Gå til innhold

oppskrift på ostehorn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har noen en oppskrift vil jeg bli kjempeglad. Jeg tenker på slike horn du fyller med ost og skinke....

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager bare en gjærdeig med ca 100 gram smør og melk som væske, er ikke så flink med mengder, slumper ofte, men kan prøve å skrive opp sånn omtrent:

100 gr smør/margarin

5 dl melk

1/2 s sukker

1 ts salt

1 pk gjær

Mel til passe deig

Smelt smør og tilsett melk, rør ut gjæren. Blad i mel til passe deig, mengde aner jeg ikke.

La heve i 30-60 minutter.

Del i to og kjevle ut til to runde leiver, ca 3-4 mm tykk.

Del hver leiv i 8 biter (trekanter) - legg ost og skinke litt nedenfor den bredeste delen og rull sammen til horn. Legg med spissen ned på bakepapir.

Etterhev i 30 minutter, pensle med egg og stek 10-15 minutter på 225 grader, midt i ovenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt fyll:

Hakk skinke, riv ost, bland i en tube smøreost og gjerne masse finhakket gressløk. Nå har du en klissete masse, som legges med skje på den bredeste enden av deigtrekanten før du ruller den sammen til horn. Klem godt sammen i endene, ellers tyter fyllet ut når de stekes.

Namnam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen litt annerledes horn, som jeg synes er kjempegode.

Skinkehorn m/sennep og estragon (16 stk)

10 dl mel

1 ts salt

1,5 ss bakepulver

100 g margarin

4 dl melk

1 dl smøreost

1 ss fransk sennep

1 ts tørket estragon

8 skiver røkt skinke

egg til pensling

Bland det tørre og fettet i en foodprocessor, tilsett melken til slutt. Del deigen i to og kjevle hver del ut til en sirkel som igjen deles i åtte snipper. Smak til osten med sennep og estragon og del skinkeskivene i to. Fordel ostefyll og skinke på hver snipp og rull sammen, begynn med den brede enden. Pensle hornene med sammenvispet egg. Stekes ved 250 grader i ca 8 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...