Gå til innhold

Karpal tunnel syndrom - søvnløs - sykmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 24 og sliter med dovne hender når jeg sover. Det verker, brenner og svir. 

Klarer nesten ikke skrive dette pga smerte 

Jeg sovner på sida og våkner etter 5 min pgs smerter. Snur meg på andre siden og det samme skjer. Klarer ikke ligge på ryggen. 

Så skal jeg jobbe i 8 timer - har lederjobb med mye ansvar og forventninger. 

Går snart på veggen. 

Et dette sykmeldingsgrunn?

Anonymkode: 3e80a...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å sove med skinne på håndleddet? Fås kjøpt på apoteket. Jeg hadde karpaltunnelsyndrom under siste svangerskap, og dette hjalp godt. 

Anonymkode: 3c87b...e39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Det har jeg ikke prøvd, takk for tipset! har en time hos kiropraktor i ettermiddag, kanskje han har skinne 😊 hvis ikke får jeg høre på apoteket. Holder på å bli sprø! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling

Behandlingen avhenger av alvorlighetsgraden. Ved milde til moderate plager vil man først forsøke med avlastning med bruk av ortose (skinne), og det kan i noen tilfeller føre til at man unngår operasjon. Forskning synes å vise at en kortisonkur (eks. Prednison 20 mg i en uke, deretter 10 mg i én uke og så stans) demper symptomene, men varigheten av denne lindringen opphører i mange tilfeller etter 2-3 måneder.

Ved manglende virkning av avlastning og kortisontabletter kan det settes en lokal kortisoninjeksjon i karpaltunellen. Det hjelper noen og kan muligens i noen tilfeller erstatte operasjon. Men det mangler dokumentasjon for effekt på lang sikt også av denne kortisonbehandlingen. Andre former for medikamentell behandling synes ikke å hjelpe.

Dersom plagene er langvarige, og avlastning ikke har effekt, er operasjon et alternativ. Inngrepet foregår i lokalbedøvelse og tar ca. 10 minutter. Det utføres enten åpent eller ved hjelp av endoskopi, dvs. kikkehullsteknikk. Under operasjonen spalter kirurgen senebåndet, slik at nerven får bedre plass og ikke lenger blir liggende i klem.

Anonymkode: e9a2b...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det som AB over skrev vil man nok gjerne forsøke å unngå medikamentell og kirurgisk behandling av carpaltunell hos gravide, det går oftest over etter fødsel ettersom det skyldes økt væske i kroppen. Skinne kan du også få på apoteket eller hos en bandasjist, poenget er rett og slett at du slipper å bøye i håndleddet om natten (veldig vanlig å gjøre uten å tenke over det, og det provoserer smertene voldsomt som du sikkert merker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst, så venner du deg til det, selv om det er veldig ubehagelig. Det går over når du har født. Men hvis du sliter med å sove, synes jeg du skal be om en sykemelding. Kanskje du kan begynne senere på jobb, for eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bedre å spørre legen sin enn en haug med synsere på KG?

Anonymkode: 1c1ab...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Var hos legen og ble fullt sykmeldt fordi jeg har smerter og sover dårlig om natten. Han tenkte å gi meg vanndrivende medikament men det hadde kommet restriksjoner i fht gravide så han måtte sjekke med en gynekolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sover du på siden? Uten støtte? Eller med støtte pute?  Jeg var akkurat det samme når jeg var gravid- fikk soneterapi (reflxology) på noe tryggpunkter på side av naken og herregud deg hjalp!  Men mest viktig er at hele siden var støtte opp  med puter slik at jeg var ikke helt på siden, men kunne lene litt til siden og da ble det mindre sovende hender.  

Anonymkode: 1ca52...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan sover du på siden? Uten støtte? Eller med støtte pute?  Jeg var akkurat det samme når jeg var gravid- fikk soneterapi (reflxology) på noe tryggpunkter på side av naken og herregud deg hjalp!  Men mest viktig er at hele siden var støtte opp  med puter slik at jeg var ikke helt på siden, men kunne lene litt til siden og da ble det mindre sovende hender.  

Ts her.

Jeg ligger bare rett på siden uten støtte. Snur meg så mange ganger ila natten at jeg  ikke får til å støtte opp noe særlig alene😊 men kanskje jeg skulle prøve å støtte opp så kanskje jeg ikke snur neg så mye  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sanne som dette.  Det var en del i midten som støttet rett under magen slik at jeg måte ikke snu HELT til siden - ble en helt ny menneske!  :)

bbhugme+pregnancy+pillow+eucalyuptus+rec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sanne som dette.  Det var en del i midten som støttet rett under magen slik at jeg måte ikke snu HELT til siden - ble en helt ny menneske!  :)

bbhugme+pregnancy+pillow+eucalyuptus+rec

Hva har dette med nervesmerter i hendene å gjøre?

Anonymkode: 4cb3b...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det er så sykt vondt! Har hatt det i begge mine svangerskap, og jeg trodde virkelig ikke at jeg skulle klare å holde ut de siste ukene. Helt grusomt!!

Anonymkode: dc256...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe jeg også sliter utrolig mye med! Har hatt sovende hånd før jeg ble gravid, men så begynte den andre hånda å sovne også, og blitt bare verre og verre. Vet ikke hva jeg skal gjøre av meg selv lengre jeg heller! Går til akupunktur, men hjelper ikke noe særlig. Tror jeg også skal prøve skinne! Er så fælt å ikke kunne sove på natta og hendene sovner av ingenting! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2017 at 2:48 PM, AnonymBruker said:

Hva har dette med nervesmerter i hendene å gjøre?

Anonymkode: 4cb3b...8d5

Når du ligger helt på siden kan det blir redusert sirkulasjon i armene og ned til hendene.  Når du bygge opp putene på siden ligger du på siden med støtte, som sagt, ikke helt på siden og da er sirkulasjon litt bedre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...