Gå til innhold

Bortskjemte studenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om det bare er de jeg studerer med, eller om det faktisk er vanlig at foreldrene betaler husleie, mat, osv, slik at studenten nesten ikke må betale noe selv? Jeg trodde dette bare gjaldt noen få, men har allerede hørt om flere som jeg studerer med som har det slik. 

Og jeg trodde jeg var bortskjemt som får 1000kr ekstra i mnd.

Er dette faktisk vanlig? 

Anonymkode: d1c9d...97a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres spesielt ut for meg i alle fall. Kjenner ikke noen som har fått så mye økonomisk støtte fra foreldrene som det du beskriver, selv ikke de som har foreldre som faktisk har muligheten til å gi så mye.

Anonymkode: d6480...eb7

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres spesielt ut for meg i alle fall. Kjenner ikke noen som har fått så mye økonomisk støtte fra foreldrene som det du beskriver, selv ikke de som har foreldre som faktisk har muligheten til å gi så mye.

Anonymkode: d6480...eb7

Det synes jeg også. Mulig jeg bare kom over en spesiell gjeng med sånne folk, for vennene mine hjemmefra har det ikke sånn. 

Anonymkode: d1c9d...97a

Skrevet

Nei, jeg tror ikke dette er vanlig. Jeg har aldri fått en fast sum av mine foreldre under studiene, men jeg var heldig og hadde muligheten til å ringe hjem og få noen kroner når det skrantet som værst. Hadde dog svært høy terskel for å gjøre det, siden jeg var voksen og ville klare meg selv. Foreldrene mine hadde økonomisk mulighet til å sponse meg med flere tusen kr fast i måneden - men de gjorde det ikke for de ville at jeg skulle lære å være voksen, selvstendig og økonomisk. Det er jeg glad for i dag!

Foreldre som sponser «barna» alt gjør dem en bjørnetjeneste. Det er mye enklere å lære økonomisk sans som nyutflyttet 20-åring enn bortskjemt 27-åring som allerede har fått svindyre vaner. I tillegg så jeg en svært vesentlig og utpreget forskjell i modenhet hos studentene som bodde hjemme og fikk alt - og de som jobbet og forsørget seg selv. Gjett hvem som var mest voksen? 

Jeg vet om flere studenter som får alt, men det er ikke vanlig i mine øyne. Det vanlige i min klasse og omgangskrets var hvertfall å jobbe deltid, leve billig og klare seg selv - kanskje med noen tilskudd nå og da fra foreldre/besteforeldre ved behov. 

Anonymkode: 7f2d5...79d

Skrevet

Dette foregår nok vidt forskjellig fra familie til familie... 

Enkelte studenter er nok nødt til å dekke absolutt ALT mulig selv, uten ett fnugg av økonimsk støtte fra foreldrene sine ller annen familie / slektninger...                                    

Og så finnes det studenter som får dekket nærmest alt mulig. Husleie, elektrisitet og Internett, bil-utgifter og drivstoff, studielitteratur, splitter nye mobiltelefoner en eller to ganger i året, dyre ferieturer til utlandet og så videre, og så videre...    

Anonymkode: 561b4...096

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...