Farris18 Skrevet 7. november 2017 #1 Del Skrevet 7. november 2017 Hei, jeg er helt ny her på kvinneguiden, fant ut at jeg måtte lage en bruker nå, da det er så mye som surrer av spørsmål oppi hodet mitt.. håper noen snille sjeler der ute vil svare meg: jeg er kun 7 uker på vei (eller 6+6 jeg skjønner ikke den tellinga heller, er det 6 uker pluss 6 dager?) uansett, jeg har så "menssmerter" som kommer og går, men som er verst om kvelden? Itilegg har jeg begynt å bli så kvalm, så legen har sykemeldt meg i to uker, har vært hjemme en uke alt. Og når jeg fortalte det til sjefen fikk jeg bare "å, shit.. eller skal jeg si gratulerer? For du skal beholde det?" Så nå har jeg da dårlig samvittighet for å være gravid, men disse plagene går over så jeg fint kan jobbe mer i svangerskapet? Jeg er også livredd for spontanabort, men jeg prøver å ikke tenke på det så mye.. Jeg tror jeg egentlig bare trenger å snakke med noen om det, samboeren min hr ikke helt skjønt det enda tror jeg.. noen ganger virker det som om han ikke har trua, svarer liksom med "Ja, men nå er det jo tidlig enda..." som om han også forventer en SA.. Jeg føler meg så aleine med denne klumpen, har ikke fortalt det til så mange enda, da jeg er såpass tidlig i svangerskapet enda.. håper på å få noen "venner" her Hilsen jente 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lisske Skrevet 7. november 2017 #2 Del Skrevet 7. november 2017 Gratulerer så mye med graviditeten☺️ Du er 6 uker og 6 dager "på vei", det er altså 6 uker og 6 dager siden du fikk menstruasjon sist. Altså er det den siste dagen du helt sikkert ikke var gravid, og det er slik legene regner det☺️ Embryoet (vil hete foster når du er mer enn 12 uker på vei) er nok ikke mer enn 4-5 uker. Og hjertet har allerede begynt å slå❤️ Les det du kommer over på nett. Finnes mange fine og bra sider om barnets utvikling i mors liv. Kvalme, trøtthet, ømme bryster er nok det som er vanligst å oppleve nå. "Menssmerter" er heller ikke unormalt, da det skjer ting inni livmoren. Det gikk opp for min samboer at vi skulle bli foreldre da vi var på tidlig UL i uke 9, siden jeg fikk små blødninger i uke 6-7. Da så han "noe" på skjermen og ble veldig overrasket over egne følelser. Kan ta litt tid å innse det, med derfor greit at det er 8 mnd igjen til barnet kommer. Enda mer følelser og glede når vi var på ordinær UL og fikk se mer på jenta vår. Det er dessverre alltid en risiko for at noe skal gå galt og at det ender med SA. Synes ikke du bør være redd, men jeg synes det hjalp å lese litt om det og hva man kan forvente dersom det skjer. Liker å være forberedt... Kvalme og oppkast gir seg vanligvis, men kan også vedvare. Selv er jeg 19+6 idag og ble ferdig med kvalmen i uke 12, låsning i bekken tok over fra uke 13 og sliter nå også med halsbrann fra uke 19. Men jobbet 100% fra starten av. Sluppet unna morgenkvalme og slitt mest på kveldene, både med kvalme og bekkensmerter. Spørs om plagene gir seg for deg og litt hvilken type jobb du har om du fortsetter å jobbe. Jeg arbeidet i fysisk arbeid fram til uke 36 med min første. Litt tilrettelegging måtte til når magen ble i veien, og slapp risikooppdrag. Men nå har jeg mer en kontorjobb, men står mye likevel. Håper jeg klarer å jobbe frem til permisjon i uke 37. Jeg husker fra mitt første svangerskap at jeg synes det første trimesteret var utrolig langt og tiden gikk så seint, men nå med nr 2 har tiden flydd av sted. Jeg likte også boken "mamma for første gang". Kan anbefales👍🏼 Jente 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Farris18 Skrevet 7. november 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 7. november 2017 Tusen takk for langt og fint svar! Jeg leser altfor mye på nett, leser tråder, sider om graviditet, har lasta ned Preglife app på mobilen, og føler jeg er smågal da jeg leser så mye om det, men det er så mye nytt! Og hva gjør man når man er hjemme og sykemeldt da? Jeg orker liksom ikke gjøre noe som tar for mye krefter for da blir kvalmen så ille.. Sleit du også en del med løs mage? Syns jeg leser å mye om at det heller blir vanskelig å gå på do, men jeg sliter med løsmage spesielt om morgenene, og det jo da jeg er kvalmest også, så må gjerne ha en bøtte jeg kan kaste opp i når jeg sitter på do 🙈 Også er jeg så sulten, heeele tiden.. jeg er redd for at jeg Kommer til å bli ganske svær 🙈 Jeg er også litt usikker på om 6+6 stemmer, for jeg hadde så liten menstrasjon sist, kan man ha mensen men fortsatt være gravid? Føler liksom som om jeg er lengre på vei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lisske Skrevet 8. november 2017 #4 Del Skrevet 8. november 2017 Ja, det er mye nytt. Jeg føler ikke så mye på alt det nye denne gangen, da jeg har vært igjennom det en gang tidligere. Hva man gjør hjemme kan jeg nok ikke svare på da jeg har vært i såpass god form at jeg jobber fullt. Hadde en tilfeldig fridag og brukte den på å sove lenge, se en film og lage meg en god lunsj. Og litt klesvask ved siden av😋 Slet litt med løs mage i 1. Trimester ja, snudde brått og har nå motsatte plager. Såpass ille at jeg tar lactulose for å forebygge. Sulten synes jeg også var verst i mine 1.trimester, ofte fordi den var kombinert med å være skikkelig kvalm. Du trenger nok ikke bekymre deg over at du blir stor. Man skal legge på seg og vil få beskjed dersom man bør sette inn tiltak i matinntak. ja, det er vel fysisk mulig å ha menstruasjon og samtidig være gravid. Dog noe sjeldent. Om terminberegningen blir riktig vil du få vite på ordinær UL, som er i ca uke 17-21 en gang☺️ Da settes endelig termindato. Er du da lengre på vei enn du trodde så er det jo kortere tid til dere får møtt barnet i magen😍 Ta utgangspunkt i datoen du har nå☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #5 Del Skrevet 8. november 2017 Jeg var også kvalm veldig tidlig i graviditeten, og gav beskjed på jobb om at jeg var gravid i uke 6 da jeg slet veldig. Jeg ble ikke sykemeldt da jeg fikk veldig god tilrettelegging. Jeg spiste masse hele tiden for å holde kvalmen vekke. Det hjalp. Jeg la ikke på meg mer enn jeg skulle første trimester (tredje trimester derimot :p). Gjør det du orker i denne perioden. Jeg brukte mye tid på å sove. Etterhvert fikk vi masse brukt babytøy som jeg vasket, la sammen og sorterte i skuffer. Noe måtte sys/klores. Det var kjekt. Dersom jeg hadde vært flink til å strikke, ville jeg strikket noen nøytrale plagg (hvit omslagsjakke eller genser f.eks). Jeg klarte ikke å lage middager/ting som luktet, men baking gikk fint. Det kan de greit å fylle frysen med boller, fylte horn o.l. Mannen min virket også litt"fjern" i starten. Han var glad for at jeg var gravid, men forsto ikke helt hvor stort det var for meg, og gikk fort lei av å prate om babyer. Det endret seg etterhvert som magen ble større. Siste trimester pratet han med magen og var verdens beste støtte for meg. Jeg tror mødrene knytter seg fortere til babyen i magen siden det tross alt er vi som bærer den frem. Det kan være sårt i starten, men prøv å vøre tålmodig- Det kommer! Kommentaren fra sjefen din, derimot, var direkte frekk! Kan det være at hn så hvor dårlig du var, og at det ikke var ment på den måten? Jeg håper iallefall at sjefen din skjerper seg til du kommer tilbake i jobb! Anonymkode: c7e9a...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #6 Del Skrevet 8. november 2017 Det er helt normalt å ha menssmerter, kvalme og sultfølelse. Jeg følte også jeg kom til å bli diger som et hus. Men det ga seg omtrent på 12+0 med alle plagene. Nå er heg 13+5, og føler meg tipp topp og helt normal. Bare at magen er litt treg 😬 Både jeg og samboern skjønte det ikke helt før vi fikk se at det var en ekte ordentlig baby inni der for et par uker siden. Anonymkode: 0bf33...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå