Gå til innhold

Laks som på hotell

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg lage smakfull laks slik en får servert på Hotell f.eks under kurs o.l.

Den er nok stekt i ovn med folie. 

Anonymkode: 3ae62...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hva du mener. Under kurs? Da ser jeg for meg snitter med røkelaks, men det er sikkert ikke det du mener. Tenker du helstekt laks, laksekoteletter, eller sånne laksefileter som man gjerne får i 4-pk på butikk?

For laks til middag kan du jo f.eks. steke veldig veldig kjapt i smør på alle kantene (uten å gjennomsteke). Så bruke fersk persille, ha på litt sitronsaft, pakke inn i folie sammen med smør og steke videre i ovn. Laks trenger ikke mer varme enn et sted mellom 45-50 grader, da blir den supersaftig, og ikke tørr.

Anonymkode: ec509...42f

Skrevet

Ikke stek den for lenge. Veldig enkelt.

Anonymkode: 2bb43...62e

Skrevet

mye smør

Anonymkode: 8747f...539

Skrevet

Nå fins det jo mange måter å tilberede laks på og man får nok forskjellige  lakserettet utfra hvilken kokk som er på kjøkkenet. Men en metode jeg liker veldig godt er å legge fiskefiletene en marinade av 0,75 dl soyasaus, litt chili krydder eventuellt litt hakket chili,  litt ingefær, litt hvitløkspulver eventuellt et par fedd presset hvitløk, litt limesaft og litt flytende honning.  Sånn ca en halv ts av hvert krydder.  

La fisken ligge å trekke I dette en 20 minutter  før steking.   Gir en nydelig smak på fisken.

Server  gjerne med noen stekte grønne aspargesbønner og gulrøtter ( kuttet opp I staver og stekt.). 

Salt bakte kanariske poteter,   rød mojosaus  (den er enkel å lage selv), mangochutney  og aoli.  

Så har du en restaurantrett. 

Skrevet

Mest sannsynlig er det dampet laks i ovn du tenker på? Storkjøkken har ofte dampovner

Anonymkode: 850df...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...