Gå til innhold

Vendte vennene ryggen etter at du ble arbeidsledig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjorde noen av mine. De har fått det for seg at jeg med vilje ikke får meg jobb. Så ser de generelt ned på meg fordi jeg er hjemme..

Hvordan løste dere den nye tilværelsen?

Anonymkode: 9d011...2d7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er når man har det vanskelig at man lærer hvem sine virkelige venner er på godt og vondt. Jada, jeg har også hatt venner som har vendt meg ryggen i vanskeligere perioder i livet. Men det gjør at man setter pris på de gode vennene man faktisk har. 

Anonymkode: a47f3...d69

• Liker 1
Skrevet

Ja og jeg tok de ikke inn igjen som venner når jeg fikk meg jobb igjen. 

Anonymkode: dc02e...b8a

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som noen merkelige venner

Anonymkode: b20c1...089

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og jeg tok de ikke inn igjen som venner når jeg fikk meg jobb igjen. 

Anonymkode: dc02e...b8a

Jeg tenker å gjøre akkurat det samme den dagen alt ordner seg😊

Jeg er jo fremdeles den samme personen, selv om jeg står utenfor arbeidslivet. Men det er vel det at folk ser på meg som svak og sårbar der jeg nå står. Men en dag vil de nok angre😊

Det er litt vanskelig å bli dømt på denne måten, når jeg helst bare skulle ha hatt støtte. Men naturen fungerer visst annerledes..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vent vennene mine ryggen fordi de er blitt arbeidsledig, men det er jaggu meg stor forskjell på hvilken innsats de har gjort for å skaffe seg jobb igjen. Noen har stått på hver dag, ringt bedrifter, skrevet søknader, utnyttet nettverket sitt, andre gidder ikke gjøre en drit. I tillegg klaget de som ikke gjorde noe over hvor lite penger det var å få fra staten, og at nav bare burde kunne pålegge bedrifter å gi han jobb fordi det var stress å søke. Så hvis du er i siste kategori ts, så forstår jeg at vennene dine blir lei. 

Anonymkode: d3c0a...031

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ingen venner fra før av heller, så jeg har ikke merket noen forskjell etter at jeg ble arbeidsledig. Hadde hyggelige kollegaer på jobb, men hadde overhode ikke kontakt utenom jobben.

Anonymkode: 1a422...3ce

Skrevet

Jeg hadde ikke venner, jeg merket ikke noe forskjell. 

Anonymkode: a7d97...037

Skrevet

Nei, heldigvis ikke. 

Anonymkode: b04e3...a04

Skrevet

Samboeren min var gjennom en forferdelig depresjon hvor han mistet jobben. Enkelte venner hørte han da ikke mer fra, mens han fikk et par nye. Når depresjonen var på vei til å gå over fikk han seg jobb og fikk bedre kontakt med de vennene som ikke hadde gitt hm opp.

Dette er 3 år siden nå og fremdeles så nevner folk at han sliter. Nei han sliter ikke lengre, det har han bevist hver dag i 3 år at ting er bedre. Men disse menneskene som var hans venner får han aldri helt tilbake. 

Men ekte venner holder man på uansett. Det var ikke slik å han stengte seg helt inne da han sleit, han dro så ofte han kunne på en kaffe hos de som ble igjen.

Anonymkode: 2048f...d69

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min var gjennom en forferdelig depresjon hvor han mistet jobben. Enkelte venner hørte han da ikke mer fra, mens han fikk et par nye. Når depresjonen var på vei til å gå over fikk han seg jobb og fikk bedre kontakt med de vennene som ikke hadde gitt hm opp.

Dette er 3 år siden nå og fremdeles så nevner folk at han sliter. Nei han sliter ikke lengre, det har han bevist hver dag i 3 år at ting er bedre. Men disse menneskene som var hans venner får han aldri helt tilbake. 

Men ekte venner holder man på uansett. Det var ikke slik å han stengte seg helt inne da han sleit, han dro så ofte han kunne på en kaffe hos de som ble igjen.

Var han åpen om situasjonen sin (depresjonen)? 

Anonymkode: f4c25...848

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var han åpen om situasjonen sin (depresjonen)? 

Anonymkode: f4c25...848

Ja det var han, men det var ikke sånn at han ønsket å snakke om det hver han han møtte venner. Han ville nevne det hvis de hørte rykter, men det var ikke en stor ting som skulle snakkes om hver eneste han han var innom. Hvis noen spurte han om noe så var hm åpen om det, men dro aldri opp det negative selv.

Skrevet

Nei, heller tvert i mot. Jobben jeg mistet tok alt for mye tid og overskudd, så da jeg "navet" hadde jeg bedre kontakt med venner enn ellers.

Anonymkode: 223df...cf9

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
On 6. november 2017 at 10:42 AM, AnonymBruker said:

Det gjorde noen av mine. De har fått det for seg at jeg med vilje ikke får meg jobb. Så ser de generelt ned på meg fordi jeg er hjemme..

Hvordan løste dere den nye tilværelsen?

Alle unntatt to har gjort det. De visste sitt sanne ansikt og jeg driter i de. 

Sykt hvor mange mennesker er opptatt av status og penger. Mister man jobben så betraktes man som en tapper og en snylter, selv om man prøver å få seg jobb. 

Skrevet

Nei, de fleste prøver å støtte, og komme med enten (mer eller mindre passende) jobbtips eller tips til hva man kan skrive i søknader, si på intervju etc. Noen er kanskje litt vel optimistiske angående hvor fort en kan få jobb. Selv for de mer lang og variert arbeidserfaring går det jo fort 6 måneder før en får tilbud om jobb (de konkurrerer jo ofte om jobb mot andre som har lang erfaring).

Jeg har tidligere vært langvarig sykemeldt, så for meg er det "oppgradering" å være arbeidsledig. 

Skrevet

Jeg mistet venner når jeg fikk positive endringer og fast inntekt. Da var jeg plutselig ikke bra nok. Og de hadde hatt mye bedre inntekt enn meg over lengre tid.

Anonymkode: 1d01a...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...