Gå til innhold

Vaskemaskin som kun fungerer på 40 grader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og har ei vaskemaskin som er ganske gammel (ingen reklamasjonsrett). I februar sluttet den å funke på varmere program enn 40 grader. Har derfor vasket kun på 40 grader siden det. Har ikke råd til å kjøpe meg ny vaskemaskin før til sommeren. 

Har lest at det blir bakterievekst i maskinen hvis man ikke vasker på varmere enn 40 grader med jevne mellomrom. Og at tøyet ikke blir rent, men fullt av bakterier og kan lukte surt. 

Jeg har ikke merket noe til dette, tross for å ha vasket på kun 40 grader helt siden februar. Men kan dette ha skjedd uten at jeg har lagt merke til det? 

Kan det være skadelig hvis jeg fortsetter å vaske på 40? Som sagt har jeg ikke råd til ny maskin nå. Alternativet blir å slutte å vaske klær hjemme, men la det ligge lenge skittent, og ta det med når jeg besøker moren min ca. 1-2 ganger i måneden. Det synes jeg blir litt dumt siden jeg trener mye og derfor har mye svette treningsklær som bør vaskes oftere enn det. 

Noen tips? :) 

Anonymkode: cb452...716

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Treningsklær skal vaskes på 30 grader, så det er ikke noe problem. Men du bør jo absolutt vaske håndduker og undertøy på 60 grader.. Jeg ville spurt om å låne penger til ny! Kanskje noe du kan ønske deg til jul og kjøpe på salg i romjulen?

Skrevet
3 minutter siden, Cocosa skrev:

Treningsklær skal vaskes på 30 grader, så det er ikke noe problem. Men du bør jo absolutt vaske håndduker og undertøy på 60 grader.. Jeg ville spurt om å låne penger til ny! Kanskje noe du kan ønske deg til jul og kjøpe på salg i romjulen?

Men hva skjer når man ikke vasker håndduker og undertøy på 60 grader over så lang tid? Er det at disse klærne ikke blir rene, og/eller at det gir bakterievekst i maskinen? Er så mye snakk om at maskinen trenger å bli kjørt på varmt program innimellom for å få "vasket ut av seg". 

Skrevet

Er du student, så bor du på et studiested og ikke i "granskauen på landet". Det du da kan gjøre er å passe på på finn.no gis bort. Der gir folk bort fullt fungerende vaskemaskiner. Særlig eldre mennesker som flytter fra hus til leilighet gir bort gode Miele vaskemaskiner. Jeg kjenner flere som har fått gode og skikkelig behandlede maskiner på den måten. Det eneste problemet er at du må ha noen til å hjelpe deg med frakt. 

Vaskemaskiner har godt avnå bli kokevasket en gang i måneden. Hvor mye "muffins" du har i maskinen din kommer an på flere ting. Bruker du pulver i stedenfor flytende vaskemiddel så gjør dette maskinen godt. Unnlater du å bruke skyllemiddel/eddik så holder du rørene mellom såpeskuffen og maskinen/belgen fri for ting det kan vokse mugg og bakterier i. Er du flink til å la maskinen få lufte seg og den står på et oppvarmet bad med god fuktventilering så nolder og maskinen seg ren lengre uten å kokvaskes i blant. Er du i tillegg flink til å ta ut vasken når maskinen er ferdig, så har du gjort ditt. 

Det du kan gjøre er å tømme en halv dl. Klorin i såpeskuffen og vaske to ganger på det lengste vaskeprogrammet maskinen fungerer på. Du kan og ta ut såpeskuffen og gjøre rent inni både åpningen og såpeskuffen. Mer enn dette kan jeg ikke seg at du kan gjøre for å forhindre ugreie forhold i maskinen.

Anonymkode: 1d41d...0e6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skjer når man ikke vasker håndduker og undertøy på 60 grader over så lang tid? Er det at disse klærne ikke blir rene, og/eller at det gir bakterievekst i maskinen? Er så mye snakk om at maskinen trenger å bli kjørt på varmt program innimellom for å få "vasket ut av seg". 

Aner ikke hva som skjer med maskinen, men plaggene er jo ikke rene, og du vil følgelig tørke deg med, og ta på deg skitne klær med bakterier! 🤢

Skrevet

Klærne blir da ikke rene. De kan bli smittekilder for både virus, bakterier og sopp. Det spørs jo og hvor skitne klærne er før de blir vasket, hvor lenge de blir liggende før de blir brukt på nytt. Noe overlever ganske lenge andre mikroorganismer dør relativt raskt. 

