Gå til innhold

Hvorfor er det så lite lys i norske byer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man f.eks kjører bil eller går på tur etter at det har blitt mørkt så har jeg lagt merke til at det er altfor lite lys i gatene. Selv i de store byene er det veldig mørkt. Nå som det er mørketid burde det vært mer lys i gatene. Spesielt på veiene er det vanskelig å se når man kjører bil. Jeg ser av og til på webkameraer fra forskjellige byer i verden og det ser mye mer fargerikt ut mens i norske byer ser det bare helt mørkt ut. De som har vært på storbyer i utlandet har dere ikke lagt merke til at de har mye mer lys i gatene? Ja, hvorfor er det så lite lys i norske byer?

Anonymkode: 91bfa...945

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norske byer er mer miljøvennlige... driver ikke med så mye lysforurensning som andre land..

Anonymkode: 826d2...9cb

• Liker 4
Skrevet

Sånn at man skal kunne se om det er nordlys. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Norske byer er mer miljøvennlige... driver ikke med så mye lysforurensning som andre land..

Men det er jo ikke bra å ha så lite lys på veiene f.eks når det gjelder trafikken.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man f.eks kjører bil eller går på tur etter at det har blitt mørkt så har jeg lagt merke til at det er altfor lite lys i gatene. Selv i de store byene er det veldig mørkt. Nå som det er mørketid burde det vært mer lys i gatene. Spesielt på veiene er det vanskelig å se når man kjører bil. Jeg ser av og til på webkameraer fra forskjellige byer i verden og det ser mye mer fargerikt ut mens i norske byer ser det bare helt mørkt ut. De som har vært på storbyer i utlandet har dere ikke lagt merke til at de har mye mer lys i gatene? Ja, hvorfor er det så lite lys i norske byer?

Fordi vi ikke har så store byer her i Norge at det ikke kan sammenlignes? Forøvrig er veibelysningen i Norge (landevei) veldig mye bedre enn i mange andre land i Europa. Der er det ofte stappmørkt med en gang man forlater tettbygde strøk. Jeg opplever stort sett at vi i Norge har mye mer veibelysning enn de fleste andre land jeg har vært i. (Unntak er virkelige storbyer) 

Anonymkode: 17e72...7a9

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull når julepynten er påtent helt frem til mars i hele Bogstadveien i Oslo hele døgnet. 

Anonymkode: c0b38...61c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi ikke har så store byer her i Norge at det ikke kan sammenlignes? Forøvrig er veibelysningen i Norge (landevei) veldig mye bedre enn i mange andre land i Europa. Der er det ofte stappmørkt med en gang man forlater tettbygde strøk. Jeg opplever stort sett at vi i Norge har mye mer veibelysning enn de fleste andre land jeg har vært i. (Unntak er virkelige storbyer) 

Det er ikke bare de store metropolene som har mer lys men også mange mindre byer i utlandet har mer lys i gatene og i sentrum generelt sett.

Skrevet

Norske byer er kjedelige. Ja til mer lysreklame

Anonymkode: 2702f...80c

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke bra å ha så lite lys på veiene f.eks når det gjelder trafikken.

Det er jo øde veier helt uten lys da..

Anonymkode: 50d56...8a4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo øde veier helt uten lys da..

Anonymkode: 50d56...8a4

Hva mener du med øde veier? Jeg snakker om vanlige veier der det er mange biler.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det er lite lys slik at Huldra ikke skal komme å ta oss. Er det for mye lys kommer hun og tar oss alle sammen.

Skrevet

Penger og kommuneøkonomien. Strøm og drift av anlegg er dyrt. I tillegg er jo alt ute på anbud, så det kan være 4forskjellige firmaer som har sine soner i en og samme kommune, noe som igjen gjør at ting koster penger, og ting tar tid. 

Anonymkode: 32034...55a

Skrevet
50 minutter siden, Ak90 skrev:

Strømmen er for dyr😜

hehe, ja. Strømmen i Norge er jo dritdyr sammenlignet med de fleste andre land :ironi:

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Penger og kommuneøkonomien. Strøm og drift av anlegg er dyrt. I tillegg er jo alt ute på anbud, så det kan være 4forskjellige firmaer som har sine soner i en og samme kommune, noe som igjen gjør at ting koster penger, og ting tar tid. 

Anonymkode: 32034...55a

Så er andre land rikere (har bedre råd til å bruke mer strøm) enn oss siden de bruker mer strøm og har mer lys i byene? 

Skrevet

For lite lys? Seriøs? Jeg er fra Tyskland der det går sport i å spare strøm. Jeg har aldri sett et land der man sløser så mye med strøm som i Norge. Se på kontorbygg i Norge, de aller fleste er lyse som dagen fordi lyset står på konstant, kvelder og helger når ingen er på jobb. Jeg har jobbet et sted som faktisk ikke hadde lysbryter!

Jeg syns det er topp med økt sikkerhet når man belyser veiene, men sløsing som man ser i de meste privat hjem og mange offentlige bygg er skammelig. Ok, med LED gjør det ikke mye men jeg er sikker på at det vil ta en stund å bytte alle konvensjonelle lyspærer med LED.

Anonymkode: 95874...dee

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For lite lys? Seriøs? Jeg er fra Tyskland der det går sport i å spare strøm. Jeg har aldri sett et land der man sløser så mye med strøm som i Norge. Se på kontorbygg i Norge, de aller fleste er lyse som dagen fordi lyset står på konstant, kvelder og helger når ingen er på jobb. Jeg har jobbet et sted som faktisk ikke hadde lysbryter!

Jeg syns det er topp med økt sikkerhet når man belyser veiene, men sløsing som man ser i de meste privat hjem og mange offentlige bygg er skammelig. Ok, med LED gjør det ikke mye men jeg er sikker på at det vil ta en stund å bytte alle konvensjonelle lyspærer med LED.

Anonymkode: 95874...dee

Her jeg bor står lysene i kontorbygningene på sent på kvelden, men det er fordi det er folk der på kveldstid. En kan ikke sitte og jobbe i mørket

Anonymkode: 2702f...80c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...