Gå til innhold

Anser du personer over 20 år som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et ganske snodig vinkling da jeg snakket med en person her forleden. Vil dere definere f. eks en 20-åring som et barn? Barnslig oppførsel telles ikke. Mange som kan ha det, uansett alder.

Anonymkode: 6ab48...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: e99f3...79e

• Liker 2
Skrevet

Ja. Er så gammel nå at alt under 25 er barn. Noen er bare større barn med mere frihet.

Anonymkode: b78ab...26f

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som et definisjonsspørsmål. De fleste som er 20 er relativt naive

Anonymkode: 476a0...9f1

• Liker 5
Skrevet

Nei. Jeg kan jo tenkte at de er fryktelig naive, uutviklede og umodne og som ”barn å regne”, men anser de ikke som barn. 

Barn er for meg de opptil 12 år. Etter det er de ungdommer, og da de fyller 18 er de myndige ergo voksne.

Men det forundrer meg ikke, om noen i dag ser på 20 åringer som ”barn”. Leser jo her inne om 14 åringer som ikke får ta bussen, ikke kan koke egg, dra på stranda å bade, eller være hjemme alene noen timer. :ironi:

• Liker 5
Skrevet
50 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja. Er så gammel nå at alt under 25 er barn. Noen er bare større barn med mere frihet.

Anonymkode: b78ab...26f

Jeg elsket den formuleringen, og kommer definitivt til å bruke den ved en senere anledning.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Men man er ung, selv om det kanskje ikke føles slik når man er 20. Jeg er snart 29 å jeg har litt panikk for å bikke 30. Det føles så gammelt. Det er en veteran bil. 

Anonymkode: 51448...004

Skrevet

Det teiteste jeg hører er voksne folk som denne over, som sier at alt under så så ungt er barn. Man er ganske dum da. En definisjon er en definisjon. 

Barn blir vanligvis fra et biologisk perspektiv definert til et menneske som befinner seg i fasen mellom fødsel og pubertet. ... Den juridiskedefinisjonen av «barn» viser vanligvis til en mindreårig, altså en person som ikke har nådd myndighetsalder

altså er en 20 åring ikke et barn. Ung derimot, kan hen gjerne være.. 

Anonymkode: 62ed5...8f3

• Liker 1
Skrevet

En 20-åring er ikke et barn, verken biologisk eller juridisk. Men en 20-åring er heller ikke "skikkelig voksen" ...

Anonymkode: f4a7c...ba9

• Liker 3
Skrevet

Nei

Anonymkode: 5b1e8...91a

• Liker 1
Skrevet

Ikke som barn, men som en ungdom ja. Ung voksen fra man er 25-26, voksen fra man er 30. 

Anonymkode: dd28c...94e

Skrevet

Hele livet, fra fødsel til død, er vi alle barn av vår mor og vår far.
I en annen betydning av ordet, barn kontra voksen, går skillet ved myndighetsalderen, 18 år.
Hvorfor trådstarter opererer med tallet 20 år i den forbindelse, forstår jeg i grunnen ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Når jeg var 20 så var jeg gift og gravid med mitt første barn.  Jeg var hvertfall voksen .

I dette landet så er man myndig når man er 18.  Ergo så anser jeg en 18 åring for å være voksen .   

Om den personen er umoden for alderen eller ikke er en annen sak.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, GauteS skrev:

Hele livet, fra fødsel til død, er vi alle barn av vår mor og vår far.
I en annen betydning av ordet, barn kontra voksen, går skillet ved myndighetsalderen, 18 år.
Hvorfor trådstarter opererer med tallet 20 år i den forbindelse, forstår jeg i grunnen ikke. 

Frontallappen i hjernen er ferdig utviklet i starten av 20 årene for jenter, mens noen år senere for gutter. Kroppen er heller ikke ferdig utviklet før i 20 årene. 

Anonymkode: dd28c...94e

Skrevet
22 minutes ago, AnonymBruker said:

Frontallappen i hjernen er ferdig utviklet i starten av 20 årene for jenter, mens noen år senere for gutter. Kroppen er heller ikke ferdig utviklet før i 20 årene. 

Ja, og de som driver utholdenhetsidretter når sitt toppunkt rett etter fylte 30. Så det foregår ei gradvis utvikling over ei lang periode. Myndighetene har likevel bestemt at hva dem angår, settes den avgjørende grensa ved 18 år. Fysiologer kan ha andre oppfatninger, alt etter spesialområdet deres, men for oss vanlige folk, vil det etter mitt syn være naturlig å sette grensa mellom barn og voksen på det punktet der de største og mest avgjørende forandringene i livet skjer: 18 år (tidligere 21).

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, caroprins skrev:

Når jeg var 20 så var jeg gift og gravid med mitt første barn.  Jeg var hvertfall voksen .

I dette landet så er man myndig når man er 18.  Ergo så anser jeg en 18 åring for å være voksen .   

Om den personen er umoden for alderen eller ikke er en annen sak.

Du er ikke voksen bare fordi du er gift og gravid.

Anonymkode: 68b8c...cb0

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk et ganske snodig vinkling da jeg snakket med en person her forleden. Vil dere definere f. eks en 20-åring som et barn? Barnslig oppførsel telles ikke. Mange som kan ha det, uansett alder.

Anonymkode: 6ab48...8e6

Ja, mine barn er barna mine så lenge vi lever.

Anonymkode: 5c069...10d

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, mine barn er barna mine så lenge vi lever.

Ikke bare det, de er dine barn i all evighet.

Skrevet

Det kommer an på konteksten. Når det gjelder seksuelle overgrep definerer en del kvinner seg som barn ganske langt opp i årene, ifølge #metoo.

Skrevet

Det kommer jo litt an på sammenhengen. Juridisk og i de aller fleste sammenhenger er en 20-åring voksen. Jeg kan egentlig bare komme på én sammenheng der jeg ser på 20-åringer som barn, og det er når jeg skal handle julegaver. :P Vi gir mer til barna enn de voksne, og 20 år gamle nieser og nevøer som ikke har egen familie ennå regner vi som "barn" når det gjelder dette.

Anonymkode: ae91e...e9c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...