Skrevet
1 minutt siden, Cocosa skrev:

Aner ikke hva som skjer med maskinen, men plaggene er jo ikke rene, og du vil følgelig tørke deg med, og ta på deg skitne klær med bakterier! 🤢

Men det lukter jo ikke av noe av deg jeg vasker? Men kanskje bare jeg som ikke kjenner det? 

Skrevet

40 grader fungerer helt greit, ikke noe grunn til å vaske på varmere vanne enn det, om det ikke er noe spesielt du skal vaske. Dagens ensymer som er i vaskemiddel har omtrent samme virkningsgrad på 40 grader som tidligere 60 grader. Bakterier og virus kan du bare glemme, de som overlever 40 grader, koser seg like godt i 60 grader, disse dauer først på kokvask, og da ryker tekstilene også. Så spar penga til maskinen slutter å vaske reint du. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det lukter jo ikke av noe av deg jeg vasker? Men kanskje bare jeg som ikke kjenner det? 

Les denne artikkelen. Her står det at tarmbakterier fra undertøyet ditt vil overleve ved 40 grader og kan smitte over på for eksempel kluter du bruker på kjøkkenet. Jeg ville tatt en runde og fått tak i penger til en ny maskin hadde jeg vært deg..!

https://forskning.no/helse-bakterier-hygiene/2016/03/slik-bor-du-vaske-undertoyet-ditt

Skrevet
8 minutter siden, Cocosa skrev:

Les denne artikkelen. Her står det at tarmbakterier fra undertøyet ditt vil overleve ved 40 grader og kan smitte over på for eksempel kluter du bruker på kjøkkenet. Jeg ville tatt en runde og fått tak i penger til en ny maskin hadde jeg vært deg..!

https://forskning.no/helse-bakterier-hygiene/2016/03/slik-bor-du-vaske-undertoyet-ditt

Jeg har rett og slett ikke penger til vaskemaskin nå. Så alternativet blir å vaske hos moren min den sjeldne gangen jeg er der. 

Men hvis jeg passer på å vaske undertøy og kluter jeg bruker på kjøkkenet hver for seg, går det bedre da? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har rett og slett ikke penger til vaskemaskin nå. Så alternativet blir å vaske hos moren min den sjeldne gangen jeg er der. 

Men hvis jeg passer på å vaske undertøy og kluter jeg bruker på kjøkkenet hver for seg, går det bedre da? 

Klærne dine er jo like full av bakterier likevel, men jeg skal ikke styre hva du skal gjøre og ikke. Jeg hadde spurt om lån av penger, maskin eller funnet noe billig på finn. Aldri i verden om jeg hadde vasket mitt undertøy og håndklær og kjøkkenkluter på 40 grader, men man er jo forskjellig...

Skrevet

Kjøkkenkluter enten de er i bomull eller microfiber kan du ta oppi en kjele på komfyren og koke. Stå da over og pass på at det ikke koker over. Du kan ha bittelitt vaskemiddel oppi, og røre med en tresleiv eller annet materiale som tåler varme. 

Jeg gjør dette med kjøkkenkluter når de lukter og jeg ikke skal vaske den typen vask den dagen. På den måten ble og klær vasket i gamle dager før folk fikk vaskemaskiner. Men da hadde de store kjeler. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Cocosa skrev:

Klærne dine er jo like full av bakterier likevel, men jeg skal ikke styre hva du skal gjøre og ikke. Jeg hadde spurt om lån av penger, maskin eller funnet noe billig på finn. Aldri i verden om jeg hadde vasket mitt undertøy og håndklær og kjøkkenkluter på 40 grader, men man er jo forskjellig...

Ja, jeg innser at alt jeg har av klær, håndklær, kjøkkenkluter osv. er full av bakterier :( Har jo vasket sånn siden i februar. Men har ikke vært syk for det. Har ingen å låne penger av, og finner ingen på Finn som er billig nok til å kjøpe akkurat nå hvertfall. Har heller ikke mulighet til å få en vaskemaskin inn døra og ned i kjelleren uten hjelp. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøkkenkluter enten de er i bomull eller microfiber kan du ta oppi en kjele på komfyren og koke. Stå da over og pass på at det ikke koker over. Du kan ha bittelitt vaskemiddel oppi, og røre med en tresleiv eller annet materiale som tåler varme. 

