Gå til innhold

Etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg giftet meg med min mann for vel ett år siden, tok jeg hans etternavn. Vi har begge ganske sjeldne etternavn og mange mente jeg skulle beholde mitt gamle fordi det er ett ganske spesielt navn som det er ganske få av i norge som heter.

Dette fikk jeg ganske mye pes for.

Dessuten var det mange av mine venninner som mente jeg var gammeldags fordi jeg tok min manns navn. Jeg tok min manns navn fordi jeg hadde lyst og kanskje fordi jeg er litt gammeldags.

Hva mener dere? Er det noen her som har lignende historier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visst endel som har problemer med at man tar mannens etternavn, og peser om at alle som gjør det er så forferdelig "undertrykte".

Jeg beholder mitt navn dersom jeg ikke liker hans, bytter til hans dersom jeg liker det best, eventuelt tar en kombinasjon dersom jeg ikke klarer å velge (og det er praktisk med bare ett navn).

Nå skal ikke jeg gifte meg med det første, men slik tenker jeg.

Skrevet

Jeg synes det er ganske mange som tar mannens etternavn. Det er blant annet noen tråder tidligere her, hvor jeg fikk inntrykk av at flertallet faktisk skulle bytte navn.

Selv har vi kommet frem til å ta hverandres navn. Da trenger ingen av oss å gi opp navnet vårt, men samtidig kan hele familien vår hete det samme.

Gjest Anonymous
Skrevet

:wink: I min familie og svigerfamilie er det slik at alle - minus en kusine av meg - har valgt å ta mannens etternavn. Hennes mann heter Hanssen, derfor valgte hun å beholde sitt pikenavn som også er et - sen navn, men sjeldnere. Barna deres har hennes etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. De i våre familier som har giftet seg de senere årene har valgt å ta sine pikenavn som mellomnavn.

Jeg skal gifte meg til sommeren, så dette med navn har vi diskutert på hjemmebane... Vi har begge sjeldne etternavn. Mitt etternavn er vernet ( under 200 som heter det ). Vi har vært samboere i flere år, og føler derfor det som "ikke naturlig" for oss å skifte etternavn. Jeg ønsker absolutt ikke å bytte navn - da jeg føler tilknytning til min avdøde far gjennom navnet.

Dessuten har jeg i dag 3 navn - synes det er tungvint med 4 navn. Jeg har heller ikke det beste forholdet til min svigerfamilie, og synes derfor også at det blir litt feil for meg å skulle ha deres etternavn. :roll:

Luftet idèen om å ta begges navn begge to - men det ønsket ikke samboeren min. Han vil at jeg skal ta hans navn - eller beholde mitt eget. Vi velger å beholde de etternavnene vi har som ugift. Om vi i framtida skulle få barn, vil barna få mitt navn som mellomnavn og pappaens som etternavn.

Jeg synes en skal snakke sammen, og komme fram til en løsning som en synes er riktig. Ikke høre så mye på hva andre synes. Det er jo tross alt du som skal hete det og ingen andre. :sjarmor:

Skrevet

Folk har det med å putte nesa si der den ikke hører hjemme. Om man velger å bytte navn eller ikke å bytte navn er da noe man må få lov til å av gjøre selv. Uten at andre skal bry seg :klaske:

Jeg skal ta hans navn. Nå har jeg et av norges vanligste etternavn så kommer ikke til å beholde mitt som mellomnavn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg skal gifte meg vil jeg se på det som en "ære" å kunne ta etternavnet til mannen min, selv om det ikke er noe skjeldent i det hele tatt...

men så er ikke jeg noen kvinnesakskvinne som er opphengt i likestilling osv...

Skrevet

Selv har vi kommet frem til å ta hverandres navn. Da trenger ingen av oss å gi opp navnet vårt, men samtidig kan hele familien vår hete det samme.

Jepp! Det samme skal vi gjøre. Sånn jeg ser det så burde ingen oppgi sitt navn, men heller ta hverandres. Men selvsagt, alle må jo gjøre det som behager de mest. :)

Skrevet

jeg skal beholde mitt eget etternavn, og sette på hans, sånn at jeg får to,. Syns det blir rett for meg. Jeg vil liksom ikke bare kutte ut mitt eget navn fordi om jeg gifter meg., Det blir helt feil for meg.

Gjest allerede gift
Skrevet

Jeg tok min manns etternavn av praktiske grunner. Dette for at han har et veldig sjeldent fornavn, som alltid må staves, og jeg har et veldig rart etternavn, som også alltid må staves.... Vi var begge enige om å ha felles etternavn, og da ble det hans....

