Gå til innhold

Hjelp! Skal jeg begynne på barnehagelærer-studiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sluttet midt i et annet studie i sommer, og må snart bestemme meg for hva jeg skal starte på til høsten igjen. Jeg har jobbet i barnehage i et par mnd nå, og trives egentlig med det. Men jeg er redd for at man blir lei etterhvert, siden man er ganske "bundet" til å jobbe i barnehage? Hvor stor forskjell er det på å være assistent og pedagogisk leder med utdannelse? Jeg synes ikke arbeidet som assistent har vært så krevende, men så har jeg jo ikke fått så mye ansvar heller såklart. I tillegg har jeg jo ikke fått være med på planlegging av opplegget, og jeg kan jo heller ikke så mye av pedagogikken og sånn da jeg er helt fersk på dette. Så jeg håper på at det kanskje vil bli mer spennende og givende å jobbe som ped.leder med mer ansvar og der man har en plan på det man gjør? Nå blir det mest at jeg passer på de, skifter bleier og leker litt, og jeg tenker at det kan man kanskje bli lei av :)

Beklager litt surrete innlegg! Håper noen vil svare, takk på forhånd :)

Anonymkode: 8e5bc...5dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les deg litt opp på barnehagelærer utdannelsen. Min kone har vært innom masse med barnehagelærer bachelor og spes.ped. barnevernet, skole, barnehage og noe annen. Nå har hun en leder stilling, og ser at hun har hatt utrolig store muligheter innen den utdannelsen.

Anonymkode: 32025...035

Skrevet

Om du ta barnehagelærerutdanningen så er du ikke bundet til å jobbe som ped.leder/barnehagelærer2, du kan jobbe som styrer, miljøterapaut og innen barnevernstjenesten. Jeg er halvveis i bhglærerutdanningen og jeg syns det er et interessant studiet :) som ped leder må du foreta deg foreldresamtaler, lage månedsbrev og månedsplaner, organisere aktiviteter på avdelingen, pedagogisk dokumentasjon etc.

Anonymkode: 2e873...a40

Skrevet

Takk for svar! 

Jeg har prøvd å Google, men synes det er litt vanskelig å finne ut av hvilke muligheter man har, og om det er endret noe fra da utdanningen het førskolelærer? Jeg kommer mest sannsynlig til å starte på HiOA, så kom gjerne med erfaringer derfra hvis noen her har gått der 😊

Anonymkode: 8e5bc...5dd

Skrevet

Jeg har ikke gått studiet selv, men har en venninne som storkoste seg. Hun elsker barn og har villet jobbe med dem i flere år, så det var definitivt et studie som passet henne. Etter det jeg har skjønt er det mye barnelek og barnebøker som man skal gjennom der, men nå går jeg mest etter det hun har fortalt tidligere år, men virker som et veldig fint studie, og det leder jo til en av de viktigste jobbene etter min mening. Er også en del praksis, tror jeg.

Hadde jeg vært mer tålmodig og interessert i unger, hadde jeg sikkert tatt studiet selv da det virker litt greiere og mindre faglig enn lærer (nå snakker jeg selvfølgelig av egen mening, ikke rene fakta :fnise:)

Jeg kan ta feil, men mulig det heter Barnehagelærer fordi det er det de fleste jobber som etter de er ferdige? Men man er likevel ikke bundet til bare det.

Anonymkode: 8aba7...253

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Opp :)

Anonymkode: e5111...283

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri tatt samme studie på nytt. 

Det er en grunn til at barnehageansatte har høyest andel sykefravær. Det er underbemanning, for mange krav og for høyt tempo til at man holder ut.

I snitt varer pedagoger 7 år i yrket 

Styr unna. 

Anonymkode: 733bf...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Utdannet bhg. lærer selv.
Styr unna.

Anonymkode: dc8bd...c35

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utdannet bhg. lærer selv.
Styr unna.

Anonymkode: dc8bd...c35

Hvorfor?

Anonymkode: 26866...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...