Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å sykle?

Gjest Sisti

Anbefalte innlegg

I følge google maps tar det en halvtime å sykle til destinasjonen min. Men det er jo stor forskjell på hvor fort folk sykler. Det er ca en mil å sykle. 

Vurderer nemlig å kjøpe (el-)sykkel, men hvis det viser seg at det tar tre kvarter å sykle den distansen blir det vel lite realistisk at jeg blir å sykle. Har ikke sykkel nå, så får jo ikke prøvd. Jeg er altså ikke noe sykkel-fantom, men en helt normal syklist... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å svare på dette når vi ikke kjenner ruten du ønsker å sykle. F.eks om det er masse opp/ned-bakker, hvilket terreng det er osv. Etter min erfaring er google maps ganske nøyaktig når det kommer til å regne ut hvor lang tid det tar å gå/sykle/kjøre. Om du vil være helt sikker så bør du spørre venner og familie om å låne en sykkel og teste løypen før du kjøper. Å låne en el-sykkel er kanskje litt vanskeligere siden det ikke er så vanlig å eie en enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Google maps er at den tiden de oppgir på sykling stemmer knallgodt for meg som sykler sakte, og alt for god tid om jeg sykler på samboerens elsykkel. For med den sykler jeg jo fortere i oppoverbakker enn i nedoverbakker (jeg er feig). Så om google maps sier en halvtime, tipper jeg du kommer unna med 20-25 minutter første gang du sykler på elsykkel, og deretter reduseres tida enda litt mer.

Anonymkode: 2502c...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det lover jo godt! Det viktigste er at google maps ikke bare beregner farten for sånne supersyklister. Har flest oppoverbakker på vei hjem, men da har jeg det jo ikke like travelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google maps stemmer bra med rolig sykling, men tar ikke takhøyde for stopp ved trafikklys, så dersom det er mange av dem må du regne litt ekstra tid.

Anonymkode: 1477b...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at dersom det tar 10 min å kjøre med bil (60-80 km timen) ca 1 mil, så tar det dobbelt så lang tid å sykle veldig fort, og tredobbelt så lang tid i moderat, og deretter firdobbelt så lang tid å sykle sakte?

(Eller innbiller jeg meg dette? :klo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en lenke som sier en hel del om folks gjennomsnittsfart på sykkel. https://samferdsel.toi.no/forskning/sa-fort-sykler-folk-i-oslo-article33490-2205.html 

Som du ser: de fleste sykler ikke i 30-40 km/t (noen ytterst få gjør sikkert det), men man finner ganske mange som sykler noe over 20 km/t. Ikke engang hovedtyngden av syklistene på «Tour de Finans»-strekningen ligger i nærheten av 30 km/t. Moderat elsykkelhastighet er gjerne ca 20 km/t, og den store gevinsten kontra ordinær sykkel får du hvis du har mye bratte bakker. 

Anonymkode: 7b468...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes google maps angir et ganske bedagelig tempo. 

Om du har el-sykkel, vil du nok sykle langt raskere enn hva google-maps regner med. 

Anonymkode: 88707...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren på en elsykkel har maksfart på 25 km/t, dvs når du passerer den farten må du tråkke helt selv. I tillegg er det en begrensing på hvor krafti motoren kan være. Min erfaring er at i slake oppoverbakker er det ikke noe problem å holde 25, i moderate bakker 20-23 og i bratte bakker ned mot 15.

På den andre siden er det en tung sykkel, så du går raskere i nedoverbakkene. I den moderate bakken er det ikke noe problem å komme opp i 50 km/t nedover.

Dersom du ikke har mulighet til å sykle på sykkelveier eller i veien, og det finnes fotgjengere på fortauet eller gang- og sykkelveien vil det gå langsommere. Du har nemlig ikke lov til å passere fotgjengere i så mye over gangfart, altså maks 10km/t. Egentlig mener jeg elsyklister ikke har lov til å sykle på fortau dersom det er en del fotgjengere, men jeg innser at ikke alle takler å sykle blant biler som kjører i 50.

En halvtime på 10km høres fornuftig ut. Det gir en gjennomsnittsfart på 20km/t, noe som ikke er et problem på elsykkel. Det kan godt tenkes at det tar kortere tid, avhengig av terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Sølvrosen said:

...

En halvtime på 10km høres fornuftig ut. Det gir en gjennomsnittsfart på 20km/t, noe som ikke er et problem på elsykkel. Det kan godt tenkes at det tar kortere tid, avhengig av terrenget.

Jeg har 11 kilometer til jobb og bruker rett rundt 30 minutter på el-sykkel. Min sykkel får drahjelp til 27.5 km/t.

Jeg må trø mesteparten av veien, med unntak av utforbakker, men jeg er ikke svett når jeg kommer frem. Du kan jo også velge hvor mye drahjelp du vil ha i bakkene, det er egentlig ganske digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...