AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Trenger gode husmor-råd:-) Har familie på middag på julaften, hvert år. Står stort sett på kjøkkenet hele dagen frem til middagen. Men i år kunne jeg tenkt meg å gå i kirken på familiegudstjeneste kl 13.00, å siden vi bor 30 minutter unna kirken er vi vel hjemme tidligst 14.30-15.00, å da rekker jeg jo ikke å bli ferdig med all julemiddagen til kl.17.00 Julemiddagen består av ribbe, pinnekjøtt, julepølse, sossiser, medisterkaker, hjemmelaget kålrotstappe, rødkål, skrellet poteter og kokt gulrot. Saus laget fra grunnen. Til dessert moltekrem, kromkaker og riskrem med rød saus Kan julematen(eller deler av den) lages dagen før og bare varmes opp julaften? Hvordan gjør dere som får tid til å gå i kirken og kanskje er på kirkegården for å tenner lys, i tillegg til å ha middag ferdig til 17.00? Anonymkode: 0f343...184
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Klart den kan. Deilig å slippe stresset på julaften. Smaker mange ganger bedre dagen derpå, også nyter du den nok også mer med litt mer senkede skuldre. Varm opp alt i langpanne. Og evt svor... skit i den, eller så kan de som vil ha hive den i microen. Det kan i alle fall funke ;-) Lykke til! Anonymkode: 0ca48...893 1
Pmaxqueen Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Mormor gjør det. Derfor foretrekker jeg å spise julemiddagen hos farmor Det går sikkert an å få dagen derpå ribbe, stek og medister til å smake godt men synes alltid steken og ribba blir tørr hos mormor . Har du evt en mor/svigermor/større barn/ateist et eller annet i familien som kan passe på ribba ville det vært et bedre valg i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Takk for tilbakemeldinger, blandet erfaring altså. Hmm. Kanskje jeg må lage en prøvemiddag nå snart og teste det ut. Kan jeg varme pinnekjøtt opp i ovnene, kanskje i stekepose? Må ha to brett da. Går det bra? Kanskje det blir senere middag på juleaften i år, om maten blir veldig tørr av oppvarming. Har barn som skal være delaktig i gudstjenesten, derfor litt viktig å være der. Og derfor ingen som kan bli hjemme å passe på. Hi Anonymkode: 0f343...184
Kontormus Skrevet 5. november 2017 #6 Skrevet 5. november 2017 Det går vel fint med middag kl 18 også. Svoren på ribba kan lett bli hard under oppvarming, eller kjøttet tørt hvis den varmes på høy tempratur. Micro funker IKKE på svoren, da blir den som gummi.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #7 Skrevet 6. november 2017 Min mor lager alltid ribbe og medisterkaker på forhånd og varmer på julaften. Det er aldri tørt når vi skal spise. Kommer vel an på hvordan det blir laget og varmet. Anonymkode: 5ded9...a00 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #8 Skrevet 6. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Klart den kan. Deilig å slippe stresset på julaften. Smaker mange ganger bedre dagen derpå, også nyter du den nok også mer med litt mer senkede skuldre. Varm opp alt i langpanne. Og evt svor... skit i den, eller så kan de som vil ha hive den i microen. Det kan i alle fall funke ;-) Lykke til! Anonymkode: 0ca48...893 Smaken er som baken gitt Anonymkode: 43423...6bd
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #9 Skrevet 6. november 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smaken er som baken gitt Anonymkode: 43423...6bd Ja, og godt er det ;-) Jeg skjærer opp ribba i serveringsstykker og varmer den i ribbefett/sjyen i langpanna. Blir så godt atte. Snur litt på stykkene underveis, og de blir faktisk ikke tørre da. En veldig grei nødløsning i alle fall, hvis man ønsker litt lavere skuldre på selve julaften. Anonymkode: 0ca48...893 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #10 Skrevet 6. november 2017 Jeg lagde mesteparten av julemiddagen dagen før, det året jeg jobbet julaften formiddag. Dampet pinnekjøttet, skrelte poteter, gulrot og kålrabi. Dagen etter skjerpet jeg pinnekjøttet i stekeovnen (gir en ørliten stekeskorpe som gir et ekstra løft, mange som gjør det for smakens skyld), og kokte resten/laget stappe. Jeg har også hatt suksess med å varme opp svineribbe i porsjonsstykker på samme måte. Du rekker fint å varme opp/koke/stappe på et par timer - og det som skal kokes kan stå ferdig i kaserolle med vann i kjøleskapet så det bare er å sette direkte på plata. Min ekstremt kresne eks var i alle fall fornøyd. Anonymkode: 9b95e...3a3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå