ajarRun Skrevet 6. november 2017 #1 Skrevet 6. november 2017 Alle snakker om antall. Som om en innvandrer vil være X ulempe uavhengig av hva vi gjør. Hvorfor er det ikke mer snakk om hva vi skal gjøre for å få asylsøkere til å være produktive medlem av samfunnet? Jeg møter mange innvandrere som er ikke-vestlige. Mange vil ha jobb og muligheter. Men de er fanget i et håpløst byråkratisk system. Voksenopplæringen er en direkte veisperring for å få førerkort, og majoriteten av dem bor for langt unna til å få jobb uten førerkort. Hvorfor lærer de ikke trafikkregler? Terminologi rundt biler? Andre ting som hjelper mot førerkort? De får ikke engang fri for å kunne ta kjøretimer. I tillegg sliter selvsagt noen uten skikkelig inntekt med å betale 30 000+ for et førerkort. Det ser ut som inkludering er i baksetet. Ekskludering er det som gjelder. La dem alle møtes sammen og danne egne klikker. Hvorfor er det ingen som tar tak i det? Mange er ressurssterke mennesker som kan bidra til samfunnet. Systemet suger. Ikke innvandrerne. 1
Maleficenta Skrevet 6. november 2017 #2 Skrevet 6. november 2017 9 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Alle snakker om antall. Som om en innvandrer vil være X ulempe uavhengig av hva vi gjør. Hvorfor er det ikke mer snakk om hva vi skal gjøre for å få asylsøkere til å være produktive medlem av samfunnet? Jeg møter mange innvandrere som er ikke-vestlige. Mange vil ha jobb og muligheter. Men de er fanget i et håpløst byråkratisk system. Voksenopplæringen er en direkte veisperring for å få førerkort, og majoriteten av dem bor for langt unna til å få jobb uten førerkort. Hvorfor lærer de ikke trafikkregler? Terminologi rundt biler? Andre ting som hjelper mot førerkort? De får ikke engang fri for å kunne ta kjøretimer. I tillegg sliter selvsagt noen uten skikkelig inntekt med å betale 30 000+ for et førerkort. Det ser ut som inkludering er i baksetet. Ekskludering er det som gjelder. La dem alle møtes sammen og danne egne klikker. Hvorfor er det ingen som tar tak i det? Mange er ressurssterke mennesker som kan bidra til samfunnet. Systemet suger. Ikke innvandrerne. Om de ikke får voksenopplæring, hvordan skal de lære norsk? De må jo nesten ha det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #3 Skrevet 6. november 2017 Så du vil at staten skal sponse førerkort til dem slik at du kan tjene mer penger? Anonymkode: de34d...175 1
ajarRun Skrevet 6. november 2017 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2017 5 minutter siden, Maleficenta skrev: Om de ikke får voksenopplæring, hvordan skal de lære norsk? De må jo nesten ha det. Selvsagt skal de lære norsk. Men de bør lære nyttig norsk. I norge har vi rundt 35 sikkerhetskontrollspørsmål på føerprøven. De ordene burde læres tidlig. De bør få fri til kjøretimer (når som helst). Og de burde lære trafikkregler og trafikkultur. Jeg mener pensumet er feil, ikke at konseptet er feil. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du vil at staten skal sponse førerkort til dem slik at du kan tjene mer penger? Anonymkode: de34d...175 Nei. Jeg tror det vil være langt mer effektivt at staten legger inn store deler av trafikkopplæringen i voksenopplæringen. Det skal minimale forskjeller i pensum for å lære kandidatene ekstremt nyttige ord og utrykk. Det er ikke snakk om mange ord heller. I tillegg kan disse ordene ofte brukes om andre ting. Hvem som betaler for førerkortet er for meg likegyldig. Det som jeg synes er viktig er at de som kommer hit lærer akkurat hva de trenger så fort som mulig. 2
Maleficenta Skrevet 6. november 2017 #5 Skrevet 6. november 2017 6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Selvsagt skal de lære norsk. Men de bør lære nyttig norsk. I norge har vi rundt 35 sikkerhetskontrollspørsmål på føerprøven. De ordene burde læres tidlig. De bør få fri til kjøretimer (når som helst). Og de burde lære trafikkregler og trafikkultur. Jeg mener pensumet er feil, ikke at konseptet er feil. Nei. Jeg tror det vil være langt mer effektivt at staten legger inn store deler av trafikkopplæringen i voksenopplæringen. Det skal minimale forskjeller i pensum for å lære kandidatene ekstremt nyttige ord og utrykk. Det er ikke snakk om mange ord heller. I tillegg kan disse ordene ofte brukes om andre ting. Hvem som betaler for førerkortet er for meg likegyldig. Det som jeg synes er viktig er at de som kommer hit lærer akkurat hva de trenger så fort som mulig. Ja de kunne gjerne hatt det med i pensum. Men norsk skikk og bruk og kultur bør også være med i pensum
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 Hva med mer personlig ansvar istedet for å få alt av skattebetalerne? Viktig å lære seg å bli selvstendig. Anonymkode: b6224...e4c 1
Maleficenta Skrevet 7. november 2017 #7 Skrevet 7. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med mer personlig ansvar istedet for å få alt av skattebetalerne? Viktig å lære seg å bli selvstendig. Anonymkode: b6224...e4c Hjelp til selvhjelp 😀
ajarRun Skrevet 7. november 2017 Forfatter #8 Skrevet 7. november 2017 4 minutter siden, Maleficenta skrev: Ja de kunne gjerne hatt det med i pensum. Men norsk skikk og bruk og kultur bør også være med i pensum Kildesortering og lokale kulturtilbud er med. Lokal transport er nevnt en gang. Pensumet er håløst dårlig.https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwihpYLflqvXAhWMuhoKHbW6AWoQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.kompetansenorge.no%2Fcontentassets%2Ff6594d5dde814b7bb5e9d2f4564ac134%2Flaereplan_norsk_samfunnskunnskap_bm_web.pdf&usg=AOvVaw17OfqeSnBvzHIcvbpo0A23 Utrolig tynt og kjedelig. Tydelig hvliken politiske side som har skrevet dette. LIkestilling er viktigere enn trafikkregler? Håpløst... Og rasistisk. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med mer personlig ansvar istedet for å få alt av skattebetalerne? Viktig å lære seg å bli selvstendig. Anonymkode: b6224...e4c Innvandrere får betydelig oppfølgning av det offentlige. Selvsagt kan du argumentere for at de ikke burde få det. Men mitt argument er heller at de bør få bedre oppfølgning. Samme pris, bare mer fornuftig utfall. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #9 Skrevet 7. november 2017 Alle mennesker har ansvar for å bli integrert selv. Muslimer sliter fordi de ikke vil identifisere seg med nordmenn flest. De klynger seg gjerne sammen med andre muslimer og lever etter sine egne tradisjoner istede for å bryte løs for å forstå norsk kultur. Hadde egeninnsatsen til muslimene vært litt større, så hadde de fått mye mer sympati av nordmenn. Anonymkode: ee879...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #10 Skrevet 7. november 2017 Vi burde bare stenge grensene nå. Det er min mening. Anonymkode: 1b8f9...a44 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #11 Skrevet 7. november 2017 7 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Alle snakker om antall. Som om en innvandrer vil være X ulempe uavhengig av hva vi gjør. Hvorfor er det ikke mer snakk om hva vi skal gjøre for å få asylsøkere til å være produktive medlem av samfunnet? Jeg møter mange innvandrere som er ikke-vestlige. Mange vil ha jobb og muligheter. Men de er fanget i et håpløst byråkratisk system. Voksenopplæringen er en direkte veisperring for å få førerkort, og majoriteten av dem bor for langt unna til å få jobb uten førerkort. Hvorfor lærer de ikke trafikkregler? Terminologi rundt biler? Andre ting som hjelper mot førerkort? De får ikke engang fri for å kunne ta kjøretimer. I tillegg sliter selvsagt noen uten skikkelig inntekt med å betale 30 000+ for et førerkort. Det ser ut som inkludering er i baksetet. Ekskludering er det som gjelder. La dem alle møtes sammen og danne egne klikker. Hvorfor er det ingen som tar tak i det? Mange er ressurssterke mennesker som kan bidra til samfunnet. Systemet suger. Ikke innvandrerne. Nordmenn er jo slik at de ikke inkluderer hverandre engang.. hvorfor da gjøre det med innvandrere? Det er jo så unaturlig som det kan bli. Anonymkode: c0dfc...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #12 Skrevet 7. november 2017 Da må du følge mer med i media. Det er jo kjempemye som skrives om integrering av innvandrere... Jeg ser det daglig, så da lurer jeg litt på hvilke medier det er du følger med i. Anonymkode: 7395d...a59
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #13 Skrevet 7. november 2017 Nordmenn inkluderer ikke hverandre en gang, hvorfor tror du de vil inkludere innvandrere? Anonymkode: 0ff76...965 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 7. november 2017 #14 Skrevet 7. november 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordmenn inkluderer ikke hverandre en gang, hvorfor tror du de vil inkludere innvandrere? Anonymkode: 0ff76...965 Så sant som det er sagt.
Example Skrevet 7. november 2017 #15 Skrevet 7. november 2017 De får betalt for å gå på voksenopplæringen. I tillegg er det ganske viktig for dem. Den første veien inn på det norske arbeidsmarkedet er å kunne prate norsk. Det er etter hvert ikke mange jobbene der du er ikke er fullstendig avhengig av å beherske norsk. 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 7. november 2017 #16 Skrevet 7. november 2017 Akkurat nå, Example skrev: De får betalt for å gå på voksenopplæringen. I tillegg er det ganske viktig for dem. Den første veien inn på det norske arbeidsmarkedet er å kunne prate norsk. Det er etter hvert ikke mange jobbene der du er ikke er fullstendig avhengig av å beherske norsk. Vet om flere som ikke gidder å lære norsk, de har bod her i 10+ år men norsk gidder de ikke lære. Det burde være et krav.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #17 Skrevet 7. november 2017 Mange av dem FÅR faktisk gratis førerkort også. Og vet du hva? Det som kastes etter folk blir ofte ikke satt særlig pris på. En venn av meg hadde kjøretimer etter en asylant som fikk gratis kjøretimer. Han gadd neste aldri å møte opp, fortalte kjørelæreren. Anonymkode: 8d20c...888 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #18 Skrevet 7. november 2017 Her blir innvandrere prioritert til de ufaglærte jobbene som jeg som helnorsk ikke får. De får altså gratisbillett inn i arbeidslivet. Det er så urettferdig hvordan vi særbehandler innvandrere. Anonymkode: ee879...9d9 2
Drizzt Skrevet 7. november 2017 #19 Skrevet 7. november 2017 20 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Kildesortering og lokale kulturtilbud er med. Lokal transport er nevnt en gang. Pensumet er håløst dårlig.https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwihpYLflqvXAhWMuhoKHbW6AWoQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.kompetansenorge.no%2Fcontentassets%2Ff6594d5dde814b7bb5e9d2f4564ac134%2Flaereplan_norsk_samfunnskunnskap_bm_web.pdf&usg=AOvVaw17OfqeSnBvzHIcvbpo0A23 Utrolig tynt og kjedelig. Tydelig hvliken politiske side som har skrevet dette. LIkestilling er viktigere enn trafikkregler? Håpløst... Og rasistisk. Innvandrere får betydelig oppfølgning av det offentlige. Selvsagt kan du argumentere for at de ikke burde få det. Men mitt argument er heller at de bør få bedre oppfølgning. Samme pris, bare mer fornuftig utfall. Man kan fint bo i Norge uten å ha førerkort og kjøre bil. Men likestilling og kildesortering må alle forholde seg til. Så ja, likestilling er viktigere enn å lære seg alle relevante norske ord for å ta lappen. Du glemmer noe veldig viktig. At en vellykket integrering er avhengig først og fremst av utlendingens egen innsats. Der er det veldig mange som svikter fordi de ikke har lyst å bli integrert, men heller leve i et parallelt samfunn hvor man bevarer sine egne skikk og kultur uten å blande seg og barna sine med de lokale. 2
SunnivaOslo Skrevet 8. november 2017 #20 Skrevet 8. november 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Her blir innvandrere prioritert til de ufaglærte jobbene som jeg som helnorsk ikke får. De får altså gratisbillett inn i arbeidslivet. Det er så urettferdig hvordan vi særbehandler innvandrere. Anonymkode: ee879...9d9 Du mener de jobbene du som helnorsk ikke gidder å ta? De som er for uverdige for deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå