Gå til innhold

Er det helsefremmende å drikke sitronvann?

Anbefalte innlegg

De helseeffektene man får av sitronvann skyldes ikke sitronen men placeboeffekten. Sitronvann er min favorittdrikke og jeg inntar dette daglig, ikke for å "regulere PH nivåene i kroppen" da dette reguleres av seg selv men fordi det smaker godt.

Anyways, for å besvare trådens spørsmål så viser jeg til fagekspertisen ;

http://www.lommelegen.no/artikkel/sitronvann-er-det-virkelig-en-vidunderdrikk

Er virkelig vann med sitron  bra for kroppen slik mange blogger og livsstil-nettsider hevder? 

– Sitronvann har ingen dokumenterte effekter, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, til Lommelegen: 

Nei, sitronvannets temperatur påvirker ikke fordøyelsen og  Nei, sitronvann kan ikke balansere pH-verdier i kroppen

Det blir hevdet at sitronvann kan bidra til å eliminere syre i kroppen, og at man blir syk hvis pH-verdien i blodet vår er surt. 

– Kroppen har egne mekanismer som regulerer pH, og pH i maten vi spiser og drikker påvirker ikke kroppens pH-verdier nevneverdig, forklarer Christensen. 

Han avviser også at sitronvann kan rense huden. 

EKSPERT: Jacob Juel Christensen er klinisk ernæringsfysiolog og Lommelegens ekspert på kosthold og ernæring.
– Vitamin C, som man kan få fra sitron og sitronsaft og vann med sitronsaft, hjelper å holde bindevevet i huden sterkt. Men vitamin C kan man jo bare spise i vanlig mat som frukt, bær, grønnsaker, sier Christensen. 

• Liker 1

Fortsetter under...

Hvor er det påstanden om at sitronvann har en alkaisk virkning kommer fra, jeg synes det er veldig rart å komme frem til at å helle sitron som er en syre ned i magesyren så vil kroppen bli mindre sur.

Til topic: sitron er sunt og inneholder mange ting som er bra for kroppen vår men en dråpe eller skive sitron i et glass er så forsvinnende lite at det ikke kan regnes som inntak av bla C vitamin. Men det er godt så jeg drikker det selv for smakens skyld.

Anonymkode: e4d38...353

• Liker 3

Herregud, verden vil bedras. Å tro at kroppen har feil ph er jo helt absurd. Hadde kroppen hatt feil ph så hadde du ligget på intensiven eller vært dø! Snakk om å kunne lite om kroppen. 

Anonymkode: c1857...c8d

• Liker 4

Jeg drikker sitronvann fordi det er godt og fordi det hjelper meg å drikke mer vann. Tidligere drakk jeg bare brus.

Så for meg har sitronvann helsefremmende. Ikke pga "alkalisering av kroppen" og annet tull, men pga de positive effektene av å drikke vann i stedet for brus. 

Anonymkode: d9bd9...9ed

• Liker 2
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, ingen indikasjoner på at mat har noe som helst å si for helsa så da er det bare tull å forske på det. Merkelig for noen bastante konklusjoner du trekker om ting  man ikke vet noe om. Ifølge vitenskapen kan man jo ikke vite noe uten at det er bevist eller motbevist vitenskapelig, så det du skriver er uvitenskapelig tull.

Her er forresten en artikkel om sitroner med referanser til studier, blandt annet en som motsier det du sier om at det er "farlig" å alkalisere kroppen. http://www.greenmedinfo.com/blog/real-benefits-lemon-water-according-science

Studien viser at det å ha riktig ph-nivå forbedrer flere helsetilstander. Den viser også at frukt og grønnsaker alkaliserer kroppen, ergo gjør sitroner det: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/

Her er enda en artikkel med vitenskapelige referanser som viser at sitronvann  har mange helsefordeler: 
http://www.well-beingsecrets.com/lemon-water-benefits/#Helps_toDeal_withAsthma

Anonymkode: 30f7c...12e

Ok, jeg har sett deg svare i en god del tråder her på kg og en ting jeg alltid har hatt lyst til å spørre deg om er:

Ville du la en mann som  sa han fikk kompetansen sin gjennom dialog med en ånd/åndelig vesen reparere bilen din?

Hvis ikke, hvorfor? Og hvorfor er det tydeligvis  svært få ingeniører, mekanikere eller for den slags skyld bakere som får innspill fra åndeverden? Hva er det som gjør ånder spesialister på menneskekroppen?

• Liker 3

Annonse

7 hours ago, KikiEco said:

Ok, jeg har sett deg svare i en god del tråder her på kg og en ting jeg alltid har hatt lyst til å spørre deg om er:

Ville du la en mann som  sa han fikk kompetansen sin gjennom dialog med en ånd/åndelig vesen reparere bilen din?

Hvis ikke, hvorfor? Og hvorfor er det tydeligvis  svært få ingeniører, mekanikere eller for den slags skyld bakere som får innspill fra åndeverden? Hva er det som gjør ånder spesialister på menneskekroppen?

Jeg går dit som svarene finnes. Nå kjenner jeg ikke noen som reparerer biler som har fått kompetansen sin på den måten, men ja, hvis tusenvis av mennesker som hadde problemer med bilene sine som mekanikere ikke fant ut av, gikk til denne personen og fikk kjørbare biler etterpå, så hadde jeg nok gjort det. Forøvrig en ganske dårlig sammenligning.

Og hva vet jeg eller du om hvor bakere eller ingeniører får inspirasjonen sin fra.

“everyone who is seriously involved in the pursuit of science becomes convinced that a spirit is manifest in the laws of the Universe—a Spirit vastly superior to that of man.”
- Albert Einstein

Men dette er avsporing av tråden. Ts sa ikke at de kun ønsket vitenskapelig informasjon om sitronvann heller.

20 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg går dit som svarene finnes. Nå kjenner jeg ikke noen som reparerer biler som har fått kompetansen sin på den måten, men ja, hvis tusenvis av mennesker som hadde problemer med bilene sine som mekanikere ikke fant ut av, gikk til denne personen og fikk kjørbare biler etterpå, så hadde jeg nok gjort det. Forøvrig en ganske dårlig sammenligning.

Og hva vet jeg eller du om hvor bakere eller ingeniører får inspirasjonen sin fra.

“everyone who is seriously involved in the pursuit of science becomes convinced that a spirit is manifest in the laws of the Universe—a Spirit vastly superior to that of man.”
- Albert Einstein

Men dette er avsporing av tråden. Ts sa ikke at de kun ønsket vitenskapelig informasjon om sitronvann heller.

Ts spør om hun vil merke forandringer gjennom å drikke sitronvann regelmessig. Da er det riktige svaret det som kan etterprøves, og ikke hva noen synes, mener, eller er blitt fortalt av noen høyere makt. At noen MENER de har positiv effekt er ikke et gyldig argument. Det er nettopp på grunn av feilkildene i dette at man har utviklet metoder for å finne ut om et middel har effekt eller ikke - UTEN å måtte forholde seg til ulike erfaringer og opplevelser med store feilkilder.

Ellers er det du skriver ærlig talt bare tull, og du mistolker Einsteinsitatet du bruker i enorm grad. Jeg skjønner ikke hva du prøver å si en gang.

Jeg gremmes.....

Anonymkode: 5309c...147

• Liker 1
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts spør om hun vil merke forandringer gjennom å drikke sitronvann regelmessig. Da er det riktige svaret det som kan etterprøves, og ikke hva noen synes, mener, eller er blitt fortalt av noen høyere makt. At noen MENER de har positiv effekt er ikke et gyldig argument.

Kanskje du skulle lage ditt eget forum der du kan bestemme reglene.

Just now, AnonymBruker said:

Kanskje du skulle lage ditt eget forum der du kan bestemme reglene.

Kanskje du skulle slutte å tulle?

Når det finnes en metode for å avdekke hva som er gyldig eller ikke, hvorfor skal man da se etter svarene på steder der de ikke finnes? Da kan det jo ikke finnes noen annen forklaring enn at man velger de svarene man liker, og ikke de som kan valideres.

Dette handler ikke om meg. Jeg har ikke funnet opp hverken vitenskap eller metode. Det er jeg dessuten alt for ung til.

• Liker 2
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skulle slutte å tulle?

Når det finnes en metode for å avdekke hva som er gyldig eller ikke, hvorfor skal man da se etter svarene på steder der de ikke finnes? Da kan det jo ikke finnes noen annen forklaring enn at man velger de svarene man liker, og ikke de som kan valideres.

Dette handler ikke om meg. Jeg har ikke funnet opp hverken vitenskap eller metode. Det er jeg dessuten alt for ung til.

I like your style

Woman Scientist on Twitter Twemoji 2.3

giphy.gif

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha! sykt at folk kan si at mat ikke kan påvirke helsen. WOW, enkelte folk er ignorante..

Anonymkode: 86456...5c2

Enig.  Mat er jo egentlig den beste medisinen vi har, hvis vi spiser riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...