Gå til innhold

kaloriforbrenning

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg forbrenner ca 300kalorier pr treningsøkt. da trener jeg 5 dager pr uke. er det for lite?

hva er anbefalt egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt ann på formålet med treningen.

Er det for å slanke seg?

For å bygge muskler?

Bare for å holde seg i form?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det kommer jo helt ann på formålet med treningen.

Er det for å slanke seg?

For å bygge muskler?

Bare for å holde seg i form?

alle :)

Skrevet

Jeg er ikke god på dette med kalorier, men hvor mange kalorier du må forbrenne for å miste fett, kommer jo an på hva, og hvor mye, du spiser.

For å bygge muskler må du jo trene styrke.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er ikke god på dette med kalorier, men hvor mange kalorier du må forbrenne for å miste fett, kommer jo an på hva, og hvor mye, du spiser.

For å bygge muskler må du jo trene styrke.

ja selvfølgelig. jeg gjør jo det. i tillegg trener jeg kondisjon.

men jeg lurte bare på hva som var sånn cirka bra for en treningsøkt. :)

Skrevet

ja selvfølgelig. jeg gjør jo det. i tillegg trener jeg kondisjon.

men jeg lurte bare på hva som var sånn cirka bra for en treningsøkt. :)

I tillegg trener du kondisjon? I tillegg til hva da? Kondisjon er jo forbrenningstrening.

Som sagt, hva som er bra for en treningsøkt kommer an på spesifikke mål for treningen (konkret hva du vil oppnå), og hva du spiser etc.

Mange faktorer som spiller inn, og det er umulig å svare deg ut i fra disse opplysningene.

Hvor har du funnet ut at du forbrenner 300 per økt forresten?

Gjest Anonymous
Skrevet

I tillegg trener du kondisjon? I tillegg til hva da? Kondisjon er jo forbrenningstrening.

Som sagt, hva som er bra for en treningsøkt kommer an på spesifikke mål for treningen (konkret hva du vil oppnå), og hva du spiser etc.

Mange faktorer som spiller inn, og det er umulig å svare deg ut i fra disse opplysningene.

Hvor har du funnet ut at du forbrenner 300 per økt forresten?

tok en test med PT på senteret. sånn fikk jeg det til at jeg forbrente sånn CA 300pr økt.

jeg spiser som man skal spise under en slankekur(sundt, lite karbo, lav Gi bla bla).

jeg ønsker å slanke meg, bli strammere og få bedre kondisjon..

jeg trener kondisjon i tillegg til styrke altså.

Skrevet

Ja, OK.

Jeg spurte siden det er mange som tror de forbrenner det som står på tredemølla/stepmaskina etc.

Jeg tror du bør rådføre deg med noen som vet hvordan og hva du trener, samt som ser deg, for å få svar på spørsmålet ditt.

Mye spiller inn; treningsbakgrunn osv.

Skrevet

For å gå ned en kilo, må du forbrenne 7000 kalorier mer enn du tar inn. Jeg har lest at det er lurt å prøve å forbrenne ca 250 kalorier ved trening, og 250 ved å innta mindre kalorier i form av mat. Hvis du gjør dette, vil du miste ca 0.5-1kg fett pr uke.

Men husk: for at du skal forbrenne de 300 kaloriene, err det faktisk viktig at du holder relativt høy intensitet på treningsøktene, slik at du blir ordentlig svett. Mange lurer seg selv, for så å ikke skjønne hvorfor de ikke får effekt av alle timene på treningssenteret. Jeg sier IKKE at det gjelder deg, men generelt.

Gjest Anonymous
Skrevet
For å gå ned en kilo, må du forbrenne 7000 kalorier mer enn du tar inn. Jeg har lest at det er lurt å prøve å forbrenne ca 250 kalorier ved trening, og 250 ved å innta mindre kalorier i form av mat. Hvis du gjør dette, vil du miste ca 0.5-1kg fett pr uke.

