AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #1 Skrevet 7. november 2017 Poden skal reise på klassetur til utlandet som avsluttning av ungdomsskolen. En gruppe foreldre skal være med. Bør disse foreldrene skaffe seg ferske politiattester siden de skal reise med barn/ungdom? Og bør det gies innsyn i attestene til alle klassens foreldre? Jeg vet at det er vanlig med politiattest når det gjelder idrett, skole, barnehage osv osv... men lurer på hva med klassetur. Anonymkode: 5d961...538 1
Belima Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 Er ikke normalt å be om vandelsattest av foreldre som reiser på tur med klassene. Hvorfor skal de måtte skaffe seg det? 17
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poden skal reise på klassetur til utlandet som avsluttning av ungdomsskolen. En gruppe foreldre skal være med. Bør disse foreldrene skaffe seg ferske politiattester siden de skal reise med barn/ungdom? Og bør det gies innsyn i attestene til alle klassens foreldre? Jeg vet at det er vanlig med politiattest når det gjelder idrett, skole, barnehage osv osv... men lurer på hva med klassetur. Anonymkode: 5d961...538 Vet ikke om det er vanlig, men hadde i såfall vært veldig greit at de sjekket det. Har hørt om andre tilfeller der de har krevd det på klassetur. Men at foreldrene i klassen skal få innsyn i det, er på ingen måte greit. Det holder at skolen får det. Anonymkode: 5a11d...a6f 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #4 Skrevet 7. november 2017 2 minutter siden, Belima skrev: Er ikke normalt å be om vandelsattest av foreldre som reiser på tur med klassene. Hvorfor skal de måtte skaffe seg det? Det er det jeg spør om. Sender man barn på trening, ungdomsklubb osv så har de voksne vandelsattest for å vise at de ikke er dømt for feks overgrep mot barn osv... Anonymkode: 5d961...538 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #5 Skrevet 7. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det er vanlig, men hadde i såfall vært veldig greit at de sjekket det. Har hørt om andre tilfeller der de har krevd det på klassetur. Men at foreldrene i klassen skal få innsyn i det, er på ingen måte greit. Det holder at skolen får det. Anonymkode: 5a11d...a6f Klasseturen er utenfor skolens regi. Lærer skal ikke være med på turen. Da hadde vandelsattestene gått gjennom skolen. Anonymkode: 5d961...538 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 Man får ikke engang politiattest av en slik grunn selv om man søker. Politiet slenger ikke om seg med politiattester. Anonymkode: 68718...5fe 14
Belima Skrevet 7. november 2017 #7 Skrevet 7. november 2017 En ting er "ukjente" trenere, men når ungene går på skole sammen så kjenner en stort sett foreldrene. Jeg kjente i hvertfall foreldrene i min datters klasse da hun gikk på ungdomsskolen. Kanskje fordi jeg nesten alltid var klassekontakt. Var ikke klassekontakt det første året på barneskolen, men resten av barneskolen og hele ungdomsskolen. Klassen hennes var den samme alle årene. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #8 Skrevet 7. november 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poden skal reise på klassetur til utlandet som avsluttning av ungdomsskolen. En gruppe foreldre skal være med. Bør disse foreldrene skaffe seg ferske politiattester siden de skal reise med barn/ungdom? Og bør det gies innsyn i attestene til alle klassens foreldre? Jeg vet at det er vanlig med politiattest når det gjelder idrett, skole, barnehage osv osv... men lurer på hva med klassetur. Anonymkode: 5d961...538 Herre min hatt, skal hele klassen ha innsyn i politiattester? Hvor blir da personvernet av? Politiattester i forbindelse med barne og ungdomsarbeid er fortrolige dokumenter ikke noe man sprer rundt til alle og enhver. Jeg vil tro skolene har ordninger for å løse problemstillingene. Husk og på at en politiattest sier ingenting annet enn om personen er dømt for noe. Er det seksuelle overgrep du er redd for? I så fall kan ikke en politiattest si noe som helst dersom personen ikke er tatt og dømt for den typen forhold. Lær heller poden din å si i fra til voksne. Når det er slutten på ungdomsskolen så er "barnet" 15 - 16 år gammelt og har ganske sikkert alt hatt sex med andre ungdommer og er langt mer erfaren enn mamma tror. De er og utstyrt med telefoner og kan ringe hjem. Husk praten om kondom og nødprevensjon før poden drar. Anonymkode: bc6ad...999 11
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #9 Skrevet 7. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klasseturen er utenfor skolens regi. Lærer skal ikke være med på turen. Da hadde vandelsattestene gått gjennom skolen. Anonymkode: 5d961...538 Men det er fortsatt en klassetur og da har skolen ansvaret og kan vurdere om det er noen som ikke skikket. Det blir rett og slett for dumt at andre foreldre skal få innsyn i vandelsattestene. Det vil jeg nok tro (uten å vite garantert) at strider i mot personvernloven. Anonymkode: 5a11d...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #10 Skrevet 8. november 2017 Nei det syntes jeg på ingen måte! Foreldrene har rett til privatliv og det kan gå utover klassedynamikk og lærer-elev forhold om lærer får innsyn i politiattest!!! Det er liten sannsynlighet for at noen at de har for eksempel noe med barneovergrep å gjøre, og ingen har noe med om noen har blitt tatt i narkotikasaker for 15 år siden eller svindel osv! Foreldrene er i gruppe på en klassetur og det vil ikke være en setting hvor potensielle barneovergripere får muligheten til å gjøre noe mot loven! Det er for drøyt å mistenke at alle er barneovergripere også, og kreve innsyn i privatliv som ellers skal være sterkt skjermet ! Skal man også ransake og strippe ned alle mennesker som skal på offentlig transport tilfelle de er terrorister??? Nei heldigvis er ikke verden gått helt amok, enda! Anonymkode: a90ec...b2b 4
Thyra Skrevet 8. november 2017 #11 Skrevet 8. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg spør om. Sender man barn på trening, ungdomsklubb osv så har de voksne vandelsattest for å vise at de ikke er dømt for feks overgrep mot barn osv... Anonymkode: 5d961...538 Det kreves politiattest for visse yrker. Men å være med på klassetur blir jo litt annerledes. Man krever ikke politiattest av foreldrene når andre barn kommer på besøk heller. Eller av bestemor ... Politiet bruker også litt tid på å skrive ut alle disse politiattestene, og du skal ha en god grunn for å få den. Den gangen jeg søkte var det ihvertfall slik at man måtte legge ved bevis på at man var ansatt i en stilling som krevde politiatrest. Så det er ikke sikkert politiet ville ha skrevet ut politiattest til foreldre som skal bli med på klassetur . 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #12 Skrevet 8. november 2017 5 timer siden, Belima skrev: En ting er "ukjente" trenere, men når ungene går på skole sammen så kjenner en stort sett foreldrene. Jeg kjente i hvertfall foreldrene i min datters klasse da hun gikk på ungdomsskolen. Kanskje fordi jeg nesten alltid var klassekontakt. Var ikke klassekontakt det første året på barneskolen, men resten av barneskolen og hele ungdomsskolen. Klassen hennes var den samme alle årene. (Er ikke for at de skal ha vandelsattester for klasseturer) Undrer meg likevel om du virkelig mener at du kjenner ALLE foreldrene godt nok til å vite om de har pedofile tendenser eller har utøvd vold mot barn... Anonymkode: bbf58...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #13 Skrevet 8. november 2017 Riktig som @Thyra sier at du må legge ved skriv fra arbeidsplassen om at du trenger dette, du kan ikke bare ringe politiet for å få en. Desuten er den du får i slike sammenhenger kun på saker du er dømt for i fht akkurat det du søker jobb som. Fks om du skal søke jobb i bank får du kun ut informasjon om økonomiske-forhold. Tror man etterhvert vil slite med å få foreldre til å frivillig dra på klasseturer hvis det skal være slik at det kreves politiattest. Anonymkode: 1d279...5ca 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #14 Skrevet 8. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Er ikke for at de skal ha vandelsattester for klasseturer) Undrer meg likevel om du virkelig mener at du kjenner ALLE foreldrene godt nok til å vite om de har pedofile tendenser eller har utøvd vold mot barn... Anonymkode: bbf58...cc0 Man kjenner ikke alle som går på gaten , kjører bil eller er på handlesenter heller. Skal man så begynne å nekte de å gå ut av huset sitt før de har vist politiattest på at de ikke er ransmenn, voldsmenn, psykisk syke eller ransake de for å forsikre seg om at ikke alle i offentlig rom er terrorister? Du skjønner vel hvor idiotisk den tankegangen er? Anonymkode: a90ec...b2b 2
