si at det er mye å sette seg inn i. Blant annet dette med mat. Jeg har julebord når jeg er i uke 8-9. Hadde egentlig tenkt å holde dette skjult for jobben så lenge som mulig, men ser at det kan bli vanskelig denne dagen. Vi skal nemlig ut å spise på en av Oslos Michelin restauranter. Jeg vet allerede at jeg må avstå fra vinmenyen (selvfølgelig), men jeg begynner å lure på om jeg må avstå fra mye av maten også. Jeg vet ikke nøyaktig hva menyen lander på, men vanligvis er det én rett med noe skalldyr som kreps, reker eller kamskjell. Én rett inneholder alltid fisk. Én rett med (medium) stekt kjøtt. Én rett med myke oster. Og to retter med dessert. Resten er uklart. Allerede nå ser jeg at jeg må være den sære dama som ikke kan spise noen av rettene, som feks ost, men jeg må vel også be om at alle rettene er godt stekt? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ubemerket gjennom denne middagen. Noen råd? Noen som har spist på fancy restaurant i graviditeten og vet om de tilrettelegger? Jeg sitter forresten i julebordskomiteen, så hvis jeg ikke kommer har jeg ingen god unnskyldning 😅 Anonymkode: db530...0ac Dette burde ikke være noe problem. På slike restauranter er de eksperter på å tilrettelegge både ift gravide og filmmediet allergier. Du bør si fra på forhånd om at du er gravid, og da vil de mest sannsynlig ha god oversikt over hva du trenger av alternativer. Kort sagt er det jo stortsett å unngå alkohol (de har sikkert en god eplejuice som alternativ) og sørge for at maten er tilstrekkelig varmebehandlet. Skalldyr er helt greit. Det er egentlig verre med små og mindre proffe restauranter. Jeg var på en litt enkel bygderestaurant da jeg var gravid. Sa fra idet vi kom, og hun som drev stedet sa at det slettes ikke var noe problem! All maten vi skulle få vag helt kurant for gravide...for så å komme med tidenes største spekemat-fat. Det var hovedretten, så jeg spise salat og tørt brød den kvelden. Anonymkode: 14495...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #10 Del Skrevet 8. november 2017 Var på michelinrestaurant og spiste 12-retters da jeg var gravid sist. Var en måned før termin, så lett å se. Hadde ikke gitt beskjed på forhånd, men tror de synes det var gøy at jeg var der for de var veldig opptatt av at de fulgte rådene for gravide mtp min mat (bortsett fra oster var jeg ærlig talt ikke så nøye på det selv når det bare var for en enkel gang, men ville jo ikke si det da..;) da jeg gikk fikk jeg med meg en goodiebag med litt snacks + en liste over alle ingredienser jeg hadde spist tilfelle jeg ble dårlig. Jeg fikk en annen rett enn ostetallerken, men ellers spiste jeg det samme som de andre, bare at kjøtt/fisk noen gang var litt annerledes stekt/ behandlet. Anonymkode: 71bf6...6c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #11 Del Skrevet 8. november 2017 Var på maaemo sist jeg var gravid, da kunne jeg spise alt unntatt osten og et lite stykke rødt kjøtt. Der får man jo usannsynlig mange retter, i alle fall om man teller med amuse bouches (de sier vel 20 stk, jeg synes det er vanskelig å telle hva som er rett og hva som er amuse bouche - det er mye mat, i alle fall). Jeg sa ikke fra på forhånd da vi var der med svigers, som ikke visste om det ennå De hadde for øvrig juicepakke, der du får et spesielt utvalgt glass juice (i pent vinglass) til hver rett på lik linje som vinpakke. Anonymkode: 43ba3...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 8. november 2017 #12 Del Skrevet 8. november 2017 Var på julebord med jobben til mannen på en finere resturant da jeg var gravid med førstemann. Ba servitøren om å få alkoholfritt til første rett, og da hovedretten kom hadde han allerede gitt beskjed til kjøkkenet om å gjennomsteke kjøttet til meg (sørger enda når jeg tenker på det møre hjortekjøttet som ble ødelagt 😅). Resten av måltidet ble jeg servert alkoholfrie alternativer uten å måtte si noe. Det ble gjort veldig diskret og jeg husker jeg følte at de hadde minst like god kontroll som meg på hva jeg kunne og ikke kunne spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #13 Del Skrevet 9. november 2017 Restauranten fikser jo dette, men det er null sjans for at det går ubemerket hen at du får noe annet på tallerkenen din enn resten av selskapet.. Anonymkode: 5e974...510 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 9. november 2017 #14 Del Skrevet 9. november 2017 De fleste vil nok gjette det allerede med det at du står over vinpakken, med mindre du er avholds til vanlig. Om du får retter som ser annerledes ut i tillegg så er det case closed for de oppmerksomme. De vil jo late som de ikke skjønner det og du kan late som du klarte deg gjennom middagen uten at noen merket noe, er vel sånn man ofte gjør det når noen åpenbart er gravide men ikke har fortalt det enda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #15 Del Skrevet 9. november 2017 Du må velge mellom om du ønsker å holde det skjult etter dette, eller om du vil på restaurant. Vil du skjule det må du melde avbud pga sykdom. Anonymkode: a55c2...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå