Gå til innhold

Er det helsefremmende å drikke sitronvann?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei det er bare en myte sier legen min. Eneste er at det gir en bedre smak for mange, og at det ofte drikkes større mengder vann når det er sitron i, enn når det er "platt". Og større mengder vann er jo sunt. 

Anonymkode: 861af...ed8

• Liker 2

Sitron tilfører vannet mineraler, vitaminer og sporstoffer, det blir levende og bedre istand til å rense ut giftstoffer. Det alkaliserer kroppen, dreper bakterier og reduserer inflammasjon:
http://www.medicalmedium.com/blog/lemons

Anonymkode: 30f7c...12e

• Liker 4

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil jeg merke noen forandringer i kroppen om jeg gjør det regelmessig?

Anonymkode: d936b...748

Noen hevder det gjør en forskjell. Men jeg vet ikke. Kanskje jeg ikke er sterk nok i trua? 

Skal du brøve så må du ha saft fra ekte sitron og ikke på flaske. Sitroner er og veldig dyrt.

Anonymkode: 18d4b...5ff

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Sitron tilfører vannet mineraler, vitaminer og sporstoffer, det blir levende og bedre istand til å rense ut giftstoffer. Det alkaliserer kroppen, dreper bakterier og reduserer inflammasjon:
http://www.medicalmedium.com/blog/lemons

Medicalmedium er fusk og lureri fra en person som ikke har medisinsk kompetanse.

Kroppen blir ikke alkalisert (da hadde du dødd). pH i kroppen din er konstant, og reguleres av sofistikerte buffersystemer. Sitronvann endrer ikke på dette. Sitronsaft har ennviss baktericid effekt, men det dreper ikke andre bakterier enn de som kommer i direkte kontakt med det før det når magesekken. Sitron kan kun drepe overflatebakterier i passasjen fra munnhule til magesekk. Der finnes allerede egne mekanismer fra kroppens side, så dette har ingen effekt.

Sitronvann demper ikke inflammasjon.

Du må bli mer kritisk til kildene dine.

Anonymkode: 5309c...147

• Liker 13
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Medicalmedium er fusk og lureri fra en person som ikke har medisinsk kompetanse.

Kroppen blir ikke alkalisert (da hadde du dødd). pH i kroppen din er konstant, og reguleres av sofistikerte buffersystemer. Sitronvann endrer ikke på dette. Sitronsaft har ennviss baktericid effekt, men det dreper ikke andre bakterier enn de som kommer i direkte kontakt med det før det når magesekken. Sitron kan kun drepe overflatebakterier i passasjen fra munnhule til magesekk. Der finnes allerede egne mekanismer fra kroppens side, så dette har ingen effekt.

Nei. Gå og legg deg.

Det finnes ingen vitenskapelige kilder på hva sitronvann gjør i kroppen, da det ikke blir bevilget penger til vitenskapelig forskning på det. Man kan derfor aldri få vite stort om dette ved å gå til det du kaller gode kilder. Grunnen til dette er at det ikke bevilges penger til å forske på hvaslags effekt sitroner har på helsa, fordi ingen tjener på det, unntatt sitronbøndene som ikke har råd til å bruke milliarder på forskning da.

• Liker 3

Ja det har helsebringende effekt. Den inneholder mye C vitamin og limonin (antioksidant). Sitron er rensende  da den blir alkalisk i kroppen samt bakteriedrepende. Men lurt å spise sunt generelt, ikke bare få i seg masse sitroner og tro det gjør susen :-) 

Anonymkode: c6986...3a5

• Liker 2
27 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei. Gå og legg deg.

Det finnes ingen vitenskapelige kilder på hva sitronvann gjør i kroppen, da det ikke blir bevilget penger til vitenskapelig forskning på det. Man kan derfor aldri få vite stort om dette ved å gå til det du kaller gode kilder. Grunnen til dette er at det ikke bevilges penger til å forske på hvaslags effekt sitroner har på helsa, fordi ingen tjener på det, unntatt sitronbøndene som ikke har råd til å bruke milliarder på forskning da.

Grunnen til at det ikke forskes på, er at det ikke finnes den fjerneste indikasjon på at dette har noen helsebringende effekt utover det sitroner inneholder av næringsstoffer.

Det finnes ingen indikasjoner - hverken statistisk eller biokjemisk eller farmakologisk - på at sitronvann har noen slike effekter som det du påstår (dessuten er hypotesen din full av faktafeil og gale premisser), og dermed er det tullete å bruke forskningsmidler på å teste en hypotese som man med stor nøyaktighet kan si at vil bli falsifisert. Man kan dessuten ikke "alkalisere kroppen" gjennom fordøyelseskanalen uten å bruke substanser som gir store helseskader. Å alkalisere kroppen er dessuten dødelig, og dermed meningsløst.

Det du skriver er uvitenskapelig tull.

• Liker 6

En varm kopp med halvt presset sitron er godt for magen min ihvertfall. Det merker jeg godt på de dagene jeg drikker det, mot de dagene jeg ikke gjør det.  Merker også at det hjelper tarmen i gang hvis jeg har hatt treg mage.

• Liker 2

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det vet du? Fordi...?

Anonymkode: 0826e...ef2

• Liker 1
Just now, AnonymBruker said:

Og det vet du? Fordi...?

Fordi jeg har studert, og vet hvordan kroppen fungerer både funksjonelt og biokjemisk, hvordan den regulerer sin egen funksjon, og hva som skjer når normal funksjon forstyrres. Jeg vet godt hvordan ulike vevstyper tilpasser seg forskjellige stimuli, og hvordan kroppen regulerer syre-/basebalanse og konsekvensene av at denne forrykkes. Jeg kjenner mekanismene bak inflammasjonsresponsen i stor detalj, og hvordan disse kan manipuleres kjemisk. Jeg vet hvordan ulike biologiske membraner og barrierer fungerer, og hva som kan trenge gjennom dem. Jeg vet hvordan patogene organismer i fordøyelseskanalen bekjempes fra kroppens side, og jeg vet hvordan tarmfloraen reguleres, og hvordan denne balansen kan forrykkes.

Alt dette er godt dokumentert i vitenskapelig litteratur og erfaring. Å studere realfaglige disipliner kan anbefales. Særlig de profesjonsrettede. Da lærer man til og med om kildekritikk. Utdannelse er ikke så dumt.

• Liker 9
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har studert, og vet hvordan kroppen fungerer både funksjonelt og biokjemisk, hvordan den regulerer sin egen funksjon, og hva som skjer når normal funksjon forstyrres. Jeg vet godt hvordan ulike vevstyper tilpasser seg forskjellige stimuli, og hvordan kroppen regulerer syre-/basebalanse og konsekvensene av at denne forrykkes. Jeg kjenner mekanismene bak inflammasjonsresponsen i stor detalj, og hvordan disse kan manipuleres kjemisk. Jeg vet hvordan ulike biologiske membraner og barrierer fungerer, og hva som kan trenge gjennom dem. Jeg vet hvordan patogene organismer i fordøyelseskanalen bekjempes fra kroppens side, og jeg vet hvordan tarmfloraen reguleres, og hvordan denne balansen kan forrykkes.

Alt dette er godt dokumentert i vitenskapelig litteratur og erfaring. Å studere realfaglige disipliner kan anbefales. Særlig de profesjonsrettede. Da lærer man til og med om kildekritikk. Utdannelse er ikke så dumt.

Jammen godt du sitter på fasiten. Er ikke så nøye med hva folk selv opplever da? 

• Liker 2
Annonse
Just now, AnonymBruker said:

Jammen godt du sitter på fasiten. Er ikke så nøye med hva folk selv opplever da? 

Det er ikke JEG som sitter på fasiten, men hele det fagfeltet som studerer biologi og biokjemi.

Vi har metoder for å skille effekt fra placebo, og derfor kan man ikke legge vekt på enkeltes opplevelser. En opplevelse sier dessuten heller ikke noe om hvilke prosesser som skjer biokjemisk inne i kroppen til respondenten. For å finne effekt, må man se på større tall, helst i dobbeltblindede randomiserte studier. Det hjelper også om man har målbare størrelser å vise til. Nå har det seg dessuten også slik at vi har god dokumentasjon for at selv ekstremt små endringer i pH fører til alvorlige helseproblemer (her snakker vi akuttinnleggelse), og relativt rask død dersom tilstanden ikke korrigeres.

Det står deg fritt å designe en studie som skal vise effekten du sikter til, men du må nok finansiere den selv. Ikke bli for skuffet ovee hva du finner.

• Liker 9
44 minutes ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at det ikke forskes på, er at det ikke finnes den fjerneste indikasjon på at dette har noen helsebringende effekt utover det sitroner inneholder av næringsstoffer.

Det finnes ingen indikasjoner - hverken statistisk eller biokjemisk eller farmakologisk - på at sitronvann har noen slike effekter som det du påstår (dessuten er hypotesen din full av faktafeil og gale premisser), og dermed er det tullete å bruke forskningsmidler på å teste en hypotese som man med stor nøyaktighet kan si at vil bli falsifisert. Man kan dessuten ikke "alkalisere kroppen" gjennom fordøyelseskanalen uten å bruke substanser som gir store helseskader. Å alkalisere kroppen er dessuten dødelig, og dermed meningsløst.

Det du skriver er uvitenskapelig tull.

Neida, ingen indikasjoner på at mat har noe som helst å si for helsa så da er det bare tull å forske på det. Merkelig for noen bastante konklusjoner du trekker om ting  man ikke vet noe om. Ifølge vitenskapen kan man jo ikke vite noe uten at det er bevist eller motbevist vitenskapelig, så det du skriver er uvitenskapelig tull.

Her er forresten en artikkel om sitroner med referanser til studier, blandt annet en som motsier det du sier om at det er "farlig" å alkalisere kroppen. http://www.greenmedinfo.com/blog/real-benefits-lemon-water-according-science

Studien viser at det å ha riktig ph-nivå forbedrer flere helsetilstander. Den viser også at frukt og grønnsaker alkaliserer kroppen, ergo gjør sitroner det: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/

Her er enda en artikkel med vitenskapelige referanser som viser at sitronvann  har mange helsefordeler: 
http://www.well-beingsecrets.com/lemon-water-benefits/#Helps_toDeal_withAsthma

• Liker 1
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida, ingen indikasjoner på at mat har noe som helst å si for helsa så da er det bare tull å forske på det. Merkelig for noen bastante konklusjoner du trekker om ting  man ikke vet noe om. Ifølge vitenskapen kan man jo ikke vite noe uten at det er bevist eller motbevist vitenskapelig, så det du skriver er uvitenskapelig tull.

Her er forresten en artikkel om sitroner med referanser til studier, blandt annet en som motsier det du sier om at det er "farlig" å alkalisere kroppen. http://www.greenmedinfo.com/blog/real-benefits-lemon-water-according-science

Studien viser at det å ha riktig ph-nivå forbedrer flere helsetilstander. Den viser også at frukt og grønnsaker alkaliserer kroppen, ergo gjør sitroner det: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/

Her er enda en artikkel med vitenskapelige referanser som viser at sitronvann  har mange helsefordeler: 

Du burde virkelig bli mer kildekritisk. 

Også må du slutte å vri om påhva folk skriver, for han/hun over skriver da vitterlug ikke at kosthold ikke har noe å si på helsa, men at hele det alkalusk oppgulpet ditt er svada. 

Kroppen opprettholder det ph nivået den skal, og det er IKKE sitronvann alene som.bidrar til dette. 

Anonymkode: 3c48e...9cb

• Liker 7
54 minutes ago, AnonymBruker said:

Herregud, for noen useriøse kilder du linker til....

Her kunne man virkelig kommentert mye, men det er ikke godt å si hvor man skal starte.....

Den ene artikkelen din anbefaler måling av pH i urin for å finne ut om kroppen din er sur eller alkalisk....Dette er helt absurd, da pH i urin vil svinge kraftig nettopp fordi kroppen regulerer pH-verdiene til å ligge konstant mellom 7.35-7.45. PH i urin vil svinge naturlig ettersom kroppen bufrer for å holde syre-/basebalansen i orden, og pH i urin sier derfor ingen verdens ting om hvilken pH blodet ditt holder.

Videre hevdes det at det er sunt for urinveiene dine å være "alkaliserte." Dette er direkte feil. Langvarig høy pH i urin er en stor risikofaktor for nyresten. Inntak av sitronsaft påvirker dessuten ikke pH i urin.

Kildene dine er ikke kvalitetssikrede, inneholder ikke noen egentlig forskning, og er spekket med faktafeil og spekulasjoner og sviktende logikk.

Du må virkelig sette deg inn i hva du snakker om. Dette er bare ekkelt å bivåne.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...