Gå til innhold

Fått så angst for bedøvelse hos tannlege :((

hillie

Anbefalte innlegg

Har utsatt det lenge- men må nå trekke en tann. Er egentlig ikke redd for tannlegen, ikke smerter heller, men veldig redd for bedøvelsen. Har trukket mange tenner i barnealder, og aldri reagert på noe vis ( vet ikke hvilken bedøvelse som ble brukt).

Men, jeg har i voksen alder ( er 32) vært mye plaget med hejrtebank,episoder med hurtig puls (opp mot 150), og mange ekstraslag. Har vært til undersøkelse hos hjertelege som ikke fant noe galt, og som sa at unge mennesker ofte opplevde sånn.

Har derfor begynt å tenke på om jeg da bør holde meg unna bedøvelse med adrenalin? Men hvilke gode alternativer finnes?

Samtlige bedøvelsemedisiner som brukes hos tannlegen har jo hjertestans som bivirkning - vet at det er tullete å tenke slik, men er så bekymra :((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva? Hjertestans som bivirkning??? Det har jeg aldri hørt om og heller ikke opplevd noen gang. 

Anonymkode: 567de...266

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare heng på venterommet hos tannlegen en times tid etter du er ferdig. Hvis du nå skulle få en kjempe reaksjon så skjer de vanligvis innenfor det tidsrommet.

Anonymkode: 937d6...078

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg - sliter med hjertebank og høy puls selv.
I tillegg reagerer jeg litt allergisk på tannlegebedøvelse (type rødmer, blir kokvarm, klør og får veldig hjertebank).

MEN, når det er sagt, så går det veldig bra. Måtte en periode til tannlegen 1-2 ganger per uke over nesten et halvt år, og fikk da bedøvelse hver gang og det gikk kjempefint.

Skulle du få alvorlige reaksjoner, har tannlegene "motgift" eller medisiner tilgjengelig, så det er ikke noe å bekymre seg for :) 

Anonymkode: 1e43c...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør tannlegen på forhånd om du kan teste en annen type.

Jeg reagerer på den vanlige(husker ikke navnet) med både influensafølelse, uttalt slapphet og bedøvet tunge i lange tider. Jeg reagerer på Septocain, men ikke den andre typen(husker ikke navnet). ANdre har dwt kanksje omvendt.

Anonymkode: 46dfa...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok bedøvelse hos tannlegen forrige uke. Husket sprøyten som vond fra da jeg var barn, men nå satte han inn to sprøyter uten at jeg egentlig merket noe som helst. Det vil gå helt fint!

Anonymkode: 91f3d...93d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få uten adrenalin hos tannlege. Bare å si ifra på forhånd det, altså før sprøyten skal settes. 

Anonymkode: 88313...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...