AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #1 Skrevet 6. november 2017 Hva hadde dere gjort? Mannen min eier ett hus den har 400 000 igjen av lånet og en verdie mellom 3.5-4 mill. Vi skal nå kjøpe ett hus sammen med en verdi på 4.2 mill. Vi har god inntekt sammen på 1.2 mill i året. Hva hadde dere gjort beholdt huset for utleie eller solgt og kjøp ett til nærmest «samme» pris? Anonymkode: 51005...b53
prt90 Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 For banken vil det nok være greit. Nok egenkapital og under 5x inntekt. Men det vil jo tilfelle være en investering, og da må man regne på lønnsomhet og risiko på investeringen. Her har du kommet med veldig få tall. Hva et skatteposisjonen på boligen? Her kan han jo potensielt gå glipp av en stor skattefri gevinst. Hva kan boligen leies ut for? Hvordan er leiemarkedet der? Hva er vedlikeholdskostnadene? Jeg ville regnet med 2% rente og 2% avsetning til vedlikehold og 10 måneders utleie i året (som + risikopåslag). Mao bør leieprisen være i overkant av 15.000 for at det skal være aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 I tillegg til det økonomiske må dere også tenke på det praktiske. Det er litt styr som følger med å være utleier. Finne passende leietakere (det kan være vanskelig nok i seg selv), og så må dere forholde dere til alt av klager og henvendelser fra dem. Og det er dere som må sørge for at huset er i orden. Har dere lyst til å sitte med ansvar for å vedlikeholde to hus? Jeg for min del hadde aldri villet være utleier. Jeg kjenner nok av folk som har brent seg på det, og vet at jeg aldri hadde giddet stresset. Anonymkode: 371f0...a31
Gjest Coolaid Skrevet 7. november 2017 #4 Skrevet 7. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde dere gjort? Mannen min eier ett hus den har 400 000 igjen av lånet og en verdie mellom 3.5-4 mill. Vi skal nå kjøpe ett hus sammen med en verdi på 4.2 mill. Vi har god inntekt sammen på 1.2 mill i året. Hva hadde dere gjort beholdt huset for utleie eller solgt og kjøp ett til nærmest «samme» pris? Anonymkode: 51005...b53 Jeg ville ungått å leie ut. Leieboere kan være et helvete om du leier ut til feile folk. I tillegg er det vedklikehold og telefoner fra leieboere om ting som m¨å utbedres osv. Selg huset, lev enkelt.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #5 Skrevet 7. november 2017 Jeg ville også solgt. Om dere er heldige de neste par årene og alltid har en leieboer som betaler og behandler huset pent, så kan dere kanskje tjene bittelitt mot å selge nå - men tenk på arbeidstimer dere bruker som utleiere med ansvar for ytre vedlikehold etc, så går vinningen opp i spinningen. Anonymkode: 3a0ed...39e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 Leier du ut hus kan du forvente at leieboer måker snø og klipper plen. Alt annet er ditt. Beskjæring av trær, beising av hus og garasje, lekk tak, at det er riktig utstyr (stige til feier), reprasjon av slitasjeskader, vedlikehold av varmepumpe evt, et vindu eller dør med lekk pakning er ting dere må fikse.. Selv med vanlig, pen bruk så koster det mye å eie og holde et hus. Selg. Med mindre dere er handy og liker å beise og har mye fritid til overs til å stelle med to eneboliger. Anonymkode: 3a0ed...39e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå