AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #1 Skrevet 7. november 2017 De siste to (!) årene har jeg fått i meg sjokolade nesten hver eneste dag. Det har bare blitt mer og mer, og de siste ukene har jeg spist opp mot et kilo sjokolade i uka. Jeg dør litt når jeg tenker på det. Det kan jo umulig være sunt? Jeg spiser ellers ganske variert, og såpass få kalorier at jeg ikke har gått opp mer enn kanskje et par kilo disse to årene til tross for denne sjokoladeavhengigheten. Likevel føler jeg meg hele tiden trøtt og uopplagt, og begynner å skjønne at dette kanskje henger sammen med kostholdet. Jeg har forsøkt å ta meg i nakken og endre denne uvanen, men det er så vanskelig! Jeg har tydeligvis null viljestyrke. Noen andre som kjenner seg igjen, og kanskje har noen råd til meg? Anonymkode: 5f709...91e
Chizue Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 Mye sukker i kosthold, kan gjøre deg slapp og trøtt Kanskje du skal prøve å venne deg av sjokolade? Sakte nedtrapping: Uke 1: 3 ruter per dag. Nei det er ikke sunt det heller. Tilslutt er du på 1 rute per dag Så kan du evt. Senere lage energibarer, hvor du har sjokoladetrekk, ha i nøtter og rosiner, honning - naturlig søt, med ett tynt lag sjokolade. Du kan lage deg "sjokolademousse av avokado og banan; https://www.godt.no/#!/oppskrift/1318/sjokolademousse-med-avokado-og-banan Den oppskriften er faktisk veldig god, anbefales! Og du kan -nesten- spise så mye du vil, samtidig føles den mettende Ellers finnes det jo sukkerfri sjokolade, vegansk sjokolade, eller ett sunnere alternativ: minst 70% kakao sjokolade 2
Pringle Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 Det er neppe sunt å få inn en tredel(?) av energiinntaket sitt i form av sjokolade. Det er en dårlig vane, men heldigvis er du ikke avhengig. Du kan slutte tvert, eller trappe ned. Viljestyrke er ikke så sentralt i dette, du kan ikke bare ta deg i nakken og satse på at det går bra, du må gjøre noen grep. Det er enkle grep, men gjennomgripende: La være å kjøpe sjokolade. Skriv handelister og følg dem, sånn at du får med deg mat du kan lage ordentlige måltider av. Det vil bli ganske mye mer mat, så ikke bli forskrekket. Lag mat du liker, så kommer du ikke til å savne sjokoladen. Hvis det ligger noe under - depresjon, angst ol - oppsøk lege. 1
Glød Skrevet 7. november 2017 #4 Skrevet 7. november 2017 Du legger ikke på deg, men du blir syk av fordelingen av næring inn. For min egen del er cold turkey mest effektivt når jeg skal kutte ut sukker. Jeg starter på en mandag og har en helvetesuke med sukkersug, spesielt om kveldene! Jeg kan ikke ha noe usunt i hus, da ryker det. Jeg demper det verste suget med te søtet med honning og sukkerfri saft, samt frukt. Det er ekstra viktig å spise sunt og jevnlige måltider denne uken, for å holde blodsukkeret på et jevnt nivå, så sukkersuget ikke blir større enn nødvendig. Sukker er avhengighetsskapende, det er som et dop, og det er tøft å kutte det ut. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #5 Skrevet 7. november 2017 7 minutter siden, Pringle skrev: Det er neppe sunt å få inn en tredel(?) av energiinntaket sitt i form av sjokolade. Det er en dårlig vane, men heldigvis er du ikke avhengig. Du kan slutte tvert, eller trappe ned. Viljestyrke er ikke så sentralt i dette, du kan ikke bare ta deg i nakken og satse på at det går bra, du må gjøre noen grep. Det er enkle grep, men gjennomgripende: La være å kjøpe sjokolade. Skriv handelister og følg dem, sånn at du får med deg mat du kan lage ordentlige måltider av. Det vil bli ganske mye mer mat, så ikke bli forskrekket. Lag mat du liker, så kommer du ikke til å savne sjokoladen. Hvis det ligger noe under - depresjon, angst ol - oppsøk lege. Man kan faktisk bli avhengig av sjokolade. Det inneholder blant annet koffein, i tillegg til en del andre stoffer som er med på øke endorfinnivået, samt virke avstressende. Anonymkode: ba2e6...636 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 Det går ikke an å bli fysisk avhengig av sjokolade. Her må det kustus til! Det går an å bli fysisk avhengig av sukker men sukkeravhengigheten går over på to uker. Slutt å kjøp sjokolade! Om det er smaken du er fysen på så går det an å blande kakao pulver og avokado og vipps har man en sunn sjokoladevariant uten sukker. Anonymkode: ed410...282
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #7 Skrevet 7. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det går ikke an å bli fysisk avhengig av sjokolade. Her må det kustus til! Det går an å bli fysisk avhengig av sukker men sukkeravhengigheten går over på to uker. Slutt å kjøp sjokolade! Om det er smaken du er fysen på så går det an å blande kakao pulver og avokado og vipps har man en sunn sjokoladevariant uten sukker. Anonymkode: ed410...282 Jo, faktisk så kan man det. Se svar over... Det er mer enn bare sukker i sjokolade. Anonymkode: ba2e6...636 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå