Gå til innhold

Jeg har så lyst på gode supper! Noen som har oppskrift?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker supper, men det blir dessverre bare posesupper her...

Anonymkode: f7f8e...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaller den low foodmapsuppe fordi den innholder grønnsaker med lav foodmap.

1-2 bokser hakket tomat

1/2 purre (det grønne)

1 paprika

1-2 terninger grønnsak eller kyllingsbuljong.

En liten bit sellerirot

salt og pepper

1 boks/eske røde linser. (ferdig til å bruke)

2 gulrøtter

1,5 l vann

. Hakk grønnsakene og ha tomat, gulrot, selleri, paprika, buljong og vann i kjele. Kok i 1/2 time, ha i linsene og purren på slutten.  Potet kan også has i for at det skal bli mere "mat" i suppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrkisk linsesuppe.  Fikk dilla på den under en tur til Tyrkia for noen år siden og lager den ofte .

https://www.godt.no/#!/oppskrift/4623/tyrkisk-linsesuppe

Jeg lager også en thai suppe som jeg liker veldig godt.  Den er slik :

En løk,  3 fedd hvitløk, 2 stenger selleri, en halv paprika,  en liten boks champinjong,  en boks hakkede tomater med chili,  en boks kokosmelk, 1 ts rød currypaste,  1 ss fiskesaus, 1 ss oystersaus  og 2 ss soyasaus. 

Stek løk og hvitløk  blankt i  en gryte.  Putt oppi oppkuttede selleri og paprika og stek litt til. Rør inn 1 ts currypaste.  Putt oppi champinjong,  tomater, kokosmelk og de asiatiske sausene.  La det koke 2 minutter ca.  Ferdig.   Vil du ha kjøtt eller fisk oppi så putt tilsluttet enten litt ferdigkokt kyllingkjøtt eller noen biter av rå laks.  Bruker du fisken så skal den trekke I suppa et par minutter før suppa er ferdig.   Har du noen ris eller nudler som er rester så kan du putte noe av dette oppi og.  Eventuellt andre typer grønnsaker som gulrot, brokkoli og bønner. 

Så lager jeg rotgrønnsakssuppe.  

Diverse rotgrønnsaker  som gulrot, sellerirot, persillerot, pastinakk og ferske champinjong, løk, og hvitløk

Kyllingbuljong , vann og fløte

Kutt alle grønnsakene I smått. Stek champinjong.  Legg til side.  Stek løk og hvitløk blankt.  Stek videre alle ferdige oppkuttede grønnsaker.  Hell over maks 5 dl vann ( passer til 2 pers) pluss 2 stk hønse buljong.   Kok opp.  Hell oppi ferdig stekt champinjong  og fløte.  

Suppen skal ha en mild og kremet konsistens.   Hvor mye man bruker av hver ting her er jo avhengig av hvor stor porsjon.  Jeg tar det på slump. 

Blomkålsuppe. 

1 stk blomkål.  Kokes I vann.  Ca 7 minutter.  Skal være mørt men ikke ihjelkokt.  La det ligge og trekke I vannet etter at det er ferdig kokt mens det avkjøles. Ca 30 minutter.

Stek en løk blank med litt olje og smør.  Hell på litt hvetemel og rør inn. Putt oppi 2 buljongterning  med okse.  Jeg bruker egentlig svine buljong her men den blir kjøpt I danmark.  Men kan bruke okse eller høns her og.   Hell oppi vann og melk til det blir en suppekonsistens.  La koke litt.  Putt oppi en skvett fløte.  Tilslutt legg oppi blomkål som er kuttet opp I buketter.  Så er den klar til servering.

Av andre gode supper som er enkle å lage kan nevnes tomatsuppe,  løksuppe, potet og purre løksuppe,  kremet fiskesuppe , boullibasse ( fransk fiskesuppe) og kyllingsuppe. Finnes mange oppskrifter  på nettet.  Variasjonene er uendelige.  

Har du noen hvitløksbaguetter ved siden av eller baker et foccatiabrød  så smaker det deilig til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...