Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Hva ville dere valgt, sosialt arbeid eller arbeids- og velferdsfag?

Noen som er velferdsviter og vil dele arbeidserfaringen etter studiet? 

Ønsker også relevant arbeid ved siden av studiet jeg går for, noen tips til hvor man kan søke i disse utdanningene? 

Ønsker å arbeide i NAV etter endt utdannelse, så ønsker arbeidserfaring som kan øke sjansene for ansettelse 😊 

Takk på forhånd 

Anonymkode: f7d1b...66f

Skrevet

Ingen? 

Anonymkode: f7d1b...66f

Skrevet

Om du studerer sosialt arbeid så blir du jo sosionom, og da kvalifiserer du (og er ønsket) til å jobbe i NAV. Vet ikke om du får noe som er veldig relevant til akkurat NAV ved siden av studiene, men du har jo praksis hele 5 semester hvor du kan jobbe på NAV. 

Skrevet

En venninne av meg utdannet seg til velferdsviter, tror studiet var helt nytt da hun begynte. Hun har jobbet i NAV siden og trives godt.

Anonymkode: 9d612...6d8

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Sosionom høres ut som det beste valget. Da er man kvalifisert for både NAV og en rekke andre jobber med "bare" bachelorgrad, mens som velferdsviter tipper jeg man må ha master for å få seg noe relevant, lik de fleste andre samfunnsvitenskapelige fag.

Skrevet

Det stemmer ikke det Anonymus Notatius skriver. Jeg er snart ferdig utdannet velferdsviter, og de aller fleste går rett i jobb etter bachelor (med mindre man ønsker master, selvfølgelig). Har deltatt på ulike karrieredager, stått på stand og generelt snakket med mange ulike arbeidsgivere - studiet er fortsatt ikke like kjent som sosionom, men det er absolutt ettertraktet. Det er en fremtidsrettet utdanning, som p.d.d treffer arbeidsmarkedet bedre enn f.eks sosionom (i følge de arbeidsgiverne jeg har snakket med). 

Til T.S: i forhold til hva du burde velge, vil jeg anbefale deg å lese litt om begge studier. Muligheten for jobb er høy på begge, og på mange måter er de ganske like. Jeg vil si at arbeids- og velferdsfag skiller seg ut ved at de har mye større fokus på arbeidsinkludering og inkluderingskompetanse, og kanskje litt mer fokus på samfunnsnivå. I tillegg har man emner om personalarbeid og HR, og man får en del praktisk erfaring i prosjektarbeid. 

Anonymkode: 9b047...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...