AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #1 Skrevet 7. november 2017 Er ute etter en enkel og god oppskrift på pizzadeig for en som er helt katastrofe på kjøkkenet... Mengde: 3-4 personer Ikke link til oppskrifter, vil lese oppskriftene i tråden og at folk evt. kommenterer på dem... Anonymkode: 673fc...c53
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 3 dl lunket vann. Halv pakke gjær. 1 dl olivenolje og mel til pizzadeigen slipper bollen. Anonymkode: 175c8...6aa 1
Djungelvrål Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 6 dl mel 2,5-3 dl lunkent vann En halv pose tørrgjær En halv ts salt En ts sukker 2 ss olje. Blander alt sammen i bolle, knar ikke på benk. Dekker til løst med et kjøkkenhåndkle og lar heve nær en varmekilde i ca 1 t. Kjevler ut, tar på fyll og lar heve i 1/2 t. Steker i ca 25 min på 220 gr midt i ovnen, settes på nederst rille de siste 5-10 min for å unngå brent ost og for å få bunnen sprøere.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #4 Skrevet 7. november 2017 Det kommer jo litt an på om du liker tykk eller tynn bunn. Dette blir en litt tykk langpannebunn: 375 g mel 1 ts salt 0,5-1 pk tørrgjær 3 ss olje Litt under 2,5 dl vann. Bland det tørre sammen, og ha i det våte, og elt. La det heve i bollen i en 5 minutters tid (mer om du har brukt bare 0,5 pk gjær. med 1 hel pakke gjær går det fint med bare 5 min). Kjevle ut deigen, ha på langpanneplaten, og la etterheve under håndkle i minst 15 min. Sett ovnen på 180 C varmluft med undervarme. Forstek gjerne i 2-3 minutter, før du tar på fyll, og lar steke i 15 minutter til. Anonymkode: 26b60...1d9
Djungelvrål Skrevet 7. november 2017 #5 Skrevet 7. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 dl lunket vann. Halv pakke gjær. 1 dl olivenolje og mel til pizzadeigen slipper bollen. Anonymkode: 175c8...6aa Er man ikke nødt til å bruke salt for at gjæren ska virke skikkelig og for at deigen skal binde bedre?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 Sitat Jim Lahey's No-Knead Pizza Dough 500grams (17 1/2 ounces or about 3 3/4 unsifted cups) all-purpose flour, plus more for shaping the dough 1gram (1/4 teaspoon) active dry yeast 16grams (2 teaspoons) fine sea salt 350grams (11/2 cups) water In a medium bowl, thoroughly blend the flour, yeast, and salt. Add the water and, with a wooden spoon and/or your hands, mix thoroughly. We find it easiest to start with the spoon, then switch to your hands (see slideshow). Cover the bowl with plastic wrap or a kitchen towel and allow it to rise at room temperature (about 72°) for 18 hours or until it has more than doubled. It will take longer in a chilly room and less time in a very warm one. Flour a work surface and scrape out the dough. Divide it into 4 equal parts and shape them. For each portion, start with the right side of the dough and pull it toward the center, then do the same with the left, then the top, then the bottom. (The order doesn't actually matter; what you want is four folds.) Shape each portion into a round and turn seam side down. Mold the dough into a neat circular mound. The mounds should not be sticky; if they are, dust with more flour. If you don't intend to use the dough right away, wrap the balls individually in plastic and refrigerate for up to 3 days. Return to room temperature by leaving them out on the counter, covered in a damp cloth, for 2 to 3 hours before needed. https://food52.com/recipes/16641-jim-lahey-s-no-knead-pizza-dough-margherita-pie Jeg pleier i tillegg å ta et par ss olivenolje i deigen, samt bytte ut litt av hvetemelet (kun inntil 50 gram) med durumhvete/semolina, som jeg også bruker til utbaking. Anonymkode: 399bb...18c 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #7 Skrevet 7. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 dl lunket vann. Halv pakke gjær. 1 dl olivenolje og mel til pizzadeigen slipper bollen. Anonymkode: 175c8...6aa Jo og en ts salt ja! Glemte dette. Har derimot ikke pleid å ha sukker i. Kan også ha parmesan og oregano i deigen. Namnam Anonymkode: 175c8...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #8 Skrevet 7. november 2017 Vann, gjær, mel, salt og oliven olje. Dash dash done! Anonymkode: 9daec...6aa
OppNedPåAlt Skrevet 8. november 2017 #9 Skrevet 8. november 2017 https://pizzadeig.com/ ender alltid opp her
Pmaxqueen Skrevet 10. november 2017 #10 Skrevet 10. november 2017 500g 00 eller vanlig hvetemel 1 teskje salt 1/ 2 pk gjær 1 ss sukker 1 dæsj olje Mitt beste tips er å heve deigen på stekebrett uten noe over. Da får den en "skorpe" og blir veldig fin å jobbe med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå