Gå til innhold

Helsesøster til besvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøster har møtt meg og barnet mitt ÈN gang. I det møtet fikk hun for seg at det var dårlig samspill mellom meg og barnet og at jeg ikke var i stand til å speile følelsene til barnet. Hun har nå meldt oss til barnevernet på grunn av dette. Hva gjør jeg? Kan helsesøstre bare gjøre slik uten videre???

Anonymkode: 3bfe3...c7b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster er lovpålagt å melde fra om denne typen ting, fordi det er grunn til bekymring. 

Melder ikke helsesøster fra, kan hun miste jobben. 

Hvem som har rett her, du eller henne, er det barnevernets lovpålagte jobb å finne ut av. 

Anonymkode: fc96e...625

• Liker 17
Skrevet

Dette har ikke helsesøster lov til. Hun har taushetsplikt og kan bare melde til barnevernet hvis det er snakk om fare for liv eller grov omsorgssvikt. Hvis hun oppfatter at det er et problem med samspillet mellom deg og barnet skulle hun tatt det opp med deg. Hun kunne tilbudt deg hjelp eller foreslått at dere sammen involverer barnevernet, men hun har ikke lov til å bryte taushetsplikten for noe som ikke er alvorlig.

Anonymkode: 1907e...1f7

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøster er lovpålagt å melde fra om denne typen ting, fordi det er grunn til bekymring. 

Hvem som har rett her, du eller henne, er det barnevernets lovpålagte jobb å finne ut av. 

For noe tull. Regner med at dette er en nyutdannet, overivrig helsesøster TS? 

For det første så er det ingen som kan konkludere slik etter en kort prat og i en slik situasjon. Dersom TS hadde virket deprimert (lite mimikk, viser ikke mye interesse for barnet osv), så hadde dette faktisk vært helsesøsterens ansvar å gripe fatt i og tilby henvisning og hjelp for. Å melde en bekymring til barnevernet i en slik situasjon høres helt absurd ut og som ren ansvarsfraskrivelse av eget fagansvar. En helsesøster har taushetsplikt, og denne kan kun fravikes dersom det er sterk mistanke om vold, misbruk eller alvorlig omsorgssvikt (mange som omfattes av denne forstår ikke hvor skillet mellom taushetsplikt og varslingsplikt går).

Anonymkode: 462bb...8ec

• Liker 7
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke helsesøster lov til. Hun har taushetsplikt og kan bare melde til barnevernet hvis det er snakk om fare for liv eller grov omsorgssvikt. Hvis hun oppfatter at det er et problem med samspillet mellom deg og barnet skulle hun tatt det opp med deg. Hun kunne tilbudt deg hjelp eller foreslått at dere sammen involverer barnevernet, men hun har ikke lov til å bryte taushetsplikten for noe som ikke er alvorlig.

Riktig.

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan miste jobben nå, dersom TS melder henne inn for brudd på taushetsplikten.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan miste jobben nå, dersom TS melder henne inn for brudd på taushetsplikten.

Nå må dere sette dere inn i loven før dere kommer med denne typen uttalelser. Alle som jobber mrd barn, enten de er helsesøstre, barnehage eller skoleansatte og selv leger er lovpålagtmå melde inn bekymringer for barnets helse og omsorgssituasjon dersom de ser eller oppfatter ting som gir grunn til bekymring. 

Her er dokumentasjon dere bør lese når dere mener jeg ikke har hold i mine påstander: http://barnevernvakten.no/hvem-har-meldeplikt

Hvem har meldeplikt?

Offentlige myndigheter, samt en rekke yrkesutøvere med profesjonsbestemt taushetsplikt, har plikt til å gi opplysninger til barnevernet når det er grunn til å tro at et barn blir utsatt for mishandling, andre former for alvorlig omsorgssvikt eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker. Opplysningsplikten følger av lov om Barneverntjenester § 6-4 og av tilsvarende bestemmelser i andre lover. Opplysningsplikten innebærer en plikt til å melde fra til den kommunale barneverntjenesten av eget tiltak ved alvorlig bekymring og er et selvstendig og personlig ansvar.

Privatpersoner har et moralsk ansvar for å melde fra, men ikke et juridisk ansvar, slik offentlig ansatte har.

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må dere sette dere inn i loven før dere kommer med denne typen uttalelser. Alle som jobber mrd barn, enten de er helsesøstre, barnehage eller skoleansatte og selv leger er lovpålagtmå melde inn bekymringer for barnets helse og omsorgssituasjon dersom de ser eller oppfatter ting som gir grunn til bekymring. 

Her er dokumentasjon dere bør lese når dere mener jeg ikke har hold i mine påstander: http://barnevernvakten.no/hvem-har-meldeplikt

Hvem har meldeplikt?

Offentlige myndigheter, samt en rekke yrkesutøvere med profesjonsbestemt taushetsplikt, har plikt til å gi opplysninger til barnevernet når det er grunn til å tro at et barn blir utsatt for mishandling, andre former for alvorlig omsorgssvikt eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker. Opplysningsplikten følger av lov om Barneverntjenester § 6-4 og av tilsvarende bestemmelser i andre lover. Opplysningsplikten innebærer en plikt til å melde fra til den kommunale barneverntjenesten av eget tiltak ved alvorlig bekymring og er et selvstendig og personlig ansvar.

Privatpersoner har et moralsk ansvar for å melde fra, men ikke et juridisk ansvar, slik offentlig ansatte har.

Så var det definisjonen på alvorlig?

Anonymkode: 5466a...be1

• Liker 5
Skrevet

Ingen kan miste jobben her, men hvis du mener at hs ikke har grunn til bekymring TS, så vil forhåpentligvis bv komme til samme konklusjon. 

Helsesøstre må melde til bv hvis de er bekymra, og bv skal se om de må sette inn tiltak. Jeg jobber med barn selv, og har sendt inn bekymringsmeldinger. Stort sett ender de opp med foreldrekurs der foreldrene blir kurset i trygge relasjoner. (Trygghetssirkelen) 

Det jeg lurer på er om hs forklarte deg hvorfor hun sendte bekymringsmelding? Hva var det konkret som vekket bekymringen hennes? Og hvor gammelt er barnet ditt?

Anonymkode: 9b5fa...3d4

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har meldeplikt?

Dette er jo ikke et svar på problemstillingen til TS. Før du uttaler deg bør du sette deg inn i hennes situasjon, ikke si noe generelt om meldeplikt. HS kan IKKE melde til BV, hvis hun bare mener det bare er dårlig samspill mellom mor og barn. Det må da være en VELDIG god grunn, f.eks bakliggende årsaker som mishandling, overgrep eller vold, eller noe annet som er bekymringsfullt, noe som ikke er et tema i denne situasjonen. Selvsagt kan det hende at TS ikke har innsikt i det HS sendte bekymringsmelding om, da hun ikke spesifiserte hva bekymringsmeldingen inneholdt, eller hva hun konkret var bekymret for. Men hvis HS sendte bekymringsmelding basert på det TS skriver i HI bryter helsesøster sin tausetsplikt, fordi hun melder i fra uten at det er fare for liv og helse. 

Hvis hun mener det er dårlig samspill mellom mor og barn er det HS jobb å veilede og hjelpe moren. Hun kan ikke drive med synsing og melde til BV etter et møte med observering. Etter et møte har man ikke et helhetsbilde av henne som mor. Hvis det gjentatte ganger ikke skjer noe framgang eller at barnet ikke utvikler seg, vil normalt meldeplikt gjelde, da det kanskje ikke er noe som stemmer innen familien. Men da må jo selvsagt helsesøster ha prøvd sitt først.

Anonymkode: debb1...c96

• Liker 6
Skrevet

Det står også vedvarende. Og hvis det er som TS skriver hs møtt barnet, og mor en gang høres det rart ut å bli meldt. Altså ville det ikke være bedre hvis hs snakket med TS? Driver ikke helsestasjonen å setter igang slike tiltak, og kurs? Syns bare det hørtes litt rart ut å kontakte bv når man sitter på verktøy, og muligheter til å gjøre noe selv. Jeg vet jo lite om situasjonen, men syns kanskje det hadde vært lettere å ha en hs som snakket med meg, om det var et problem. Hvert fall tok meg inn til en samtale til for å se om problemet vedvarte. Bv har jeg inntrykk har svært mye og gjøre, og da ville kanskje det være bedre av hs å ta en vurdering, og hjelpe. Ingen foreldre har vel skade av litt kurs, og  få kunnskap uansett. 

Anonymkode: 336e7...aa6

• Liker 3
Skrevet

Ta det helt med ro, TS😊

Dere har absolutt ingenting å skjule,   så ta beskyldningen på strak arm!

Forstår selvsagt at dette er jævlig gjort av helsesøsteren, men den beste hevnen gjør dere ved å vise henne at hun tar feil😊😊 

Hadde villet bytte helsesøster etter dette, om mulig. Bare ikke mist troen på dere, selv om det er vanskelig. Helsesøstre kan finne på å si så utrolig mye rart..

Vår helsesøster påsto et og annet rart ang.barnet vårt, og hørte absolutt ikke på oss foreldrene. Men hun tok heldigvis feil tilslutt😊 Har nesten inntrykk av at slike ikke kan jobben sin godt nok, da de skremmer foreldre med en masse svada.

Anonymkode: 7642f...a14

• Liker 2
Skrevet

Vell, det å ikke kunne tone seg inn på barnet er alvorlig,  og hs skal melde vidre når hun er bekymret. Hun er verken dommer eller jury- det er opp til bv å undersøke bekymringen og evt veilede deg. Men har du ikke noe problem har du ikke noe å frykte.

Anonymkode: c4cc4...664

• Liker 8
Skrevet

Det må jo være et rimelig avvik siden hun reagerer såpass etter 1 møte. Vil tro du TS ikke skjønner dette selv. SÅ like greit å få litt hjelp, eller sjekke ut saken. BV er jo for å hjelpe. 95% settes det inn hjelpetiltak. 

Anonymkode: 428c3...32b

• Liker 12
Skrevet

Helsesøster må være alvorlig bekymret siden hun melder etter første treff. Da er det også hennes plikt å melde. 

Hun bryter ikke taushetsplikten og hun mister ikke jobben sin.

Anonymkode: 96995...19b

• Liker 15
Skrevet

Helsesøster har rett til å melde i fra.

Det emosjonelle samspillet mellom mor og barn er uhyre viktig.

Du risikerer at barnet ditt i fremtiden får problemer med å lese og forstå andres følelser, sine egne følelser og det kan igjen gå utover sosiale relasjoner og til og med utvikle forstyrrelser på alvorlige plan. 

Anonymkode: c8ccc...a63

• Liker 7
Skrevet

Helsesøster gjør bare jobben sin. Du får sette din egen sårede stolthet til side, og heller fokusere på ungens ve og vel her.

Anonymkode: 255f6...1eb

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt?

Anonymkode: 504d2...f0a

Skrevet

Dårlig samspill med barn er omsorgsvikt. Uansett så burde helsesøster tilbudt deg hjelp. Nå vil barnevernet hjelpe deg og du burde ta i mot hjelpen. Barn blir plassert i fosterhjem pga dårlig samspill så gjør ditt beste.

Anonymkode: 42b06...d2d

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig samspill med barn er omsorgsvikt. 

Anonymkode: 42b06...d2d

Det er ikke nok. I følge loven har man kun opplysningsplikt ved mistanke om mishandling eller alvorlig omsorgssvikt. Dårlig samspill er på ingen måte alvorlig eller noe som krever melding til barnevernet framfor å tilby veiledning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...