Thyra Skrevet 8. november 2017 #15 Skrevet 8. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Klasseturen er utenfor skolens regi. Lærer skal ikke være med på turen. Da hadde vandelsattestene gått gjennom skolen. Anonymkode: 5d961...538 Privatpersoner har vel heller ingen myndighet til å kreve inn vandelsattester. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det syntes jeg på ingen måte! Foreldrene har rett til privatliv og det kan gå utover klassedynamikk og lærer-elev forhold om lærer får innsyn i politiattest!!! Det er liten sannsynlighet for at noen at de har for eksempel noe med barneovergrep å gjøre, og ingen har noe med om noen har blitt tatt i narkotikasaker for 15 år siden eller svindel osv! Foreldrene er i gruppe på en klassetur og det vil ikke være en setting hvor potensielle barneovergripere får muligheten til å gjøre noe mot loven! Det er for drøyt å mistenke at alle er barneovergripere også, og kreve innsyn i privatliv som ellers skal være sterkt skjermet ! Skal man også ransake og strippe ned alle mennesker som skal på offentlig transport tilfelle de er terrorister??? Nei heldigvis er ikke verden gått helt amok, enda! Anonymkode: a90ec...b2b Det er vel uansett ikke hele det eventuelle rullebladet som kommer frem her. Kun det som er relevant for det det søkes attest for. Narkotika kan regnes som relevant.
Thyra Skrevet 8. november 2017 #16 Skrevet 8. november 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Er ikke for at de skal ha vandelsattester for klasseturer) Undrer meg likevel om du virkelig mener at du kjenner ALLE foreldrene godt nok til å vite om de har pedofile tendenser eller har utøvd vold mot barn... Anonymkode: bbf58...cc0 Dette kan man ikke engang være sikker på når det gjelder sin nærmeste familie eller sine beste venner. Men det er naturlig å føle seg tryggere på de man kjenner. 1
GauteS Skrevet 8. november 2017 #17 Skrevet 8. november 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Men det er fortsatt en klassetur og da har skolen ansvaret og kan vurdere om det er noen som ikke skikket. "Klasseturen er utenfor skolens regi", ergo har ikke skolen noe som helst ansvar for den. Hvem som helst kan arrangere en tur og stipulere at bare ungdom/barn i en bestemt klasse kan melde seg på. Da blir det jo en klassetur, men skolen har intet ansvar. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #18 Skrevet 8. november 2017 25 minutter siden, Thyra skrev: Privatpersoner har vel heller ingen myndighet til å kreve inn vandelsattester. Det er vel uansett ikke hele det eventuelle rullebladet som kommer frem her. Kun det som er relevant for det det søkes attest for. Narkotika kan regnes som relevant. Nei, narkotika er ikke relevant i det hele tatt. Om en forelder er tatt på byen med 2 gram kokain for 2 år siden, eller har solgt hasj for 15 år siden har ingenting å si for vedkommendes ansvarsevne rundt barn pr dags dato. Anonymkode: a90ec...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #19 Skrevet 8. november 2017 Nei, ærlig talt. Det kan du ikke kreve. Snakker om mistenkeliggjøring Anonymkode: 8f4ef...e1f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #20 Skrevet 8. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, narkotika er ikke relevant i det hele tatt. Om en forelder er tatt på byen med 2 gram kokain for 2 år siden, eller har solgt hasj for 15 år siden har ingenting å si for vedkommendes ansvarsevne rundt barn pr dags dato. Anonymkode: a90ec...b2b Det er galt. Jeg vet om flere tilfeller der folk er blitt nektet opptak til pedagogisk utdannelse på grunn av små besittelsesdommer og bøter. Har man dom etter narkotikaoaragraf, regnes man som uskikket til pedagogiske stillinger. Merkelig om det bare skulle gjelde i jobbsammenheng? Anonymkode: 1f53c...315
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå