Gå til innhold

Venninne klipper meg, vil ikke ha betalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg er frisør av yrke opprinnelig, men begynte etter noen år å jobbe på kontor (fikk barn osv), det var da jeg ble kjent med henne.

Jeg vet hun liker å klippe litt innimellom, men hun vil ikke bli den som skal «style alle» hver gang vi er på vors eller føle seg forpliktet til å klippe noen.

Jeg har hatt en del uflaks med frisører og sist så hjalp hun meg å rette det opp. Hun har fortsatt frisørsaksen sin hjemme selv om den begynner å bli sløv.

Hun vil ikke ha betalt, men jeg synes det blir feil om hun ikke får noe for det hun gjør siden det faktisk er hennes yrke. 

Spørsmålet er, hvis du klipper en venninne, hva er ok pris?

Hvis jeg skulle kjøpe noe i stedet for å gi penger kontant, hvor får jeg tak i frisørutstyr og hva trenger hun? 

Anonymkode: 619e8...b7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke gjøre henne gjentjenester, når hun trenger hjelp og tilby deg å hjelpe henne i forskjellige sammenhenger dersom hun absolutt ikke vil ha betaling? Eller eventuelt kjøp en flaske vin til henne som betaling (dersom hun drikker vin)?

Anonymkode: fa0ba...ba9

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke gjøre henne gjentjenester, når hun trenger hjelp og tilby deg å hjelpe henne i forskjellige sammenhenger dersom hun absolutt ikke vil ha betaling? Eller eventuelt kjøp en flaske vin til henne som betaling (dersom hun drikker vin)?

Anonymkode: fa0ba...ba9

Jo, veldig gjerne, men hun er vanskelig å gi noe til. Som om hun da må gi noe tilbake igjen. Det ville vært lettere om hun sa «klipper gjerne, xxx kr så er vi skuls», fremfor å nekte betaling og bli veldig brydd ved gaver og tjenester :sukk: 

Skrevet

Dersom man får betalt for en tjeneste blir det gjerne vanskeligere å si nei en annen gang. Kan det være grunnen, tror du?

• Liker 3
Skrevet

Kan du feks kjøpe en lekker neglelakk til henne, eller en mascarapakke? Eller et lekkert duftlys fra voluspa?

Anonymkode: c0a36...92b

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt frisørutstyr til henne for da legger du på en måte opp en forventning om at hun skal klippe deg igjen. 

Jeg ville dukket opp med en god flaske vin :) 

Anonymkode: ff81d...3a0

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville også gått for vinflaske eller liknende. Enig i at frisørutstyr sier mer "da kan du jo klippe med en annen gang også". Vinflaske, sjokolade, eplecider eller liknende er mer nøytralt. Eller en blomst

Anonymkode: 48d38...6c8

• Liker 2
Skrevet

Pleier å klippe og sminke venninner av og til, er dog ikke frisør, er bare en hobby for min del. Tar ikke betalt men sier også glatt nei hvis det ikke passer eller jeg ikke har lyst - men nå er ikke venninnene mine særlig kravstore på det heller. :) 

Hvis du vil gi henne noe for det er det jo bare å kjøpe en flaske vin, sjokolade eller noe annet du vet hun blir glad for. Ellers er vel en tjeneste tilbake en grei ordning. 

Skrevet

En venninne tar 200 kr for å klippe:) 

Anonymkode: b2174...cca

Skrevet (endret)

Er det så rart at man ønsker å gjøre noe hyggelig for vennene sine uten å ta betalt for det, egentlig? Jeg ville priset meg lykkelig for å ha en sånn venn, for åpenbart er det sjelden at det forekommer. Syns nordmenn generelt er altfor opptatt av dette med at man skal ta betalt for absolutt alle anstrengelser man gjør for andre.

Jeg må også bare legge til at jeg ofte hjelper mine venninner med faglige ting (som jeg er ferdig utdannet innenfor), men det ville aldri falt meg inn å be om penger for det. Og det hadde vært ubehagelig for meg om noen av dem hadde forsøkt å "presse" meg til å gjøre det. Ser heller på det som at vi stiller opp for hverandre på ulike måter,  og at det har en verdi i seg selv å hjelpe noen jeg er glad i.

Endret av 365vinter
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Inviter på middag. Det er alltid hyggelig.

Skrevet

Ja, jeg stiller så gjerne opp på hva det skal være som hun trenger! 

Ville absolutt ikke forventet at hun skal klippe meg igjen om jeg hadde gitt henne frisørutstyr, det var mer for å gi henne det hun trenger for å kunne klippe seg selv for eksempel, som jeg vet hun gjør, eller om hun velger å klippe andre.

Jeg skal prøve å finne på noe nøytralt :) jeg bare håper ikke hun da går hen og skal gi meg noe tilbake (som hun godt kan finne på). Takk for tips!

ts

Skrevet

Kjøp en fin julekalender til henne :) 

Anonymkode: 5196a...6aa

Skrevet

Da sier man tusen takk, og hvis det er noe du kan gjøre for henne så stiller du opp. Hvis det ikke er noe naturlig du kan gjøre for henne kan du gjøre noe på eget initiativ. Jeg synes ikke du bør betale henne for klippingen når hun tydelig sier nei. Da viser man at man setter pris på personen på en annen måte.

Men det er fint at du ikke tar henne for gitt. :)

Anonymkode: 68fd7...714

Skrevet

Stemmer meg enig med Herr Heftig! Be på god middag, gjerne retter hun liker, samt vin. Det blir en hyggelig sammenkomst og en fin måte å si at du setter pris på venninnen din! (også slipper du at hun kjøper gave tilbake eller lignende)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...