Gå til innhold

Tips til å gjøre julaften fin alene? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sitte alene på julaften i år. Har jobb fredagen før og 1 juledag, så da gidder jeg ikke kjøre 30 mil hjem til familien. Har barn som ikke er hos meg i jula. Ønsker ikke trenge meg på hos venner, alle skal jo feire med familier. Gaver og slikt blåser jeg i for min egen del. Generelt elsker jeg ikke jul. I fjor gikk jeg gjennom et brudd, ble en bedriten jul..likevel, har aldri vært alene på julaften før, så vil gjerne ha tips til å gjøre dagen finest mulig?:) 

Anonymkode: 59cef...f64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du sier at du ikke liker jul, gaver og slikt - ja, da gjør du det vanskelig. 

Jeg har feiret jul alene i mange, mange år. Og virkelig kost meg. Men så er jeg en veldig "julete" person. 

Kanskje - siden du ikke liker jula; lat som om det er en helt vanlig dag, lag deg noe god mat, kryps opp i sofaen og se en god (ikke-julete) film? 

Anonymkode: 7426d...5f2

• Liker 1
Skrevet

Nå elsker jeg julen da. Om du ikke gidder styret med å lage et helt julemåltid, lag i alle fall noe god mat som du liker. Med dessert og alt. Ha på julemusikk. Kle deg i noe pent selv om det bare er for deg selv. Ha noen julekaker. Se julefilm. Drikk vin eller øl eller hva du liker. 

Anonymkode: aea60...2c6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå elsker jeg julen da. Om du ikke gidder styret med å lage et helt julemåltid, lag i alle fall noe god mat som du liker. Med dessert og alt. Ha på julemusikk. Kle deg i noe pent selv om det bare er for deg selv. Ha noen julekaker. Se julefilm. Drikk vin eller øl eller hva du liker. 

Anonymkode: aea60...2c6

Kanskje jeg pælmer innpå med vin ja :)

Skrevet

Lag god mat og ha masse godt å kose deg med. Se på film. Gå deg en lang tur før det blir mørkt. Kjenn på fred og ro. 

Anonymkode: 4c274...399

• Liker 2
Skrevet

Alenejul høres flott ut, savner det jeg 😍 

Sove lenge, stå opp og ta det rolig med kaffikoppen, lage god frokost etter en stund.

Lage no digg mat, liten ribbe m tilbehør.

Se på en kul serie, ringenes herre maraton e.l

Bare slappe av og ha det kos, fredelig kos 😍

Anonymkode: 6c6df...fd3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alenejul høres flott ut, savner det jeg 😍 

Sove lenge, stå opp og ta det rolig med kaffikoppen, lage god frokost etter en stund.

Lage no digg mat, liten ribbe m tilbehør.

Se på en kul serie, ringenes herre maraton e.l

Bare slappe av og ha det kos, fredelig kos 😍

Anonymkode: 6c6df...fd3

Hvordan er det å feire jul alene? Føler det liksom er høytiden det er "tabubelagt" å være alene, så kommer ikke fortelle det til så mange😁 Sove lenge hørtes flott ut. Kanskje jeg tar en god treningsøkt, sikkert ikke mange sjeler på treningssenteret da😂 Jeg KAN jo såklart bytte om dagvakten min første juledag til aften og reise hjem til mor og far på fredag og hjem mandags morgen, men vet ikke om jeg orker egentlig.. 

Skrevet

Drikk god vin

Skrevet

Gå i kirken om det er riktig for deg.

Da jeg feiret min første jul alene valgte jeg å lage full julemiddag. På formiddagen så jeg på tv. Jeg hadde kjøpt med en ny bok og et nytt konsollspill. Funnet en film jeg ville se. Kjøpt en ekstra god vin. Garn tul nytt strikkeprosjekt var også innkjøpt. Jeg gjorde mye ekstra for bare meg. Andre juler har jeg droppet det ekstra og også julemat. Disse gangene har vært vonde. Jeg vet veldig godt at det er julaften og jeg da vet ekstra godt hva jeg ikke har. Derfor er rådet mitt å lage litt høytid og å unne deg noe ekstra. Bare du vet hva det ekstra er.

Anonymkode: 10621...4ac

• Liker 1
Skrevet

Er mye fint på TV da :) Er vel en del filmer som går? Så kan du kose deg med god mat og film!

Skrevet

Jeg har gjort det én gang, og det var slett ikke så ille som jeg hadde trodd.

Gjorde alt som jeg pleier, med juletre og annen vanlig pynt. Lagde pinnekjøtt og annen julemat. Tok på pentøy. OG, jeg kjøpte julegaver til meg selv som lå pent innpakket under treet sammen med andre jeg fikk. En fin julaften ble det! :)

Skrevet

Jeg jobbet på selveste julekvelden et par ganger, og det har vært helt greit. Det kommer en jul året etter også. Kudos til de som ikke har noen å feire med, men kan kose seg allikevel. 

Hvis jeg hadde vært i din situasjon med jobb lille julaften og 1. juledag, hadde jeg allikevel laget meg en god middag med god drikke til, sørget for å ha gavene mine på plass så jeg kunne vært med på gaveåpningen med resten av gjengen på skype:) Nå betyr jo stort sett ikke innholdet i gavene all verden lenger, men det er jo hyggelig allikevel. Hvis dette blir din første og siste alenejul, så se på det som en enestående sjanse til å oppleve virkelig julefred. God jul på forskudd:)

Skrevet

God mat, god vin og rikelig med sjokolade 🎅

Skrevet

Jeg ville tatt meg en dusj, kjøpt takeaway kinamat og smågodt og kost meg slik jeg gjør en lørdagskveld.  Hadde sett om det var en ny god film på altibox jeg kunne leid. 

Skrevet

Stek opp kjøttkaker eller ribbe dagen før, ta på deg koseklær og handl inn kakao og krem. Kok poteter og saus og spis en digg middag og gafle innpå med kakao med massekrem i sofakroken til en god julefilm på tv :) Sånn har jeg hatt mine 3 siste julaftner. 
Har også tilbudt meg å passe hund noen ganger (annonsert på facebook at jeg er tilgjengelig for pass, og det er det mange som blir glade for og har bruk for siden de selv skal reise eller i selskap) 

Anonymkode: bafd8...739

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stek opp kjøttkaker eller ribbe dagen før, ta på deg koseklær og handl inn kakao og krem. Kok poteter og saus og spis en digg middag og gafle innpå med kakao med massekrem i sofakroken til en god julefilm på tv :) Sånn har jeg hatt mine 3 siste julaftner. 
Har også tilbudt meg å passe hund noen ganger (annonsert på facebook at jeg er tilgjengelig for pass, og det er det mange som blir glade for og har bruk for siden de selv skal reise eller i selskap) 

Anonymkode: bafd8...739

Kan man passe vilt fremmede hunder, er hundene komfortable med å tilbringe en kveld med en fremmed?

Skrevet

Jeg skal også være alene denne jula! Orker rett og slett ikke maset og styret som er hver jul med matlaging, pynt og familie. Nå er jeg selvfølgelig glad i familien, men har feiret sammen med mange folk hvert eneste år bortsett fra et par år jeg feiret med pappa og bestevenninna. 

Jeg gleder meg selv og har lagt planer for juletida. Vært snakk om å være med bestevenninna lillejulaften med noe god mat, deretter skal jeg sove godt, få litt pynt opp i hybelen i løpet av Desember og få ryddet skikkelig. Jeg vet ikke om det blir studenter igjen på campus, men det er helt greit. Deilig med stillhet. Kanskje jeg stikker på universitetet for litt arbeid om jeg har noe jeg vil gjøre da.

Selve julaften: Lage meg god mat, dusje, ren pyjamas på eller noe annet behagelig, se julefilmer, pakke opp gaver jeg har samlet i løpet av Desember og trykke trynet fullt av godteri. Vet ikke helt hvordan folk vil reagere men de få jeg har sagt det til har respektert det. Skal gå meg en fin tur og ta bilder på formiddagen og, så ser frem til en rolig alenejul i år.

Skrevet

Har vært alene i 6år selv, blei lei av det overfladiske greiene. Deilig å slippe jaget med gavepress eller julen generelt. Tar det som en vanlig kveld å lager noe god mat å slapper helt av. 

Gjør noe lysbetont som du vil selv, ikke synes synd på deg selv hvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle egentlig være alene i år, og så ikke mørkt på det i det hele tatt. Nå ble det jo endringer i planene hos meg da - men slik hadde jeg tenkt å få en fin kveld: 

• Planlegge gode måltider, både frokost, lunsj og middag med ting jeg virkelig er glad i. Handle inn godt med snop, potetgull, julebrus og gjerne en god hvitvin eller cider. 

• Planlegge et fint og komfortabelt antrekk og sminke, selv om jeg skulle være alene. For meg har det mye å si for å få en fin dag, samme med å ha en god pysj å våkne i. Kanskje unne meg noen nye plagg? 

• Jeg er ikke stor på pynting, men hvertfall ha ren og ryddig leilighet, levende lys og gjerne noen blomster på bordet.

• Stå opp tidlig, men slumre på sofaen hele morgenen med dyne og kakao, se på julebarne-TV og slappe av. 

• Kanskje gå en tur i løpet av dagen, eller gå en tur på treningssenteret. Eventuelt en yogaøkt hjemme. 

• Se mine favorittjulefilmer, slappe av og kose meg hele kvelden. Kanskje gå en tur i kirken for å komme meg ut og møte litt folk.

Anonymkode: 14370...d74

Skrevet

Jeg var alene på julaften i fjor, da feiret barna jul med far, og min familie reiste utenlands. Siden jeg har barn, så var det jo fint pyntet til jul. Og jeg lagde meg favoritt maten min, koste meg med julebrus, julegodt, is og leide filmer, og bare koste meg.

Anonymkode: ab7d1...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...