Gå til innhold

Tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på hvor mye man kan forvente av en 14 år gammel jente - hun er mitt bonusbarn. Hun har til dags dato aldri stått opp ved egen maskin - dvs. barnefar vekker henne hver morgen, dekker på bordet til frokost og passer på at hun får med seg niste til skolen. Han kjører henne til og fra skolen selv om skolen ligger 10 min unna. Hun setter ikke inn i oppvaskmaskinen etter seg og når hun søler mat/middag som hun er bevisst på gidder hun ikke å rydde eller tørke opp etter seg. Hun henger ikke opp jakken sin så den ligger som regel slengt over garderoben eller på gulvet. Hun gidder heller ikke å finne fram husnøkkelen fra sekken sin så hun banker på døren helt til noen kommer å åpner opp. Jeg vet at barnefar prøver så godt han kan for at barnet hans skal ha det bra og dermed gjør henne en bjørnetjeneste, men er det ikke normalt at en 14 åring skal klare noen av disse tingene selv? Og faktisk ville gjøre noen av disse tingene selv? Jeg vet at det er andre tider, men da jeg var på hennes alder gjorde jeg alt slik selv. Og det hadde jeg godt av! Noen som har lik erfaring her? 

Anonymkode: a1f91...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaring annet enn fra meg selv, og det der høres desverre normalt ut. Ta en prat med henne om hva som forventes. Det tar 30 senkunder lenger tid å henge opp jakken i steden for å slenge den. Skoleveien syklet jeg i alle år, 3.5 km. Skoleveien burde hun klare å gå, 30 minutter daglig mosjon er anbefalt, der får hun dekket endel av kvoten sin.

Skrevet

Her har min begynt å stå opp selv, pakke sekk, gymtøy osv. Han får 200kr i ukelønn, da får han velge seg en huslig oppgave å utføre, og så må han selvfølgelig rydde opp etter seg. Noen dager går dette fint, andre dager blir det litt mer mas. 

Synes det høres veldig «klassisk» ut slik du beskriver, mange fedre som er slik virker det som.

Anonymkode: 13cda...163

• Liker 2
Skrevet

Ingen fjortenåringer gjør slikt av seg selv. Alt må læres. 

Anonymkode: 96f39...e33

Skrevet

Det er bare 5 år siden jeg var 14 år selv, så jeg husker en del fra det. I den alderen stod jeg opp selv, ordnet frokost og matpakke selv og gikk selvfølgelig til skolen, den lå ca. 10 min unna. Det med å henge opp jakke og vaske og rydde etter seg tror jeg derimot varierte veldig fra 14-åring til 14-åring. Flere av mine venner vasker til dags dato ikke opp etter seg når de lager mat og slenger jakka fra seg på gulvet når de kommer inn. Selv synes jeg dette er ekkelt og skittent, og selv i tidlig tenår oppførte jeg meg ikke sånn. Det vil likevel ikke si at jeg ikke tror du kan endre på oppførselen til 14-åringen! Si ifra på en hyggelig, men alvorlig måte, og jeg vil tro stebarnet ditt hører etter. 14-åringer er jo faktisk oppegående mennesker som hører etter når de blir irettesatt.

Men barnefaren har jeg ingen tips for, og for å være ærlig tenker jeg vel egentlig at det er der mye av problemet ligger for oppførselen hennes.

Anonymkode: d7d3a...930

• Liker 2
Skrevet

Ja- dette er normalt i 2017!  Sikkert derfor det er så mange nav'erer som klarer ikke å gjøre noe som helst på egen hånd når de kommer ut i det ekte verden. 

Anonymkode: b19fa...3ce

Skrevet

Jeg må si, ja det er dessverre helt normalt. Det er stor forskjell på tenåringer. Noen er tidligere modne, bedre oppdratt, har mindre motstand mot å gjøre ting osv.
Men i det store og hele så er jo tenåringer en utfordring, og selv om de helt klart er i stand til alt du ramser opp, så gidder de ikke, vil ikke og bryr seg ikke.

Er hun bare 14 år, så er det en del år igjen til hun blir en voksen og ansvarsfull. Det beste du kan gjøre for deg selv er å ikke irritere deg for mye. 
Hos oss var det hakk i plata, uansett hvor mye jeg gnålte og maste og prøvde så hjalp det ikke.  Jeg tar trassalderen ti ganger mot en tenåring. Men det vil forandre seg, og de aller fleste vokser opp og blir helt fine, empatiske og flinke mennesker.

Anonymkode: 15cce...b32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...