Jeg gjør dette med kjøkkenkluter når de lukter og jeg ikke skal vaske den typen vask den dagen. På den måten ble og klær vasket i gamle dager før folk fikk vaskemaskiner. Men da hadde de store kjeler. 

Skal det koke lenge, da? Og kan jeg gjøre dette med undertøy også, eller tåler det ikke slik koking? 

Skrevet
1 time siden, RoH skrev:

40 grader fungerer helt greit, ikke noe grunn til å vaske på varmere vanne enn det, om det ikke er noe spesielt du skal vaske. Dagens ensymer som er i vaskemiddel har omtrent samme virkningsgrad på 40 grader som tidligere 60 grader. Bakterier og virus kan du bare glemme, de som overlever 40 grader, koser seg like godt i 60 grader, disse dauer først på kokvask, og da ryker tekstilene også. Så spar penga til maskinen slutter å vaske reint du. 

Hm, hva mener du med at dagens enzymer i vaskemidler har samme virkning på 40 som "tidligere 60"? 

Før vaskemaskinen sluttet å funke på 60, vasket jeg likevel aldri på varmere enn det (altså aldri på 90 grader). Det vil vel da si at det er like mye bakterier i plaggene mine nå som det var før vaskemaskinen ble ødelagt? 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg innser at alt jeg har av klær, håndklær, kjøkkenkluter osv. er full av bakterier :( Har jo vasket sånn siden i februar. Men har ikke vært syk for det. Har ingen å låne penger av, og finner ingen på Finn som er billig nok til å kjøpe akkurat nå hvertfall. Har heller ikke mulighet til å få en vaskemaskin inn døra og ned i kjelleren uten hjelp. 

Skal det koke lenge, da? Og kan jeg gjøre dette med undertøy også, eller tåler det ikke slik koking? 

De fleste bakterier dør rimelig raskt ved koking. 5 minutter der du rører og koker på ettervarmen går fint. (Skru av kokeplaten). Dersom du så tømmer alt i vasken og skyller i kaldt vann så "sjokker" du bakteriene og de stokker av. :ler: Undertøy og andre ting kan du og vaske på gamle måten, men da bør du passe på at materialet tåler temperaturen du bruker, ellers blir ting som ikke tåler høy temperatur ødelagt. 

Stå for all del over gryten og pass på, slik at det ikke koker over. Stålkasserolle er best egnet. Og vaskemiddel skummer lett veldig når det koker. Så gå forsiktig frem. 

Skrevet
3 timer siden, Cocosa skrev:

Hva skjer hvis man bruker klær og håndklær med bakterier da, egentlig? Regner med at jeg er "vant med" bakteriene siden dette har pågått relativt lenge og jeg ikke har merket det selv. Eller kan det bli senkomplikasjoner av å bruke truser, sokker og håndklær som er vasket på 40? 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis man bruker klær og håndklær med bakterier da, egentlig? Regner med at jeg er "vant med" bakteriene siden dette har pågått relativt lenge og jeg ikke har merket det selv. Eller kan det bli senkomplikasjoner av å bruke truser, sokker og håndklær som er vasket på 40? 

Aner ikke, jeg er ikke lege. Men om ikke du tar skade av det, gjør muligens de rundt deg det. Det er jo derfor det er så viktig å vaske hendene etter toalettbesøk.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I undertøy kommer det lett avføringsbakterier, E-coli. Klær brukt inntil hud kan der komme vanlige hudbakterier i som ikke blir vasket bort på lav temperatur. Vi drar og med oss bakterier, virus og muggsopper utenfra og inn med klærne.  Blir klærne liggende en stund mellom vask og ny bruk så lever ikke bakterier og virus i tørre lagrede klær. 

Friske folk har en hudbariere som beskytter mot infeksjoner. Får man derimot et sår, et risp eller klør seg på huden, så kan dette gi grobunn for bakterier vi har normalt på huden eller for andre microorganismer. Da kan man få en grundig hudinfeksjon. Hender som ikke tørkes på rene håndklær kan føre til smitte av bakterier som vi får i oss ved matlagning eller spising. 

Der er mye som kan skje, livet er et risikoprosjekt, ingen overlever, men noe skal vi død av tilslutt. Jeg tror ikke ts lever så veldig farlig mht. klesvask og vaskemaskinens sære oppførsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...