Gå til innhold

Få opp pulsen på spinningsykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnet bekkenplager i graviditeten har jeg måttet legge løpingen på hyllen til jeg får kroppen min for meg selv igjen. Jeg har byttet ut løpingen med spinningsykkel. 

Men jeg sliter med å få opp pulsen? Jeg trener mye styrke, og tar nesten dobbelt min egen kroppsvekt i markløft, så jeg har jo litt muskler i beina. Jeg er også vant til å løpe mye, og bruke beina. Men jeg blir stokk stiv i lårmusklene av syklingen, og det er veldig begrensende... 

Når jeg sitter og sykler, selv om jeg har motstand på og sykler så fort jeg klarer, får jeg ikke pulsen høyere enn rundt 140, og beina surner såpass fort at jeg ikke klarer holde det lenge. Når jeg står kan jeg få pulsen opp i rundt 150, men også da surner beina så fort at det ikke er lange stunden. 

Så normalt sett sykler jeg en 20 km ca, og ender med snittpuls på rett under 130.... Det er litt kjipt, jeg vil jo holde kondisen ved like. 

Noen råd? 

Anonymkode: 4e73c...b78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du kun sitter å ikke har nok motstand på så vil du jo ikke presse kroppen i det hele tatt. Da vil hjulene til slutt gå av seg selv. 

Du må ha på mer motstand. Det er ikke alltid om å gjøre å få det til å gå fort. 

Opp å stå med jevne mellomrom hvis du kan det med tanke på plagene. Da bruker du andre muskler. 

Anonymkode: 34a39...1f9

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

om du kun sitter å ikke har nok motstand på så vil du jo ikke presse kroppen i det hele tatt. Da vil hjulene til slutt gå av seg selv. 

Du må ha på mer motstand. Det er ikke alltid om å gjøre å få det til å gå fort. 

Opp å stå med jevne mellomrom hvis du kan det med tanke på plagene. Da bruker du andre muskler. 

Jeg har på motstand, selvfølgelig. SÅ dum er jeg ikke at jeg ikke skjønner at jeg må skru på knotten ;)

Jeg foretrekker også å sykle saktere med mer motstand enn å la beina gå som hjulvisper. Problemet er som nevnt at beina blir sure før pulsen kommer seg opp. Og jo mer motstand, jo fortere blir beina sure. 

Jeg har også sagt at jeg står, og at jeg har samme problemet der. I går tilbragte jeg vil minst halve timen stående. 

Jeg har trent spinning på senter en god del i "gamledager" for en ti års tid siden, så jeg er godt kjent med ulike stillinger (tror vi brukte minst 6 ulike på senteret), og hvilke muskelgrupper de er hardest for. Problemet er at musklene blir sure, før pulsen går opp. Ikke at jeg ikke blir sliten og bare sitter der. 

Skrevet

Om musklene blir sure, må du bare pushe gjennom. Jeg må også kjenne melkesyra for å få opp pulsen når jeg er på spinning. Det er beintøft, men det skal det være også. Du får jo ikke opp pulsen om du ikke har det tungt nok? Eller er det sånn at du aktivt prøver å unngå å få melkesyre? :klo: 

Skrevet
1 minutt siden, ^^Belle^^ skrev:

Om musklene blir sure, må du bare pushe gjennom. Jeg må også kjenne melkesyra for å få opp pulsen når jeg er på spinning. Det er beintøft, men det skal det være også. Du får jo ikke opp pulsen om du ikke har det tungt nok? Eller er det sånn at du aktivt prøver å unngå å få melkesyre? :klo: 

Det er sånn at jeg får kramper og stivner så jeg knapt klarer få beina til å gå rundt... 

Jeg er vant til å trene 10-14 timer i uken til vanlig, så jeg er godt vant med å presse meg hardt. Problemet er at det er forskjell på å trene hardt, og å klare å bevege stokk stive bein.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har på motstand, selvfølgelig. SÅ dum er jeg ikke at jeg ikke skjønner at jeg må skru på knotten ;)

Jeg foretrekker også å sykle saktere med mer motstand enn å la beina gå som hjulvisper. Problemet er som nevnt at beina blir sure før pulsen kommer seg opp. Og jo mer motstand, jo fortere blir beina sure. 

Jeg har også sagt at jeg står, og at jeg har samme problemet der. I går tilbragte jeg vil minst halve timen stående. 

Jeg har trent spinning på senter en god del i "gamledager" for en ti års tid siden, så jeg er godt kjent med ulike stillinger (tror vi brukte minst 6 ulike på senteret), og hvilke muskelgrupper de er hardest for. Problemet er at musklene blir sure, før pulsen går opp. Ikke at jeg ikke blir sliten og bare sitter der. 

Jeg tenker vi har feilen her. For folk som har satt seg inn i sykling er det en kjent sak at lav frekvens og tungt gir, evt høy motstand, gir høyere laktatverdier enn lettere gir/lavere motstand og raskere tråkkfrekvens, selv om man tråkker like mange watt i begge tilfeller. 

Du bør ha en tråkkfrekvens på minst 70 omdreininger per minutt, gjerne over 80. Det vil si at du skal bruke under et sekund på en hel omdreining.

• Liker 3
Skrevet

For at jeg skal få opp pulsen, så står jeg opp og skrur ned motstand og trår på som faen. Dette gjør jeg via intervaller der jeg har mye motstand og saktere frekvens når jeg sitter, og lav motstand og høy frekvens når jeg står. Da kan jeg komme opp i makspuls på enklete av dragene. 

Sykler alltid intervaller på spinning og får ikke for mye syre i beina til at jeg ikke takler det. 

Anonymkode: c0dc5...e31

Skrevet
På 7.11.2017 den 17.28, Wiggins skrev:

Jeg tenker vi har feilen her. For folk som har satt seg inn i sykling er det en kjent sak at lav frekvens og tungt gir, evt høy motstand, gir høyere laktatverdier enn lettere gir/lavere motstand og raskere tråkkfrekvens, selv om man tråkker like mange watt i begge tilfeller. 

Du bør ha en tråkkfrekvens på minst 70 omdreininger per minutt, gjerne over 80. Det vil si at du skal bruke under et sekund på en hel omdreining.

Tenkte det samme. Du må ned med motstand og opp med fart. Min erfaring er at pulsen min fyker opp når det sprintes. Da har jeg lav nok motstand til at jeg klarer å gjennomføre rundt 100-120 omdreininger per minutt i kortere perioder, pause, gjentagelse.

Skrevet (endret)

Ellers tenker jeg at du må styre motstanden etter hva du gjør i timene også. Jeg bruker å følge rådene til instruktørene, ved å legge på motstand og ta av på de rette stedene, uten å legge på for tungt. Tror kanskje jeg kjenner terskelen min veldig godt. I tillegg til at man ofte får beskjed om å følge en viss hastighet. Nå er det ikke slik der jeg trener lenger at det er display på sykkelen, så man kan faktisk ikke se det :( Er det display på der du sykler? Det jeg gjør nå er at jeg følger med på hastigheten til instruktøren, hun legger som oftes føringer på hvilken hastighet man skal ha til de ulike øktene.

Endret av missmcbeal
Skrevet

Om du får melkesyre i beina med en gang så er det for tungt. Du må i så fall varme opp mer, og øke styrken gradvis

Skrevet (endret)

Mye tull i starten her, og noe bra mot slutten. Høy kadens/tråkkefrekvens er korrekt, samt at syre betyr at du tråkker for tungt.  Et annet moment er at kroppen din er vant med løping, da er hjerte-/karsystemet trenet til en annen aktivitet, og det vil ikke være mulig for deg å nå den samme puls på sykkel, fordi flaskehalsen (for din kropp) i denne aktiviteten ikke er hjerte/kar.

Hvor høy puls har du under hard løping/intervaller?

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Skrevet

Forstår det som at du er gravid: da er det vel bare kroppen som sier fra at den ikke syns noe særlig om høyere puls en 140 nå og streiker når du kommer opp mot 150 og ikke treningsformen som har betydning. Ganske fornuftig av kroppen din for da fungerer den sånn som den skal for du skal ikke presse deg opp i makspuls når du trener som gravid. Tren, men ikke press deg utover det som føles ok for kroppen. Hvis det er 130 så får du god treningseffekt av det. Tenk på barnet ditt, formen din kommer til å gå ned uansett hva du gjør fordi du deler næring og lufta du puster inn med en annen person.  

Anonymkode: 12563...eba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...