Men husk: for at du skal forbrenne de 300 kaloriene, err det faktisk viktig at du holder relativt høy intensitet på treningsøktene, slik at du blir ordentlig svett. Mange lurer seg selv, for så å ikke skjønne hvorfor de ikke får effekt av alle timene på treningssenteret. Jeg sier IKKE at det gjelder deg, men generelt.

takk for svar belba og lillith.

jeg holder ganske høy intesitet. svetten pipler. føles egentlig ut som jeg forbrenner mye mer enn 300 men det er vel riktig som PT sier :-)

Skrevet

Jeg har funnet ut at det er lett å lure seg selv til å tro at man trener hardere enn man gjør, kun basert på hvordan det føles. Dessuten er det mye lettere å spise kalorier enn å forbrenne dem (en liten sjokolade inneholder fort 400 kalorier, så kan du selv tenke deg).

Men generelt hvis man skal ned i vekt, teller maten kanskje 70%, mens treningen i seg selv teller 30%. Derfor, hvis du vil ha raskere resultater, må du nok se nøye på kostholdet også.

Jeg bryr meg lite om kalorier selv (har fra naturens side mye muskler og lite fett), men prøv å regn ut (det finnes kalkulatorer, sjekk ut trim.no eller slankenett.no) hvor mye kalorier kroppen din trenger pr. dag, så kan du også estimere hvor mye du får i deg i form av mat.

De små, søte (eller salte) tingene vi liker så godt (jeg er en sucker for rosiner, tørkede aprikoser og mandler) er ofte rene kaloribomber, men det tenker vi gjerne ikke over, fordi vi ikke akkurat spiser oss mette på dem.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å ha så høy intensitet. Da må du jo først forbrenne glykogenet før man begynner på fettet. Det kan også være at man tar av msuklene også før fettet.

Det ER hyperviktig å spise rett etter trening.

Skrevet
Det er ikke nødvendig å ha så høy intensitet. Da må du jo først forbrenne glykogenet før man begynner på fettet. Det kan også være at man tar av msuklene også før fettet.

Musklene tar man vel kun om man har spist forlite, etter hvordan jeg har tolka det jeg har lest.

Skrevet

Mathias er nok den fremste eksperten på trening og kosthold her inne, og hvis han sier noe, aksepterer jeg det rett og slett...

Skrevet

Musklene tar man vel kun om man har spist forlite, etter hvordan jeg har tolka det jeg har lest.

Nei, det er nok ikke helt riktig. ved anaerob forerbrenning viser det seg at musker er mer energiomsetlige (raskere) enn fett faktisk.

Det er en grunn til at byggere _går_ når de skal få vekk siste rest av fett på kroppen :)

Skrevet
maki skrev:

Mathias skrev:

Nei, det er nok ikke helt riktig. ved anaerob forerbrenning viser det seg at musker er mer energiomsetlige (raskere) enn fett faktisk.

Det er en grunn til at byggere _går_ når de skal få vekk siste rest av fett på kroppen

Langvarig aerobisk trening spiser også av muskelvevet. Se bare på langdistanselpere f.eks., har ikke overvetts mye muskler de...

En gyllen middelvei er grei å holde seg til. Men jeg er enig med Mathias i at du ikke bør trene anaerobt, er ikke akkurat fettforbrennende.

Skrevet

Hmm, svarte på spørsmålene til trådstarter tidligere, men ser at det ikke har kommet med!

Anbefaler deg å trene aerobisk trening med moderat intensitet, 30-40 minutter om gangen, og styrketrening i form av basisøvelser fordi de engasjerer store muskelgrupper og forbrenner også en del. Med basisøvelser mener jeg kroppshevinger, knebøy, markløft, push-ups o.l.

Forøvrig har Rhiakath helt rett i at sit-ups kun vil styrke musklene under fette og gi minimal forbrenning.

Skrevet

Langvarig aerobisk trening spiser også av muskelvevet. Se bare på langdistanselpere f.eks., har ikke overvetts mye muskler de...

En gyllen middelvei er grei å holde seg til. Men jeg er enig med Mathias i at du ikke bør trene anaerobt, er ikke akkurat fettforbrennende.

Det er vel så mye gener og treningsmetoder det..........

Man forbrenner fett med å trene anaerobt, men det er ikke så ensidig som mange tror.

Skrevet
Nin@ skrev:

Det er vel så mye gener og treningsmetoder det..........

Man forbrenner fett med å trene anaerobt, men det er ikke så ensidig som mange tror.

- ja selvsagt, men fordelinga mellom karbo- og fettforbrenning ved anaerob trening er ikke nødvendigvis i fettforbrenningas favør etter det jeg har lært. Andelen karboforbrenning stiger jo med intensitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...