Gå til innhold

Sliter psykisk og føler stadige spørsmål fra arbeidsgiver og kolleger via SMS/epost som krever raskt svar er veldig belastende. Hvordan bør jeg håndtere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt psykisk lenge og for noen uker siden møtte jeg veggen totalt og ble 100% sykemeldt, noe jeg har vært siden.  Problemene mine har gjort at jeg jeg har gjort en dårlig jobb på mange måter og en konsekvens av dette er at kollegaene som er igjen på jobb stadig har spørsmål om ting fordi jeg ikke har hatt et skikkelig system på sakene mine.  Jeg forstår at det er vanskelig for dem og vil gjerne hjelpe, men samtidig føler jeg at det er veldig slitsomt og belastende at det tikker inn spørsmål per epost og sms flere ganger daglig som det forventes svar på relativt raskt.  

Jeg vil gjerne hjelpe og minske belastningen på kollegene mine, men samtidig føler jeg at de ikke respekterer at jeg er syk og trenger ro.  Det blir veldig stressende å først få en epost som blir etterfulgt av en oppfølgende sms noen timer senere med mas om svar på ting om jeg ikke svarer innen en time eller to.  Hodet henger ikke med i det hele tatt og dette tærer veldig på meg.  Jeg synes det er stressende å sjekke mail og frykten for at telefonen inneholder sms'er eller annet mas gjør at jeg sliter med å i det hele tatt sjekke telefonen min som samtidig er en kommunikasjonskanal med de som støtter meg i en tøff periode.  Jeg er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre og hvordan jeg bør håndtere dette.  

Noen som har tips/råd?

Anonymkode: 29a36...9f7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send en epost til sjefen om at du stadig får meldinger og press om oppgaver fra kolleger på ditt privatnummer og be sjefen minne om at når mennesker er sykemeldte skal man respektere både privatliv og helse og rette spørsmålene til andre kolleger på jobb. 

Anonymkode: 26e4d...246

• Liker 4
Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Send en epost til sjefen om at du stadig får meldinger og press om oppgaver fra kolleger på ditt privatnummer og be sjefen minne om at når mennesker er sykemeldte skal man respektere både privatliv og helse og rette spørsmålene til andre kolleger på jobb. 

Anonymkode: 26e4d...246

Veldig enig med dette. Du skal ikke jobbe når du er sykemeldt (ihvertfall ikke hvis ikke du tar initiativ til det selv).selv om du ikke har "klargjort" alt før du ble sykemeldt. Det er sånn sykemeldinger fungerer på alle jobber - det er litt vanskeligere for de som er igjen og skal prøve å ta opp igjen der noen andre slapp, men det er bare sånn det er og det finner man en løsning på. Det er uavhengig om det er noe du kunne gjort før du ble sykmeldt for å gjøre overgangen lettere for kollegaene eller om jobbens natur tilsier at det uansett er en utfordring for andre å ta over der du slapp. Du skal i hvertfall ikke skylde på deg selv for dette, når du er syk er du syk og da er jobben din å bli frisk.

Å forvente at den som er sykmeldt skal drive å veilede over telefon og epost er ikke greit og hjelper deg overhodet ikke til å bli frisk heller. Prøv å si fra til sjefen din og ev. lag et høflig og bestemt standardsvar som du sender hver gang du får spørsmål, ala "Hei, beklager veldig, men jeg har ikke mulighet til å svare på dette nå. Jeg er fortsatt sykmeldt og har fått streng beskjed av legen om å fokusere på å bli frisk. Håper dere finner ut av det :)"

• Liker 2
Skrevet

Typisk arbeidsplass med manglende kontroll og ingen overlapp mellom funksjoner (been there, done that). Bedriften må sørge for  type felles upersonlige kontaktpunkter, dvs. en e-post adresse for salg, en for faktura, en for administrasjon etc. alt etter hva som passer. Hvis man kun kontakter enkeltpersoner, så har man jo aldri fri, hverken under sykemelding eller ferier/helligdager, og det er ganske sliktsomt over tid. Det er jo ikke noe poeng å ta ferie, hvis man likevel sitter parat til å svare på innkommende henvendelser hele dagen. 

Anonymkode: b7e47...782

• Liker 2
Skrevet

Ikke svar på noen av e-postene, kontakt øverste leder. Personalavdeling om dere har, bruk også fastlegen din. Det er nå du skal bruke minst mulig tid på jobb mentalt, gjør ting i livet ditt som er lysbetong. Kom deg ut hver dag å gå tur som minumum! IKKE spis dårlig mat. Fjern alle negative ting rundt deg, bruk kun internett til noe positivt. Ikke sjekk jobbmail!

Skrevet

Men altså når du har rota det til at systemet ditt er uforståelig,hva forventer du? At de skal løse dine feil og mangler på egenhånd? De feil og manglene du har stelt i stand?

Men ja du får bare beklage deg over dette og be sjefen om å ordne opp.

Anonymkode: d6c4f...69a

• Liker 3
Skrevet
On 11/8/2017 at 10:50 AM, AnonymBruker said:

Men altså når du har rota det til at systemet ditt er uforståelig,hva forventer du? At de skal løse dine feil og mangler på egenhånd? De feil og manglene du har stelt i stand?

Men ja du får bare beklage deg over dette og be sjefen om å ordne opp.

Anonymkode: d6c4f...69a

Hvordan hadde de håndtert det hvis personen hadde slutta eller havna i koma osv? Uavhengig av hva personen har gjort er dette sånt som arbeidsplasser må håndtere hver dag. Det er sjefen sitt ansvar om du jobber riktig osv og skal fange opp om et system begynner å rote seg til. Hvis du som arbeidstager ikke klarer å gjøre oppgaven din fordi et system mangler eller er "rota til" så er det sjefens ansvar å håndtere dette. Det er ikke en sykmeldt medarbeider sitt ansvar så lenge de er sykmeldt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...