AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #21 Skrevet 19. januar 2018 19 minutter siden, WubWub skrev: Patriarkatet eksisterer enda, i andre verdensdeler som f.eks afrika og midtøsten. Men i Norge er ikke mannen lenger overhodet, i mange tilfeller er det faktisk kvinnen som er sjefen i forhold når det kommer til alt fra interiør, boligkjøp, økonomi osv - kvinnen er ofte den som tar de store avgjørelsene i norske forhold. Du kan ingenting om begrepet du bruker skjønner jeg. Patriarkatet er dominerende i hele verden og det handler ikke bare om rollen i familien, det handler hovedsaklig om den sosiale dominansen av menn og undertrykkingen av kvinner, og sexistisk fremstilling og syn på kvinner.Patriarchy is social system in which males hold primary power and predominate in roles of political leadership, authority, social privelege and control of property. Patriarchy has manifested itself in the social, legal, political, religious and economic organization. Even if not explicitly defined to be by their own constitutions and laws, most contemporary societies are, in practice, patriarchal. Patriarchy is related to institutionalized control, and not merely people’s individual sexism. Patriarchy is an unjust social system that enforces gender roles and is oppressive to women.It often includes any social, political, or economic mechanism that evokes male dominance over women. Patriarchy is a social construction, which can be overcome by revealing and critically analyzing its manifestations. Patriarchal structures are well-kept-up through matrimony, the sexual disunion of employment and the social order, and family. According to standard sociological theory, patriarchy is the result of sociological constructions that are passed down from generation to generation. These constructions are most pronounced in societies with traditional cultures and less economic development.But even in modern, developed societies, however, gender messages conveyed by family, mass media, and other institutions largely favor males having a dominant status. They only obtain the aptitude to disturb the life opportunities of females purely based on their gender when sexist prejudgments and prejudiced deeds become rooted in the institutions of social culture. Sociologist Sylvia Walby has composed six overlapping structures that define patriarchy and that take different forms in different cultures and different times: The state: women are unlikely to have formal power and representation The household: women are more likely to do the housework and raise the children Violence: women are more prone to being abused Paid work: women are likely to be paid less Sexuality: women's sexuality is more likely to be treated negatively Culture: representation of women in media, and popular culture is "within a patriarchal gaze" Som du ser faller Norge inn under alle punktene her. Anonymkode: a12ff...508 4
WubWub Skrevet 19. januar 2018 #22 Skrevet 19. januar 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: The state: women are unlikely to have formal power and representation The household: women are more likely to do the housework and raise the children Violence: women are more prone to being abused Paid work: women are likely to be paid less Sexuality: women's sexuality is more likely to be treated negatively Culture: representation of women in media, and popular culture is "within a patriarchal gaze" Som du ser faller Norge inn under alle punktene her. Anonymkode: a12ff...508 Feil. 1. I Norge har kvinner de høyeste posisjonene i regjeringen. 2. Dette stemmer nok litt, kvinner står for 60% av husarbeid og menn for 40%. Men dette har mye med at kvinner aktivt søker etter deltidsjobber mens menn søker etter fulltidsjobber, det betyr at kvinner har mer tid hjemme til husarbeid. 3. Helt feil. 70-77% av drapsofre er menn. Menn har også mye høyere sannsynlighet for å bli utsatt for blind vold på gata. Menn er også oftere utsatt for partnervold av dama si enn omvendt. 4. I Norge har vi lik lønn for likt arbeid, noe annet vil være ulovlig. 5. Kvinners seksualitet er mer akseptert og tolerert enn menns seksualitet som blir sett på som noe perverst og grisete. 6. Dette vet jeg ikke noe om da jeg ikke følger med på kjendisnytt. Endret 19. januar 2018 av WubWub 2
hocane Skrevet 19. januar 2018 #23 Skrevet 19. januar 2018 Flere menn blir voldtatt også hvis vi inkluderer fengsel.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #24 Skrevet 19. januar 2018 1 time siden, WubWub skrev: Feil. 1. I Norge har kvinner de høyeste posisjonene i regjeringen. 2. Dette stemmer nok litt, kvinner står for 60% av husarbeid og menn for 40%. Men dette har mye med at kvinner aktivt søker etter deltidsjobber mens menn søker etter fulltidsjobber, det betyr at kvinner har mer tid hjemme til husarbeid. 3. Helt feil. 70-77% av drapsofre er menn. Menn har også mye høyere sannsynlighet for å bli utsatt for blind vold på gata. Menn er også oftere utsatt for partnervold av dama si enn omvendt. 4. I Norge har vi lik lønn for likt arbeid, noe annet vil være ulovlig. 5. Kvinners seksualitet er mer akseptert og tolerert enn menns seksualitet som blir sett på som noe perverst og grisete. 6. Dette vet jeg ikke noe om da jeg ikke følger med på kjendisnytt. I enkelte innlegg på forumet virker du reflektert og opplyst, men her skuffer du, og jeg må bare riste på hodet av påstanden din om at norge ikke er et patriarkat. Du trenger å opplyse deg mer på dette området, for eksempel inkludere deg mer i samfunnet og ikke bare internett. Vi kvinner opplever dette hver dag på alle områder i samfunnet men jeg forstår at det er vanskelig for enkelte menn å innse. Men rart at du som feminist ikke har fått med deg dette. 50 minutter siden, hocane skrev: Flere menn blir voldtatt også hvis vi inkluderer fengsel. Løgn. Voldtekt av menn i fengsler er ikke noe vanlige i Norge, og voldtekt mot menn i samfunnet er ikke engang en promille av andelen voldtekt mot kvinner. Ingen av delene er greit, men det er løgn å hevde at fler menn enn kvinner blir voldtatt, både i Norge eller på verdensbasis. Anonymkode: a12ff...508 3
fullførsetningen Skrevet 19. januar 2018 #25 Skrevet 19. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kvinner opplever dette hver dag på alle områder i samfunnet men jeg forstår at det er vanskelig for enkelte menn å innse. Anonymkode: a12ff...508 Javel. Fortell meg gjerne mer om dette. Jeg tror han har rett i alle punktene, bortsett fra punkt tre. Der har han bare delvis rett. De fleste drapsofre er muligens menn, kanskje også de fleste voldsofre. Når det gjelder vold i hjemmet, så tror jeg det går mest ut over kvinner. Kvinner er muligens like ofte som menn ufine mot sin partner, men det får oftere større konsekvenser for kvinnen. Kvinnen lider totalt sett mer under partnervold enn mannen. Totalt sett er det dog ikke utenkelig at menn topper voldsstatistikken, både som ofre og utøvere. Terskelen for å slå til en annen mann er vesentlig lavere enn terskelen for å slå til en kvinne, fordi en kvinne er mindre fysisk truende. Man har derfor ikke samme behov for å forsvare seg mot en kvinne. Ellers enig i at vold og voldtekt er ganske uvanlig i norske fengsler, til forskjell fra f.eks. amerikanske fengsler, hvor systemet er et helt annet.
WubWub Skrevet 19. januar 2018 #26 Skrevet 19. januar 2018 (endret) 2 timer siden, fullførsetningen skrev: Javel. Fortell meg gjerne mer om dette. Jeg tror han har rett i alle punktene, bortsett fra punkt tre. Der har han bare delvis rett. De fleste drapsofre er muligens menn, kanskje også de fleste voldsofre. Når det gjelder vold i hjemmet, så tror jeg det går mest ut over kvinner. Kvinner er muligens like ofte som menn ufine mot sin partner, men det får oftere større konsekvenser for kvinnen. Kvinnen lider totalt sett mer under partnervold enn mannen. Totalt sett er det dog ikke utenkelig at menn topper voldsstatistikken, både som ofre og utøvere. Terskelen for å slå til en annen mann er vesentlig lavere enn terskelen for å slå til en kvinne, fordi en kvinne er mindre fysisk truende. Man har derfor ikke samme behov for å forsvare seg mot en kvinne. Ellers enig i at vold og voldtekt er ganske uvanlig i norske fengsler, til forskjell fra f.eks. amerikanske fengsler, hvor systemet er et helt annet. Nei jeg har rett når det kommer til partnervold også, menn er mer utsatt for vold i hjemmet. Menn blir slått oftere av dama si, enn at ei dame blir slått av mannen sin. Det finnes mange studier som har konkludert med dette http://www.sinnetshelse.no/artikler/kvinner_mish.htm Kvinner som mishandler menn Sosionom Per Kristian Dotterud intervjuet av Gudrun Vinsrygg Nyere forskning viser at kvinner faktisk er mer voldelige mot partneren sin enn menn, og at mange menn lar være å ta igjen. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro. Kvinner er mest voldelige - Hvem er det som mishandler hvem? - De fleste forskningsrapporter om fysisk og psykisk vold, både fra helse- og sosialvesenet, og ikke minst fra krisesenterbevegelsen, handler om menns vold mot kvinner. Men også kvinner mishandler sine mannlige partnere – og her er det nok store mørketall. Men det finnes en del undersøkelser. I 1975 ble dokumentasjon for at menn utsettes for partnervold skaffet til veie i en stor amerikansk spørreundersøkelse. Her viste det seg at litt flere menn enn kvinner oppgav at partneren hadde brukt fysisk vold mot dem. Også litt flere kvinner enn menn i undersøkelsen svarte at de hadde utøvd slik vold. Senere har flere titalls studier, de fleste fra Amerika, avdekket lignende resultater. En norsk undersøkelse fra NTNU i Trondheim, stadfester bildet av kvinner som mer aggressive og voldelige enn menn. Her kom det også frem at når bare en part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinner som slår. Endret 19. januar 2018 av WubWub 2
WubWub Skrevet 19. januar 2018 #27 Skrevet 19. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I enkelte innlegg på forumet virker du reflektert og opplyst, men her skuffer du, og jeg må bare riste på hodet av påstanden din om at norge ikke er et patriarkat. Du trenger å opplyse deg mer på dette området, for eksempel inkludere deg mer i samfunnet og ikke bare internett. Vi kvinner opplever dette hver dag på alle områder i samfunnet men jeg forstår at det er vanskelig for enkelte menn å innse. Men rart at du som feminist ikke har fått med deg dette. Løgn. Voldtekt av menn i fengsler er ikke noe vanlige i Norge, og voldtekt mot menn i samfunnet er ikke engang en promille av andelen voldtekt mot kvinner. Ingen av delene er greit, men det er løgn å hevde at fler menn enn kvinner blir voldtatt, både i Norge eller på verdensbasis. Anonymkode: a12ff...508 Jeg er deltager i samfunnet og jeg ser sterke og oppegående kvinner hele tiden i ressurssterke og prestisjetunge yrker, kvinner tar høyere utdannelse enn menn og har gjerne blitt den dominerende drivkraften innen høyere akademia og diverse fagfelt. Jeg tror ikke kvinner er tjent med å stakkarsligjøre selv og fremstille seg som det evige offeret slik du gjør. Ihvertfall ikke i Norge. Som feminist så syntes jeg man heller bør fokusere på hvor sterke kvinner er, og ikke hvor svake de er slik du gjør. Ellers så er alle punktene dine i listen du linken til feil noe som jeg beviste for deg. Island og Norge er de mest likestilte landene i verden og i praksis og teori kan en kvinne brøyte seg opp og frem uten å møte en usynlig undertrykkende mannlig hånd. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #28 Skrevet 21. januar 2018 På 19.01.2018 den 11.58, WubWub skrev: Jeg er deltager i samfunnet og jeg ser sterke og oppegående kvinner hele tiden i ressurssterke og prestisjetunge yrker, kvinner tar høyere utdannelse enn menn og har gjerne blitt den dominerende drivkraften innen høyere akademia og diverse fagfelt. Jeg tror ikke kvinner er tjent med å stakkarsliggjøre selv og fremstille seg som det evige offeret slik du gjør. I hvert fall ikke i Norge. Som feminist så synes jeg man heller bør fokusere på hvor sterke kvinner er, og ikke hvor svake de er slik du gjør. Ellers så er alle punktene dine i listen du linken til feil noe som jeg beviste for deg. Island og Norge er de mest likestilte landene i verden og i praksis og teori kan en kvinne brøyte seg opp og frem uten å møte en usynlig undertrykkende mannlig hånd. Kvinner er da tøffe og sterke, selv om patriarkiet og holdningene som derved markeres, gjør jentene til offer gjennom rå maktbruk. Det at jentene i Norge tjener mindre og innehar færre ledende posisjoner til tross for bedre utdannelse og bedre eksamensresultater, viser bare hvordan patriarkiet favoriserer menn. Selv rettsvesenet praktiserer patriarkalske holdninger ved at menn som er tiltalt for seksuelle overgrep, som regel går fri, mens kvinnene som har fått unngjelde, blir grillet og misbrukt på ny gjennom rettssaken. Helsevesenet er en annen arena der kvinner behandles svært dårlig. Selv alvorlige sykdommer som rammer mange kvinner, får ikke samme satsningen forskningsmessig som menns sykdommer og ubehag. I parforhold får kvinner fremdeles hovedansvaret for hus, hjem, barn og planlegging, selv når de har 100% stilling i arbeidslivet. Mennene prioriterer avslapping, egen trening og andre fritidsaktiviteter, mens kvinnene slaver med husarbeid. Det er langt frem til reell likestilling... Anonymkode: f9f0e...6f0 2
MonsIvar Skrevet 21. januar 2018 #29 Skrevet 21. januar 2018 På 1/19/2018 den 1.59, AnonymBruker skrev: Sociologist Sylvia Walby has composed six overlapping structures that define patriarchy and that take different forms in different cultures and different times: The state: women are unlikely to have formal power and representation The household: women are more likely to do the housework and raise the children Violence: women are more prone to being abused Paid work: women are likely to be paid less Sexuality: women's sexuality is more likely to be treated negatively Culture: representation of women in media, and popular culture is "within a patriarchal gaze" Som du ser faller Norge inn under alle punktene her. Kun punkt 2 Norge faller inn under. Såvidt. 1
hocane Skrevet 21. januar 2018 #30 Skrevet 21. januar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at jentene i Norge tjener mindre og innehar færre ledende posisjoner til tross for bedre utdannelse og bedre eksamensresultater, Fordi de utdanner seg til sykepleiere, frisører, barnehagearbeidere og lærere. Har ikke noe å si om du tar høyere utdanning dersom du velger studier som er lavtlønnede. 1
MonsIvar Skrevet 21. januar 2018 #31 Skrevet 21. januar 2018 Her ser vi hvor utspekulerte menn er! Her legger de opp til at kvinnene skal arbeide mens de selv sitter hjemme og koser seg og røyker rødmix og spiller GTA! https://www.nrk.no/norge/jentene-tar-over-prestisjestudiene-1.11866832 Ned med patriarkiet! 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #32 Skrevet 28. januar 2018 Ja det gjør vi. Norge er intet unntak ! Legger merke til at de av dere som hevder at vi ikke gjør det, er menn, og der ser man jo bare enda en del av patriarkatet som undertrykker kvinners mening om dette, en gruppe som ikke er undertrykt kan faktisk ikke uttale seg om hva de undertrykte opplever og ikke opplever. Det gjelder alle undertrykte grupper, Hitler kan ikke ha definasjonsmakten på hva jøder opplever som undertrykking, og en pegida tilhenger kan ikke ha definasjonsmakten på hva som er og ikke er rasisme. Kvinner blir undertrykt av menn og kontrollert av menn på veldig mange områder i samfunnet, mye listet opp lenger opp i tråden her ser jeg under posten om definasjonen av patriarki. Anonymkode: 9e083...34f 2
MonsIvar Skrevet 28. januar 2018 #33 Skrevet 28. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det gjør vi. Norge er intet unntak ! Legger merke til at de av dere som hevder at vi ikke gjør det, er menn, og der ser man jo bare enda en del av patriarkatet som undertrykker kvinners mening om dette, en gruppe som ikke er undertrykt kan faktisk ikke uttale seg om hva de undertrykte opplever og ikke opplever. Det gjelder alle undertrykte grupper, Hitler kan ikke ha definasjonsmakten på hva jøder opplever som undertrykking, og en pegida tilhenger kan ikke ha definasjonsmakten på hva som er og ikke er rasisme. Kvinner blir undertrykt av menn og kontrollert av menn på veldig mange områder i samfunnet, mye listet opp lenger opp i tråden her ser jeg under posten om definasjonen av patriarki. Anonymkode: 9e083...34f At det må taes i bruk såpass fanatiske og absurde argumenter som dette for de som vil mene at norge er et patriarki er vel oppmot bevis nok i seg selv for at vi ikke er det...
