AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #1 Skrevet 7. november 2017 Hei! Vi skal til Budapest noen dager. Lurer på om folk har noen erfaringer, tips/råd dere vil dele? Er det slik at kjente merkevarer er billigere der eller er det kun «lokale» merker som er billig? Er det trygt for to damer å gå rundt på egenhånd på kveldstid? Hvordan er det med taxi- noen selskaper som anbefales? Anonymkode: 97737...cd6
Gjest Overrasket Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 Jeg synes Budapest er et flott sted. Jeg har ikke peiling på shopping der. Det er kjempetrygt (nå er ikke jeg dame da, så kanskje noen kvinner kan bekrefte det). Jeg ville forsøkt å styre unna drosje så mye som mulig. Drosje er trygt, men de fleste turister blir lurt på drosjepris. Styr unna spisestedene der alle nordmenn går, de ligger midt i gågate-området og er typisk "italienske" eller noe slikt tull. Dyrt og dårlig. Hvis dere er der lenge nok kan dere ta en dagstur til Eger, en søt og avslappende småby på landsbyga. Szentendere er også et alternativ som ligger nærmere, men jeg synes Eger er mer genuin.
KikiEco Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 Jeg dro alene som dame til Budapest, hadde aldri noen problemer. Opplevde folk som kjempehyggelig og trivdes svært godt. I forhold til taxi ble jeg anbefalt å få noen til å ringe for meg (resturant, turistinfo eller hotellet) for å unngå pirattaxier. Han en fin ferie!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #4 Skrevet 7. november 2017 Budapest er trygt, sjekk ut restaurantene i båtene som ligger på elven. Ungarere er glade i spa og badesentere, ta turen innom Gellert f.eks. Jeg kan også anbefale dere en dagstur til Eger. Det er en fin by og de har god vin der som de kaller "okseblod". Jeg bodde der da jeg skrev bacheloroppgaven min og trivdes veldig godt. Anonymkode: 59cf6...e5c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #5 Skrevet 7. november 2017 Ps. Spis Ungarsk mat. Det er den beste maten. Villsvin er de spesielt gode på! Anonymkode: 59cf6...e5c
Zienna Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 I Budapest er det såpass billig å overnatte at dere kan unne dere å bo sentralt, f.eks. i en sidegate til gågaten Vaci Utca. Bor dere mellom bruene, er veien kort til alt, og dere unngår taxi. Må dere ta taxi, f.eks. til/fra flyplass, så spør andre om hva som er normalpris. Ungarere vet at taxisjåførene tar seg altfor godt betalt av turister, og er veldig hjelpsomme når du spør dem. Shopping er ikke viktig for meg når jeg reiser. Så at det var H&M og flere kjedebutikker i sentrum.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 Shopping er litt billigere, men ikke kjempebillig. Budapest er stort sett trygt, men det er ikke alle steder man bør gå når det er mørkt. Bruk vanlig common sense som i enhver annen storby. Unngå parker, mørke bakgater uten folk, enkelte distrikter er mindre trygge enn andre (VIII, for eksempel). Taxi fungerer veldig fint (husk å tipse!) men vær forsiktig med å praie på gata, ring etter en i stedet. De skal ha taksameter, all informasjonen du trenger skal være på store klistremerker i taxien slik at du ikke blir lurt. Jeg har bodd i byen i mange år uten å ha blitt lurt, men vet det skjer med turister stadig vekk. Anonymkode: 5f5ac...723
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 Jeg var i Budapest i fjor, og elsket byen. Skal definitivt tilbake en annen gang. Bodde ikke på hotell, men hostell. Shoppingen var litt billigere enn Norge, men ikke mye. Godteri, brus og slikt var veldig mye billigere (synes jeg iallefall). Taxien synes jeg også var mye billigere enn i Norge. Ser at noen ovenfor ikke anbefaler pirattaxi, og var ikke klar over det. Jeg opplevde at det var pris forskjell for hver gang jeg tok taxi. Noen hadde taksameter, andre ikke. På den siste taxi turen vi tok i fra kjøpesenteret til der vi bodde, måtte jeg bruke både kort og kontant, for å bli kvitt sedlene. Var vel ganske ikke en så god idé, men det gikk bra. Det var mitt initativ og fungerte etter litt kommunikasjonssvik. Anonymkode: 7902a...a67
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i Budapest i fjor, og elsket byen. Skal definitivt tilbake en annen gang. Bodde ikke på hotell, men hostell. Shoppingen var litt billigere enn Norge, men ikke mye. Godteri, brus og slikt var veldig mye billigere (synes jeg iallefall). Taxien synes jeg også var mye billigere enn i Norge. Ser at noen ovenfor ikke anbefaler pirattaxi, og var ikke klar over det. Jeg opplevde at det var pris forskjell for hver gang jeg tok taxi. Noen hadde taksameter, andre ikke. På den siste taxi turen vi tok i fra kjøpesenteret til der vi bodde, måtte jeg bruke både kort og kontant, for å bli kvitt sedlene. Var vel ganske ikke en så god idé, men det gikk bra. Det var mitt initativ og fungerte etter litt kommunikasjonssvik. Anonymkode: 7902a...a67 Aldri ta taxi uten taksameter i Budapest! Anonymkode: 5f5ac...723
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Besøk Szimpla Kert! En slags stor pub med ulike rom dekorert med mye sære ting. Google det for å se litt hva det dreier seg om 😊 Anonymkode: 7f0a0...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #11 Skrevet 10. november 2017 På 9.11.2017 den 3.22, AnonymBruker skrev: Besøk Szimpla Kert! En slags stor pub med ulike rom dekorert med mye sære ting. Google det for å se litt hva det dreier seg om 😊 Anonymkode: 7f0a0...f6c Ja, og generelt de mange ruin bars 😃 Spesielt om sommeren! Anonymkode: 5f5ac...723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå