Gå til innhold

Om man er i en situasjon der man trenger politiet, men ikke kan snakke hva gjør man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man er i en situasjon der man trenger politiet, men ikke kan snakke hva gjør man da? Vet at i USA så kan man taste "55" etter å ha ringt nødnummeret, men har vi noe tilsvarende i Norge?

Anonymkode: 73208...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men de vil lytte etter fare i bakgrunnen og komme på uttrykning via sporing av telefonen om det høres ut som fare. 
Men politiet får også mange tulletelefoner og lommeringinger så tror ikke de kommer hver gang akuratt. 
Om man bare får hvisket en adresse så hjelper det mye! Eventuelt kanskje det går ann å gi S.O.S signalet med tastene så politiet hører SOS signalet via tastelydene? Lommelykt har jo tre korte, tre lange og tre korte lys, dette ble også brukt over radionettet og i morsekoder og gjenkjennes i lyd også. Se video under
 (· · ·   - - -    · · · 
og noe som alle vet betyr SOS 

Anonymkode: 10c24...059

• Liker 2
Skrevet
44 minutes ago, JudasPriest said:

Bestill pizza

???

Anonymkode: d0ae9...f7a

Skrevet
Sitat

"911, where is your emergency?"

"123 Main St."

"Ok, what's going on there?"

"I'd like to order a pizza for delivery." (oh great, another prank call).

"Ma'am, you've reached 911"

"Yeah, I know. Can I have a large with half pepperoni, half mushroom and peppers?"

"Ummm…. I'm sorry, you know you've called 911 right?"

"Yeah, do you know how long it will be?"

"Ok, Ma'am, is everything ok over there? do you have an emergency?"

"Yes, I do."

"..And you can't talk about it because there's someone in the room with you?" (moment of realization)

"Yes, that's correct. Do you know how long it will be?"

"I have an officer about a mile from your location. Are there any weapons in your house?"

"Nope."

"Can you stay on the phone with me?"

"Nope. See you soon, thanks"

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/this-woman-calls-police-to-order-pizza-story-isnt-going-where-youre-expecting-9813914.html

Anonymkode: 2bd7e...31e

• Liker 6
Skrevet
På 6.11.2017 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Om man er i en situasjon der man trenger politiet, men ikke kan snakke hva gjør man da? Vet at i USA så kan man taste "55" etter å ha ringt nødnummeret, men har vi noe tilsvarende i Norge?

Anonymkode: 73208...ddd

Politiet tar bare imot nødsamtaler fra talende mennesker. Døve/døvstumme må kontakte andre for hjelp med å kontakte politiet. Før hadde de teksttelefonen men den mener jeg nå er nedlagt. 

Anonymkode: 4e033...aef

Skrevet

Anonymkode: 2d27e...7d5

• Liker 2
Skrevet

Ufattelig dårlig at de ikke har et system for kriser der man ikke kan snakke. 

Anonymkode: 83337...e87

• Liker 5
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Ja jeg som tunghørt sliter med det. Jeg kan prate men får ikke hørt svar . Og min datter som har problemer med å snakke kan ikke ringe inn ved problem. Dette burte gjøre noe med.

Skrevet
Akkurat nå, Solstråletårer skrev:

Ja jeg som tunghørt sliter med det. Jeg kan prate men får ikke hørt svar . Og min datter som har problemer med å snakke kan ikke ringe inn ved problem. Dette burte gjøre noe med.

Finnes det ikke et hjelpemiddel som blinde og sterkt svaksynte bruker, der blindeskrift blir gjort om til tale og tale (fra den man ringer til) blir gjort om til blindeskrift? Dette finnes i hvertfall til bruk på pc ved skriving. Hør med hjelpemiddelsentralen om det finnes et slikt hjelpemiddel til bruk på telefon?

Anonymkode: 28425...2c4

Skrevet

Man kan prøve å puste eller hoste SOS-signalet når man er på telefonen med Politiet eller en av de andre nødetatene.

Skrevet

Burde absolutt være et tilbud, har aldri tenkt over det før engang!  En tast på telefonen eller lignende som gir beskjed om at man er døv/stum og trenger øyeblikkelig hjelp. Tar vel ikke lang tid for politiet å spore oppringningen når det er snakk om slike ting? Eventuelt burde det være en ordning med en type overfalsalarm, men til bruk i slike nødstilfeller i stedet for. 

Men hva hvis jeg som både prater og hører setter noe i halsen fks da?  Kjenner jeg ble litt stressa her nå jeg :heks:

Anonymkode: 04311...ba7

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan prøve å puste eller hoste SOS-signalet når man er på telefonen med Politiet eller en av de andre nødetatene.

Huff, ser for meg at politiet bare legger på om man forsøker å signalisere noe til dem ikke-verbalt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Burde absolutt være et tilbud, har aldri tenkt over det før engang!  En tast på telefonen eller lignende som gir beskjed om at man er døv/stum og trenger øyeblikkelig hjelp. Tar vel ikke lang tid for politiet å spore oppringningen når det er snakk om slike ting? Eventuelt burde det være en ordning med en type overfalsalarm, men til bruk i slike nødstilfeller i stedet for. 

Men hva hvis jeg som både prater og hører setter noe i halsen fks da?  Kjenner jeg ble litt stressa her nå jeg :heks:

Da ville jeg prøvd å bake eller klappe SOS- signalet slik at det høres hos mottaker av samtalen. Sett evt på høyttaler på telefonen først, slik at det er lettere for mottaker av samtalen å høre de lydene som du lager.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg prøvd å banke eller klappe SOS- signalet slik at det høres hos mottaker av samtalen. Sett evt på høyttaler på telefonen først, slik at det er lettere for mottaker av samtalen å høre de lydene som du lager.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det ikke et hjelpemiddel som blinde og sterkt svaksynte bruker, der blindeskrift blir gjort om til tale og tale (fra den man ringer til) blir gjort om til blindeskrift? Dette finnes i hvertfall til bruk på pc ved skriving. Hør med hjelpemiddelsentralen om det finnes et slikt hjelpemiddel til bruk på telefon?

Du har litt å lære både når det gjelder blinde og døve/tunghørte og ikke minst hjelpemidler.  

Hjelpemiddelsentralen låner ikke ut hjelpemidler til andre formål enn de de er lovpålagt å låne ut til, slik at hjelpemidler til synshemmede ikke kan lånes ut til personer med hørsels eller taleproblemer. 

Blindeskrift blir ikke gjort om til tale, det er vanlig tekst som blir lest opp av en talesyntese, eller vanlig skrift blir omgjort til blindeskrift på en leselist. For å bruke sistnevnte skal du være rimelig god på blindeskriftlesing med fingrene. 

Der er flere som har vært ute i medial ogbtatt opp problemer med å få kontakt med nødnumre når de ikke hører, ikke kan prate eller begge deler. Der finnes ikke løsninger har da svarene vært. 

En blind derimot har ikke problemer med å blruke telefon, særlig ikke Ipjone med Siri som assistent. Så dette gjelder ikke for blinde. 

Anonymkode: 4e033...aef

Skrevet
18 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Burde jo egentlig være mulig og lage en app eller noe som med robot stemme sa navn, adresse og at personen ikke hørte, burde være en smal sak med dagens teknologi den kunne også gjøre om tale til tekst og omvendt 

• Liker 2
Skrevet

Ha et lydbåndopptakk lagret på telefonen som du spiller av for den du ringer til, der du har på forhånd snakket inn at du er forhindret fra å snakke og at dette er krise og du trenger hjelp med en gang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...