Gjest Cartman Skrevet 28. januar 2018 #34 Skrevet 28. januar 2018 På 19.01.2018 den 1.59, AnonymBruker skrev: Sociologist Sylvia Walby has composed six overlapping structures that define patriarchy and that take different forms in different cultures and different times: The state: women are unlikely to have formal power and representation The household: women are more likely to do the housework and raise the children Violence: women are more prone to being abused Paid work: women are likely to be paid less Sexuality: women's sexuality is more likely to be treated negatively Culture: representation of women in media, and popular culture is "within a patriarchal gaze" Som du ser faller Norge inn under alle punktene her. Anonymkode: a12ff...508 1. Sosiologi er et SV studium. Kun halvkommunister tar "faget" alvorlig 2. Listen din er bare tull funnet opp av en tulling. 3. Kvinner og menn er likestilt i Norge. 4. Straffbare forhold som vold mot kvinner, kjønnsdiskriminering og brudd på arbeidskontrakt er ikke lovlig. For at det skal være diskriminering, så må samfunnet og rettsvesenet akseptere vold mot kvinner, kjønnsdiskriminering og brudd på arbeidskontrakt/tariff. Slik er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #35 Skrevet 29. januar 2018 På 28.1.2018 den 14.32, Cartman skrev: 1. Sosiologi er et SV studium. Kun halvkommunister tar "faget" alvorlig 2. Listen din er bare tull funnet opp av en tulling. 3. Kvinner og menn er likestilt i Norge. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz les en bok eller noe så du innehar i hvertfall litt kompetanse på området will ya Anonymkode: 9e083...34f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #36 Skrevet 29. januar 2018 På 28.1.2018 den 14.32, Cartman skrev: 4. Straffbare forhold som vold mot kvinner, kjønnsdiskriminering og brudd på arbeidskontrakt er ikke lovlig. For at det skal være diskriminering, så må samfunnet og rettsvesenet akseptere vold mot kvinner, kjønnsdiskriminering og brudd på arbeidskontrakt/tariff. Slik er det ikke. Jaha...? Du ville vel ikke argumentert mot en astronom over at vedkommendes kunnskap om hva et sort hull var var feil fordi ordboka sa noe annet, eller mot en genforsker om definasjonen på genutvikling basert på hva du trodde selv? Så hvorfor argumentere mot kvinner for hva kvinner blir utsatt for av diskriminering? Diskriminering er ikke et spørsmål om hva som er lovlig eller ikke, det er et spørsmål om holdninger. Diskrimering er ikke et spørsmål om hva som er straffbart eller ikke, men et spørsmål om hva som er rett og galt, og det er ikke sånn at alt som ikke er straffbart skal aksepteres. Det gjelder all folkeskikk. Og det at noe er straffbart hindrer heller ikke folk fra å gjøre det, tingene du nevner + mange fler skjer jo hele tiden, det eneste som kan sette stopper for det er endring av holdninger, og sånn mange menns holdninger til kvinner er i dag så er de diskriminerende , det gjelder på alle områder i samfunnet, men skjønner at du som mann som har normalisert så dårlige holdninger mot kvinner ikke kan se det, desverre tilhører du en av de kvinnediskriminerende mennene selv. Anonymkode: 9e083...34f
Gjest Cartman Skrevet 29. januar 2018 #37 Skrevet 29. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz les en bok eller noe så du innehar i hvertfall litt kompetanse på området will ya Anonymkode: 9e083...34f
Gjest Cartman Skrevet 29. januar 2018 #38 Skrevet 29. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaha...? Du ville vel ikke argumentert mot en astronom over at vedkommendes kunnskap om hva et sort hull var var feil fordi ordboka sa noe annet, eller mot en genforsker om definasjonen på genutvikling basert på hva du trodde selv? Så hvorfor argumentere mot kvinner for hva kvinner blir utsatt for av diskriminering? Diskriminering er ikke et spørsmål om hva som er lovlig eller ikke, det er et spørsmål om holdninger. Diskrimering er ikke et spørsmål om hva som er straffbart eller ikke, men et spørsmål om hva som er rett og galt, og det er ikke sånn at alt som ikke er straffbart skal aksepteres. Det gjelder all folkeskikk. Og det at noe er straffbart hindrer heller ikke folk fra å gjøre det, tingene du nevner + mange fler skjer jo hele tiden, det eneste som kan sette stopper for det er endring av holdninger, og sånn mange menns holdninger til kvinner er i dag så er de diskriminerende , det gjelder på alle områder i samfunnet, men skjønner at du som mann som har normalisert så dårlige holdninger mot kvinner ikke kan se det, desverre tilhører du en av de kvinnediskriminerende mennene selv. Anonymkode: 9e083...34f Herregud. Gå til NAV med dette innlegget, så får du uføretrygd. Har ikke lest et større sammensurium av vrangforestillinger og paranoia. De aller fleste menn kunne brydd seg mindre om deg og dine medsøstre. Slutt å tro at du er så jævla spesiell. Etnisk norske menn går ikke rundt og voldtar norske kvinner. Vi tafser heller ikke på dere. Hvis du vil starte med holdningsendring, så hvorfor ikke starte med deg selv? Har du så forbanna gode holdninger? Mener du virkelig at alle andre mennesker skal tilpasse seg deg? Hva gjør deg så spesiell?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå