AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #1 Skrevet 6. november 2017 Jeg reagerte da en i slekta matet sin baby på under 1 år med kake, brus etc i alle familieselskap for noen år siden. Dvs; jeg reagerte inni meg, men la meg selvsagt ikke borti det. Begge foreldrene er overvektige, og jeg bekymret meg for at de påførte barnet det samme. I dag er barnet 8 år, overvektig og har fått overført foreldrenes dårlige kostholdsvaner. Jeg tenker at det grenser til omsorgssvikt. Dette barnet vil få helseplager, ha større sjanse for å bli utsatt for mobbing, samt ha dårligere motorikk (sliter fortsatt med å lære seg å sykle). Men foreldrene elsker barnet over alt, god omsorg på alle andre måter. Jeg har relasjon, men ikke nærmest relasjon til familien. Etter bekymring i flere år, tok jeg det til slutt opp med min mor som har en nærere relasjon. Det viste seg at flere delte min bekymring, men ingen turte å ta opp tema, da man er sikker på at det ville bety brutte relasjoner. Hva kan man gjøre? Anonymkode: bfa38...29f 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #2 Skrevet 6. november 2017 Men dere må jo ta opp dette med foreldrene! Men pakk det inn på en spiselig måte. Det er stor forskjell på å si «ungen din er tjukk, fiks det!» og si « jeg ser at nn blir så fort tungpustet når vi er på tur. Får dere oppfølging pga vekten?» for det er faktisk slik at hvis dette er et barn som er tydelig overvektig så burde bhg og skole reagert. Det er feks en måling/veiing når barna er 7 år som burde plukket opp overvekten. Anonymkode: 3953e...c74 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #3 Skrevet 6. november 2017 De vet nok dette ts. Klart du kan snakke med de, men da må du være forberedt på at de blir fornærmet Anonymkode: 0bf45...d06 1
hypes Skrevet 6. november 2017 #4 Skrevet 6. november 2017 Det er synd å se hvor mange som aler barn til verden uten å fikse problemene sine først. De jeg veit om med "sånne" foreldre har enten fått varige men etter alvorlige spiseforstyrrelser, eller så er de sykelig overvektige og henger i gråsonene av samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #5 Skrevet 6. november 2017 Jeg vil tro at barnet blir fulgt opp av helsesøster. Overvektige barn blir som regel det. Men det er fortsatt opp til foreldrene hva slags mat de gir til barnet. Så dette er en vanskelig situasjon. Jeg vil tro at de vil bli sure/fornærmet uansett hvordan du sier det til dem. Så tenk deg nøye om, kan hende kontakten blir brutt. Anonymkode: 973bd...fe2
RoH Skrevet 6. november 2017 #6 Skrevet 6. november 2017 Etter min menig er dette omsorgsvikt og på grensen til barnemishandling. Barnet vil garantert måtte slite med dette resten av livet. Dette er et svært vanlig problem. En arver utrolig mye problemer fra foreldre sine. Problemet ditt TS er at det ikke finnes noen måte du kan bidra til at denne familien endrer kostholdsvanene sine, du vil mest sannsynlig vil bli oppfattet som en drittsekk av mottaker om du kritiserer deres måte å oppdra barnet sitt på. Det finnes ingen "å jeg tok en telefon, så halleluja" løsning på dette. Så min konklusjon, om du ikke liker det, si fra kutt dem ut som venner til de har endret livsførsel, eller la dem leve livet sitt som best de kan, se på de positive egenskapene til denne familien.
RoH Skrevet 6. november 2017 #7 Skrevet 6. november 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at barnet blir fulgt opp av helsesøster. Overvektige barn blir som regel det. Men det er fortsatt opp til foreldrene hva slags mat de gir til barnet. Så dette er en vanskelig situasjon. Jeg vil tro at de vil bli sure/fornærmet uansett hvordan du sier det til dem. Så tenk deg nøye om, kan hende kontakten blir brutt. Anonymkode: 973bd...fe2 Trur du virkelig at helsesøster gjør dette? Hvor har du vokst opp? I never ever land? Om lærer, helsesøster skulle ta opp noe slikt, hvordan tror det skulle være lett for disse? 100 tilfeller på en middels stor skole, med en 50% stilling for helsesøster. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 Dette er et veldig vanskelig tema, jeg har selv familiemedlemmer i samme situasjon. Jeg vet at de selv er klar over at de er overvektige, og at barna også er det. Men de må finne ut av dette selv. Vår oppgåve blir å være en støttespiller den dagen de selv kommer og ber om hjelp. Vi kan bidra inndirekte med å ikke ha de aller mest kaloririke måltider og tilgang på hva som helst spiselig når de er på besøk hos oss, men ikke så mye utover det, tror jeg. Det er et sårt tema. Anonymkode: f48a6...615 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå