Gå til innhold

Er mennesker flest dørmatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt når jeg ser så mange rike som arver eller ellers lever et veldig enkelt liv. Hva betyr det egentlig at noen mennesker som er hardtabridende og ærlige aldri tjener mer enn 300 000 i året, mens korrupte og kjipe mennesker tjener flere millioner?

Synes folk det e rok å ha det sånn, lissom? Seld om du personlig ikke bryr deg om penger, så er livet mellom barnet ditt og et rikt barn veldig forskjellige. Og hvorfor? Fordi det andre barnet ble født inn i rikdom

Er vi egentlig fornøyd med et slikt samfunn? Er det ok? Kan det aldri endres? Og om det aldri kan endres, kanskje det er best å aldri få barn?

Anonymkode: 4f346...15c

Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

At man er rik betyr ikke nødvendigvis at man er kjip og korrupt, og jeg ser virkelig ikke problemet med at mange er mye rikere enn meg. Vil man tjene mer bør man velge et annet yrke.

Skrevet
2 minutes ago, Faerunpedia said:

At man er rik betyr ikke nødvendigvis at man er kjip og korrupt, og jeg ser virkelig ikke problemet med at mange er mye rikere enn meg. Vil man tjene mer bør man velge et annet yrke.

Hva om den rike personen kan påvirke hvor mye du betaler i skatt?

Skrevet

Du tror en som tjener flere millioner har et enkelt liv og ikke er hardtarbeidende? Ikke nødvendigvis. Men jeg skjønner tankegangen din. 

Ofres har de ansvar, press, lange arbeidstider som ikke den vanlige arbeideren har. Jeg ønsker ikke det rett og slett fordi jeg synes det er mer behagelig og slippe det, og liker godt fritiden min, både mentalt og fysisk. Min sjef, med millionlønn, har lengre arbeids tid, jobber gjerne helger, er tilgjengelig på telefon utenom arbeidstiden for både kunder og ansatte, i tillegg har han et enormt ansvar for bedriften og et press på seg til enhver tid. Jeg unner han og andre i lignende situasjoner godt betalt. Har tar støyten, jeg og mine kollegaer har jobb. 

Ellers har jeg ingen problem med at andre er rikere enn meg, korrupte og kjipe eller ei. Tenker at mennesker som er korrupte og kjipe ikke har det så godt med seg selv. 

Anonymkode: 768d2...349

Skrevet

Det er selvsagt slik at noe jobber hardt for millionene sine, mitt poeng er urettferdigheten mellom de som får alt servert og de som aldri har sjanse på den type liv. Dette handler ikke om deg personlig, det handler om hva mennesker verdsetter, hva penger betyr, hva mennesker betyr

Gjest Faerunpedia
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om den rike personen kan påvirke hvor mye du betaler i skatt?

Jeg er ikke tilhenger av null-skatt, alle burde betale skatt etter evne. Men man skal heller ikke straffes for å være økonomisk og legge til side penger. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt slik at noe jobber hardt for millionene sine, mitt poeng er urettferdigheten mellom de som får alt servert og de som aldri har sjanse på den type liv. Dette handler ikke om deg personlig, det handler om hva mennesker verdsetter, hva penger betyr, hva mennesker betyr

Tenker at sånn er det bare og det er helt greit. I hvertfall her i Norge. Noen vokser opp med omsorgssvikt, andre ikke. Noen lever i såpass trygt og godt i land som Norge, andre ikke. Noen er heldig med kjærlighet, andre heldig med penger. Unner de som arver mye penger det, glad på deres veier, de som ikke arver/har mye penger er kanskje heldige på andre måter. 

Gjest Faerunpedia
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom foreldrene har jobbe hardt vil man nødvendigvis arve pengene. Det påvirker ikke mitt liv om noen har råd til porsche og svømmebasseng i hagen. Man trenger ikke være rik for å ha et bra liv.

Skrevet
1 time siden, Faerunpedia skrev:

jeg ser virkelig ikke problemet med at mange er mye rikere enn meg. Vil man tjene mer bør man velge et annet yrke.

Så bra! Da ser du ikke problemet med at kvinner tjener mindre enn menn heller. :) 

Anonymkode: f7c1b...c52

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Da ser du ikke problemet med at kvinner tjener mindre enn menn heller. :) 

I samme stilling, med samme ansvar og arbeidsmengde? Eller generelt? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I samme stilling, med samme ansvar og arbeidsmengde? Eller generelt? 

Den var til @Faerunpedia altså. 

Skrevet

Kanskje de som tjener under 300.000/året kanskje har tatt det valget? Latt være å utdanne seg. Eller utdannet seg til et yrke som er lavtlønnet i utgangspunktet.

Kanskje de er fornøyd med der de er, og ikke vil flytte på eller stå på for å få seg en bedre jobb.

Samme hva det er. Så er disse personene akkurat like viktig som konsernsjefer i samfunnet. Ingen som jobber er dørmatter. Alle er med å trekker i samme retning og er uunnværlige. I mine øyne er de som jobber i mot. Dørmatter.

Anonymkode: 0fb7e...9bc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tror en som tjener flere millioner har et enkelt liv og ikke er hardtarbeidende? Ikke nødvendigvis. Men jeg skjønner tankegangen din. 

Ofres har de ansvar, press, lange arbeidstider som ikke den vanlige arbeideren har. Jeg ønsker ikke det rett og slett fordi jeg synes det er mer behagelig og slippe det, og liker godt fritiden min, både mentalt og fysisk. Min sjef, med millionlønn, har lengre arbeids tid, jobber gjerne helger, er tilgjengelig på telefon utenom arbeidstiden for både kunder og ansatte, i tillegg har han et enormt ansvar for bedriften og et press på seg til enhver tid. Jeg unner han og andre i lignende situasjoner godt betalt. Har tar støyten, jeg og mine kollegaer har jobb. 

Ellers har jeg ingen problem med at andre er rikere enn meg, korrupte og kjipe eller ei. Tenker at mennesker som er korrupte og kjipe ikke har det så godt med seg selv. 

Ansvar utenfor arbeidstid er det jo flere yrkesgrupper som har også, ikke bare ledere eller evt. eiere av en bedrift. I min bransje er det typisk vanligvis knapt ferie, fordi man alltid er "on call", og man må også bidra utenfor ordinær arbeidstid hvis det kniper. Man har som regel et stort ansvar for at organisasjonen eller bedriften "går rundt", og det er press til enhver tid, hele året. Og man tjener ikke såååå fett, er som regel en 400-500K (uten betalt overtid), altså langt unna "millionlønna" som folk forestiller seg at folk med slike jobber har. 

Vi ser faktisk et arbeidsliv i emning der stadig flere jobber mer. Til dels initiert på grunn av konkurranse med land der folk ikke har noe annet liv enn å jobbe, til dels på grunn av den økende liberaliseringen av arbeidsmiljøloven og raseringen av tariffavtaler og fagforeninger. Hadde "vær glad for at du har jobb" folkene som flittig og ukritisk hopper når sjefen sier "hopp" åpnet øynene, så hadde de sett at arbeidslivet blir stadig mer skjevfordelt, uten at dette nødvendigvis har noen sammenheng med innsats. Der noen tjener ekstremt mye på å å gjøre forholdsvis lite, så jobber andre svært mye, men tjener forholdsvis lite. Selvsagt bør folk som f. eks. er lege og ansvar for menneskeliv ha høyere lønn enn mange andre, men selv om det finnes en del folk med stort ansvar, så kjøper jeg ikke ideen om at de er verdt 10 mill. i året (tatt i betraktning av at det er ganske mange med helt vanlig lønn som også har slikt ansvar og jobber mye utenfor ordinær arbeidstid).

Folk innser rett og slett ikke at vilkårene for "vanlige" arbeidstakere er i ferd med å utarmes. Gi det 10-20 år til, og vi er der at folk flest må ha flere 100% stillinger for å tjene nok til et nøktern liv uten utskeielser for øvrig. "Working poor" er med andre ord på full fart inn i Norge også. Bare sjekk den generelle lønnsveksten de siste årene, som i praksis har stoppet opp for de med "vanlig" lønn, med forventede knappe 3% i år, og mellom ca 1,6% fra 2015 til 2016. I mens har inflasjon og generell prisstigning - særlig på boliger - spist opp dette og vel så det. 

Anonymkode: 88321...63f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de som tjener under 300.000/året kanskje har tatt det valget? Latt være å utdanne seg. Eller utdannet seg til et yrke som er lavtlønnet i utgangspunktet.

Kanskje de er fornøyd med der de er, og ikke vil flytte på eller stå på for å få seg en bedre jobb.

Samme hva det er. Så er disse personene akkurat like viktig som konsernsjefer i samfunnet. Ingen som jobber er dørmatter. Alle er med å trekker i samme retning og er uunnværlige. I mine øyne er de som jobber i mot. Dørmatter.

Anonymkode: 0fb7e...9bc

Det finnes da de med utdannelse som også tjener 300K. At det bare er folk som har tatt "dårlige" valg og ikke giddet er en myte, fremsatt av de som har interesse av at folk tror på disse slik at folk holdes der de er i samfunnet - som flittige arbeidsmaur som ikke stiller så mange spørsmål med tanke på samfunnsutviklingen. 

Anonymkode: 88321...63f

Skrevet
2 timer siden, Faerunpedia skrev:

er mange som er styrtrike og ikke løftet en finger i hele sitt liv

Anonymkode: 27cc3...3e6

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

er mange som er styrtrike og ikke løftet en finger i hele sitt liv

Anonymkode: 27cc3...3e6

Selvsagt, feks gjennom arv. Og selvsagt fins det idioter uten moral som gjør alt for penger, men det betyr ikke at rik = korrupt og kjip. Idioter er idioter uavhengig av størrelsen på bankkontoen.

Gjest Faerunpedia
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt annen diskusjon, man skal selvsagt ha lik lønn for likt arbeid. Og at kvinneyrker lønnes lavere er et helt annet problem. Det var ikke dette HI handlet om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...