Gå til innhold

Pasientskade etter fødsel - erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har blitt skadet pga feil under fødsel, som har søkt pasientskadeerstatning?

Anonymkode: 53e6d...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du søker, hvis det gjelder deg. Slikt er ikke greit. Dessverre er det en gjennomgående holdning i helsevesenet og i samfunnet at fødselsskader er noe du må regne med, og noe man basically har påført seg selv når man valgte å bli gravid - selv om skadene skyldes helsepersonells feil. Så, håper du søker så kanskje du er med å snu denne trenden! 

Anonymkode: cb067...0ff

• Liker 11
Skrevet

What?! Kvinner døde i barnefødsel før og nå skal vi få erstatning for skader? Én ting er om det helt tydelig er helsepersonellets feil, men det er vanlig med noe skader og mye kan ikke unngås eller skyldes på helsepersonell. 

Anonymkode: 2622f...f10

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What?! Kvinner døde i barnefødsel før og nå skal vi få erstatning for skader? Én ting er om det helt tydelig er helsepersonellets feil, men det er vanlig med noe skader og mye kan ikke unngås eller skyldes på helsepersonell. 

Det er og mange feil som KAN skyldes på helsepersonell, men som ikke blir rapportert fordi ''sånn er det bare, lev med det''. 

• Liker 18
Skrevet

Det ER en risiko med å blir gravid og føde, så ja du må faktisk regne med å kunne bli skadet. Hvis det er åpenbart feil fra helsepersonellets side som gjør at du er skadet kan du få erstatning, men du må også belage deg på at morder natur ikke tenkte helt over hvordan digert hode fra stadig større unger skal presses ut en trang kanal. Selv om at gjøre rett av f.eks jordmor, så kan du revne. 

Anonymkode: bbccb...afe

• Liker 2
Skrevet

Vet av ei som fikl alvorlige skader etter fødsel. Hun ende som ufør, og fikk erstatning. Men prosessen er lang, det kan ta mange år. Da snakker vi 10 år +. Og er en stor påkjenning. 

Anonymkode: e5f7a...f6d

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har blitt skadet pga feil under fødsel, som har søkt pasientskadeerstatning?

Finnes rikelig med aviseksmpler på denne typen skader. Får du skade så er sykehuset pålagt både å melde skaden inn til Helsetilsynet og å informere om NPE. Men for å få noe fra NPE så må du være mye skadet og forberedt på en lang kamp. 

Personlig info legger ikke jeg ut på nett, noe ingen bør. 

Anonymkode: b631f...455

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke laget tråden om det ikke var helsepersonellets skyld. Det gjelder ikke bare revning, og har ikke noe med underlivet å gjøre. Det har med at jeg nesten døde og fikk diverse skader på grunn av manglende overvåkning og sånt, og at det ble feilvurdert hvor stort barnet var og at jeg burde hatt keisersnitt. 

• Liker 14
Skrevet

Det ER en risiko med å blir gravid og føde, så ja du må faktisk regne med å kunne bli skadet. Hvis det er åpenbart feil fra helsepersonellets side som gjør at du er skadet kan du få erstatning, men du må også belage deg på at morder natur ikke tenkte helt over hvordan digert hode fra stadig større unger skal presses ut en trang kanal. Selv om at gjøre rett av f.eks jordmor, så kan du revne. 

Jeg har ikke skrevet noe om revning. 

• Liker 1
Skrevet

Min kollega fikk erstatning.  

Hun burde fått ks, men legene skulle på død og liv trumfe igjennom vaginal fødsel. De forsøkte vakum mange mange ganger men den bare glapp, da var det for sent og jenta endte opp med store hjerneskade. 

I dag er jenta totalt grønnsak..

Anonymkode: 3e2cf...7f7

• Liker 4
Skrevet

Min kollega fikk erstatning.  

Hun burde fått ks, men legene skulle på død og liv trumfe igjennom vaginal fødsel. De forsøkte vakum mange mange ganger men den bare glapp, da var det for sent og jenta endte opp med store hjerneskade. 

I dag er jenta totalt grønnsak..

Anonymkode: 3e2cf...7f7

Huff, så tragisk! Har skjønt at det er veldig vanlig at man får erstatning da, men da går det nok mest på at barnet er skadet. Så jeg tror det på en måte gis erstatning til barnet. 

Men her gjelder det meg. Jeg kan ikke få flere barn heller på grunn av dette :( 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg blir skikkelig forbannet når jeg leser dette. Hvor lite empatisk kan man bli? Du skjønner at jeg er et menneske? Med tanker og følelser og forferdelige opplevelser bak meg! Skjønner ikke hvordan det er mulig å skrive noe så følelsesløst.

• Liker 24
Skrevet

I dag burde det være omtrent risikofritt å føde så om man får skader syns jeg absolutt man bør gå videre med det og ikke la seg avspise av en holdning om at det er en risiko man kjenner. 

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg blir skikkelig forbannet når jeg leser dette. Hvor lite empatisk kan man bli? Du skjønner at jeg er et menneske? Med tanker og følelser og forferdelige opplevelser bak meg! Skjønner ikke hvordan det er mulig å skrive noe så følelsesløst.

Det er sannheten kjære deg, graviditet og fødsel er ikke risikofritt, det kan til en viss grad styres, men det vil alltid være forhold man ikke rår over. At du syns det er tøft å lese får stå for din regning, å lese sannheten er ikke alltid kjekt når man ikke er enig med den. Som sagt kan du få erstatning hvis det er noe som er gjort feil av helsepersonell, men det finnes også omstenigheter de ikke rår over. Etterpåklokskapens lys bestemmer ikke erstatningen, det er det som lå til grunn for avgjørelsene når de ble tatt som gjør. Det er jo bare å søke så ser du hva som skjer. 

8 minutter siden, Carrot skrev:

I dag burde det være omtrent risikofritt å føde så om man får skader syns jeg absolutt man bør gå videre med det og ikke la seg avspise av en holdning om at det er en risiko man kjenner. 

Denne feiloppfatningen gjør at kvinner sukker over elendig jordmor og jævla helsevesen for en revne og fire pyntesting. Selv om fødselsomsorgen er god er det ikke risikofritt å føde.

• Liker 5
Skrevet

Det er sannheten kjære deg, graviditet og fødsel er ikke risikofritt, det kan til en viss grad styres, men det vil alltid være forhold man ikke rår over. At du syns det er tøft å lese får stå for din regning, å lese sannheten er ikke alltid kjekt når man ikke er enig med den. Som sagt kan du få erstatning hvis det er noe som er gjort feil av helsepersonell, men det finnes også omstenigheter de ikke rår over. Etterpåklokskapens lys bestemmer ikke erstatningen, det er det som lå til grunn for avgjørelsene når de ble tatt som gjør. Det er jo bare å søke så ser du hva som skjer. 

Denne feiloppfatningen gjør at kvinner sukker over elendig jordmor og jævla helsevesen for en revne og fire pyntesting. Selv om fødselsomsorgen er god er det ikke risikofritt å føde.

Fire pyntesting er ikke en skade i den forstand og IKKE noe de fleste kvinner klager et eneste ord over. TS sier hun ikke kan få flere barn grunnet denne hendelsen, da er den vesentlig mer alvorlig enn ''fire pyntesting''. Hjerneskadede barn, sterile kvinner og ødelagt underliv er IKKE ''fire pyntesting''. Det er absolutt ingen kvinner (som er riktig bevart) som forventer pasientskadeerstatning for en liten overfladisk rift. Hvis det er det du tenker på som ''skade'' er jeg enig med deg. Det er vanlig, og en risiko man tar som fødende. De andre tingene jeg nevnte derimot, det er IKKE vanlige skader man skal ''regne med som fødende''. 

• Liker 25
Skrevet

Lykke til ts <3 ta kontakt med noen eller en advokat som jobber med npe. Om du har fått alvorlige skader som skyldes uaktsomhet fra helsepersonell skal du selvfølgelig være berettiget til npe. Kontakt noen som jobber med npe til vanlig. Heier på deg <3

Anonymkode: d92ff...a93

• Liker 4
Skrevet

Noen fødselsskader skal man jo ikke regne med. Det er ikke sånn at man bare skal forvente alvorlige skader bare fordi man er gravid. Blir jo som å si det til noen som feks. har hatt en fedmeoperasjon som har resultert i pasientskade,kunne forvente dette fordi personen selv er blitt feit. Blir jo helt feil.En skade er vel noe man ikke kunne forventet å få ut i fra situasjon og at det er noe helsepersonell har gjort feil eller kunne ha forhindret på annen måte. Hvis du ts tror eller vet at dette gjelder deg,så hadde jeg tatt det videre.

Anonymkode: b5c43...5f3

• Liker 5
Skrevet

Med denne tankegangen skal ingen ha erstatning, fordi alle inngrep og all behandling på sykehus er forbundet med risiko.

Tar av meg hatten og bøyer meg i din idioti. At det går an.

Anonymkode: 5f995...e8b

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med denne tankegangen skal ingen ha erstatning, fordi alle inngrep og all behandling på sykehus er forbundet med risiko.

Tar av meg hatten og bøyer meg i din idioti. At det går an.

Anonymkode: 5f995...e8b

Idiot? Generelt er det meste av behandling på sykehus forbundet med en hvis risiko. Det burde jo egentlig alle vite. Medisiner, operasjoner og behandlinger kan ha uheldige følger uten at det er gjort noen direkte feil fra helsepersonellet side.  Men dette sporer litt av fra hva ts spurte om. Om hun føler hun har blitt feilbehandlet, ikke fått den hjelpen hun hadde behov for eller at helsepersonell opptrådte uaktsomt, om det har vært noe feil med utstyr eller hva det nå enn var, (mange grunner for å søke om erstatning) ikke nøl med å søke. Det lille som er hørt om følgene dine er leit og trist. Selve prosessen i å søke virker lang og omfattende men det er vært et forsøk. Lykke til!

Anonymkode: 6ba90...863

Skrevet

Jeg vil anbefale alle dere som krangler om å lese på sidene til NPE :)

https://www.npe.no/no/Erstatningssoker/Soke-erstatning/Hva-skal-til-for-erstatning-pasientskade/

1. Pasientskaden må skyldes svikt i behandlingen
Du må ha fått en skade som skyldes behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging. En slik pasientskade kan være både forbigående og varig. I tillegg må skaden din skyldes behandlingssvikt. Dersom skaden skyldes den sykdommen du ble behandlet for, har du ikke krav på erstatning.

I tilfeller der det oppstår en skade uten at det skyldes svikt i behandlingen, har du normalt ikke krav på erstatning.

I noen helt spesielle tilfeller kan man få erstatning selv om det ikke har skjedd en svikt. Dette gjelder dersom skaden er spesielt stor eller uventet.

2. Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap
Pasientskaden må som hovedregel ha ført til et økonomisk tap, utover det du uansett ville ha hatt. Formålet med erstatningen er altså å dekke ekstra utgifter som skyldes pasientskaden. Dette kan for eksempel være utgifter til legebehandling, medisiner, transport og lignende. Du kan også få erstatning for inntektstap eller tap av forsørger.

Hvis det økonomiske tapet er under 10 000 kroner, kan du ikke kreve erstatning fra NPE. Du kan i stedet henvende deg direkte til det behandlingstedet der skaden skjedde.

Dersom du har hatt forbigående plager eller en dårlig opplevelse, men ikke et økonomisk tap, vil du ikke få erstatning. Du kan heller ikke få erstatning som «plaster på såret».

Menerstatning for ikke-økonomisk tap
I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har noe økonomisk tap, for eksempel hvis du har fått en varig og betydelig pasientskade. Med varig menes vanligvis at pasientskaden varer i en periode på minst ti år. Med betydelig menes at pasientskaden må gi en medisinsk invaliditet på minst 15 prosent.

For å fastsette medisinsk invaliditet brukes en egen tabell for personskader.

3. Pasientskaden må ikke være for gammel
Du kan søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at du burde ha forstått at det er behandlingen eller mangel på behandling som har ført til skaden. Dersom du søker for sent, sier vi at kravet er foreldet. Les mer om reglene for når et krav er foreldet her.

Anonymkode: eced2...87e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...