Er gla vi er ferdige med etternavnsdebatten nå (selv om den varte i et halvt år) for nå venter vi vårt første barn om fire måneder, og da slipper vi navneddebatten.......

Skrevet
Da jeg giftet meg med min mann for vel ett år siden, tok jeg hans etternavn. Vi har begge ganske sjeldne etternavn og mange mente jeg skulle beholde mitt gamle fordi det er ett ganske spesielt navn som det er ganske få av i norge som heter.

Dette fikk jeg ganske mye pes for.

Dessuten var det mange av mine venninner som mente jeg var gammeldags fordi jeg tok min manns navn. Jeg tok min manns navn fordi jeg hadde lyst og kanskje fordi jeg er litt gammeldags.  

Hva mener dere? Er det noen her som har lignende historier?

Jeg synes nå at det er fullstendig opp til dere hva slags etternavn dere ønsker å ha. Synes det var bra av deg å velge slik du ønsket det selv.

Dersom veninnene dine synes du er så gammeldags som tar etternavnet til mannen din, så kan du spørre hvorfor de på død og liv skal ha et hvitt kirkebryllup der gjerne brudgommen ikke får se kjolen før vielsen osv..

Skrevet

Jeg tok min manns etternavn, selv om mitt pikenavn er sjeldnere enn hans etternavn. Fordi jeg ville og ønsket å hete det samme som ham

Skrevet
Jeg tok min manns etternavn, selv om mitt pikenavn er sjeldnere enn hans etternavn. Fordi jeg ville og ønsket å hete det samme som ham

Jeg kommer til å gjøre det samme - jeg har alltid tidligere (altså, før jeg fant mannen i mitt liv) trodd at jeg skulle beholde mitt eget, men nå føles det mye mer naturlig å ta hans. Hva andre synes om det får være deres sak.

Skrevet

Da jeg giftet meg for ca. 1 år siden tok jeg min manns etternavn i tillegg til mitt eget.

Dette gjorde jeg etter å ha gått en del runder med meg selv rundt dette. Jeg var ganske usikker ettersom jeg hadde levd 33 år av mitt liv med det etternavnet jeg allerede hadde. Vi planla familie (som nå viser seg på magen min :-)), og jeg ville gjerne at vi skulle ha felles etternavn.

Min mann har et ganske uvanlig etternavn, og ettersom han har et ganske kjent navn innen sitt fagfelt var det ikke aktuelt for ham å ta mitt langt vanligere etternavn.

Det forstår jeg veldig godt, og det var hans valg. Hva jeg ville gjøre var utelukkende MITT valg og ingen la noe press på meg eller ytret ønske om verken det ene eller det andre.

Til slutt bestemte jeg meg for å legge hans etternavn til mitt. Det var VELDIG uvant til å begynne med, men nå begynner jeg å venne meg til det. Trives godt med det nye etternavnet, og har ikke fått pes fra noen om at jeg er gammeldags e.l. Både i yrkesvalg og min personlighet og holdninger forøvrig oppfattes jeg ikke som en veldig "tradisjonell" kvinne, så det kan jo hende at noen er overrasket over mitt valg, men ingen har uttrykt dette negativt på noen måte.

En positiv effekt av navnebyttet er jo faktisk at jeg nå har et navn som i langt større grad blir lagt merke til og husket. Det "gamle" navnet mitt delte jeg med mer enn 10 000 andre i dette landet. Mitt nåværende navn deler jeg med ca. 100 stk. Det er et litt "morsomt" og spesielt navn, og "alle" husker det. Ganske praktisk faktisk :-)

Skrevet

Nå har ikke vi kommet så langt i planleggingen, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med navnet mitt. Jeg er fornøyd med navnet mitt slik det er - og det er bare 25 i landet som heter det. Jeg vet også at særlig pappa ville synes det var leit hvis jeg kvittet meg med det.

Derimot synes jeg min samboers navn er finere, og navnene jeg ser for meg at våre fremtidige barn får vil definitivt passe best til hans etternavn. Jeg er ikke så begeistret for doble etternavn, så jeg tror barna får hans etternavn. Dersom jeg etterhvert skulle synes det er leit at barna mine og jeg ikke har like navn, skal jeg vurdere å ta sambos navn til mellomnavn.

Oj, dette ble komplisert! hehe :)

Skrevet

Jeg kommer til å beholde mitt, og ta hans i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...