Gå til innhold

Lage ribbe dagen før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal for første gang prøve meg på å lage ribbe til et juleselskap i desember. 

Av div. grunner og dårlig tid, ønsker jeg å lage ribben dagen før og varme den opp dagen den skal serveres.

Noen som kan gi meg en grundig (type ribbe for dummies) forklaring på både hvordan den skal stekes og hvordan den skal varmes opp for at dette skal bli en knall-god julemiddag?

Tusen takk! :-)

Anonymkode: 802ae...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sprø svor på ribba blir det ikke da. Det tar deg to timer å steike den på selve dagen 

Anonymkode: 30414...818

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sprø svor på ribba blir det ikke da. Det tar deg to timer å steike den på selve dagen 

Anonymkode: 30414...818

Det er riktig at svoren kan mykne og bli seig ved oppvarming.

Det sagt, ville jeg nok brukt mer enn to timer. Langsteking, bråhøy overvarme/grill de siste minuttene for sprøeste svor.

Skrevet (endret)

Jeg hadde gått for langtidssteking (type 7 timer) samme dag som den skal spises.
Den lager seg selv. Må bare justere tempen litt noen ganger underveis + Følg emed helt på slutten når svoren skal bli sprø

Endret av Lula
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro det går greit å steke den normalt, og bare varme den opp igjen dagen etterpå. Men svoren vil aldri bli helt perfekt når man gjør det på den måten, for dagen etterpå har den begynt å bli litt seig, og den blir alltid helt klart best om man kan gjøre det samme dag. Her i huset pleier vi alltid å spise rester av ribben dagen etterpå, men den er bare ikke like god, saftig, mør og smakfull som samme dag den stekes.

Når det kommer til steking er jeg enig med langtidssteking. Her i huset bruker vi ca. 7,5 timer, og den blir alltid kjempegod.

Selve arbeidet med ribba tar ca. 15 minutter maks, hvis man jobber veldig sakte. Ellers skal den bare stå for seg selv og la huset dufte helt fantastisk! Garantert verdens beste ribbe. Saftig og smakfull, veldig lite arbeid. :sikle:

Oppskriften min familie alltid har brukt:
- Skru oven på, på 175 grader.
- Rut svoren hvis den ikke allerede er rutet, og gni inn med salt og pepper.
- Ta frem ei passe stor langpanne, legg et dypt fat/skål i midten og dekk bunnen av langpanna med ca. 1-2 cm vann. (Har du ikke passende fat, kan du også lage en stor ball av aluminiumfolie. Det skal bare brukes til å holde ribba opp fra vannet sånn at den blir stekt i sin egen varme damp, og ikke kokt i vannet.)
- Legg ribba oppå fatet i midten av langpanna, med svoren ned. Dekk hele langpanna med aluminiumfolie, sånn at vannet ikke fordamper så lett.
- Sett den inn i ovnen, og la den stå der i 7 timer. (Sjekk ca. hver time/annenhver time at den har nok vann i seg, minst nok til å dekke bunnen på langpanna. Aldri la den bli tørr!)

- Etter 7 timer, ta ribba ut og snu den sånn at svoren nå ligger opp.
- Skru nå ovnen opp til 250 grader, og sett langpanna inn uten aluminiumfolie på toppen. Nå er det svoren som skal stekes og bli sprø. (Men pass fortsatt på at bunnen på langpanna ikke er tørr, la det være ca. 1 cm med vann. Dette blir til smakfull sjy som du kan ta på ribba når den er ferdigstekt.)
- Den skal stå i ca. 30 minutter, og da vil du se at svoren blir boblete og fin. Hvis du føler svoren trenger mer steking, kan du flytte den litt lengre oppi oven, sånn at toppen av ribba får det varmere. Og hvis du er så heldig at du har en grillfunksjon på oven din, kan den alltids brukes som en slags nødløsning for sprø svor.

Som du ser så skriver jeg "ca." veldig mye, dette fordi ribber kan variere mye i størrelse og fasong, samtidig som ovner kan variere, og høyden på fatet du bruker kan variere. Men når den stekes såpass lenge, på såpass lav temperatur, og dekket til med aluminiumfolie og vann i bunnen, så er du veldig flink hvis du klarer å ødelegge. :fnise: Og ribba skal jo skjæres opp til slutt, og da ser du fort om den er ferdig eller ikke. Også ser du jo med øynene om svoren begynner å bli brent eller ikke, så det er jo en enkel sak.

Anonymkode: df585...355

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...