Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Regnestykket mitt: 

1,25 = 4.000.000/ x ( «/« er en brøkstrek) 

kan jeg da ta å gange 4.000.000 på begge sider for å få x alene? Eller er det ikke lov? 

Anonymkode: 8c607...050

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper ikke.

Du må få den ukjente (x) over brøkstreken, så du trenger å gange begge sider med x.

Ettersom x/x=1 blir høyresiden bare 4mill, mens venstresiden da blir 1,25x.

Resten klarer du vel da selv?

Skrevet
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Det hjelper ikke.

Du må få den ukjente (x) over brøkstreken, så du trenger å gange begge sider med x.

Ettersom x/x=1 blir høyresiden bare 4mill, mens venstresiden da blir 1,25x.

Resten klarer du vel da selv?

Tusen hjertelig takk. 

Så Man kan ikke stryke teller når man ganger med et tall på begge sider? Kun nevner?:-) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk. 

Så Man kan ikke stryke teller når man ganger med et tall på begge sider? Kun nevner?:-) 

Jo, når du ganger med x på begge sider, så stryker du x på høyresiden av =,  for der får du x både i teller og nevner. 

Skrevet

Jeg skjønte hva jeg gjorde feil. Men bare lurte på om det «ikke» var lov å stryke teller? 

03947873-10C7-4321-9B42-6E37270F862A.jpeg

Skrevet

Noen som kan gi meg en «huskeregel» fot denne oppgaven? :-) 

slik at jeg husker å regne riktig med andre tall

8756B9EC-5D0F-49C2-AE42-82011D504021.jpeg

Skrevet

Tja, huskeregelen er vel at du må bli kvitt x under brøkstreken. For å bli kvitt x under brøkstreken må du gange med x på begge sider av =, og når du får x/x, så kan du styke. 

Måten man løser regnestykket på er jo egentlig akkurat den samme som for alle andre likninger: det man gjør på den ene siden av =, må man også gjøre på den andre siden. Man kan gange, dele, legge til eller trekke fra, så lenge man gjør det samme på begge sider av = for å si det enkelt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Tja, huskeregelen er vel at du må bli kvitt x under brøkstreken. For å bli kvitt x under brøkstreken må du gange med x på begge sider av =, og når du får x/x, så kan du styke. 

Måten man løser regnestykket på er jo egentlig akkurat den samme som for alle andre likninger: det man gjør på den ene siden av =, må man også gjøre på den andre siden. Man kan gange, dele, legge til eller trekke fra, så lenge man gjør det samme på begge sider av = for å si det enkelt. 

Grunnen til at jeg sleit sånn med denne oppgaven er fordi jeg tenkte; så lenge 4.000.000 stryker 4.000.000 og x blir alene på høyre side, så er svaret 4.000.000 * 1,25 = 5.000.000 

altså 

5.000.000 = x🤦🏼‍♀️

Men tydeligvis så kan man ikke fjerne teller..? Eller stryke teller? 

Skrevet

Det virker som det er noe grunnleggende matematisk du ikke forstår. Det hjelper veldig lite med huskeregler, er min erfaring, det er den matematiske forståelsen som er viktig.

Når du ganger med en brøk, skal du alltid gange teller med teller og nevner med nevner. Slik kan du jo se for deg regnestykket som 4.000.000/x * x/1. Da vil du naturlig nok få 4.000.000x/x. x/x = 1, altså står du igjen med 4.000.000 på høyre side. Den siste posten din er med andre ord løst riktig.

Dersom du ganget med 4.000.000 ville du endt med et regnestykke som så slik ut:

(1,25 = 4.000.000/x) * 4.000.000

5.000.000 = 16.000.000.000.000/x

Dette hjelper selvsagt ikke for å løse stykket, ergo må det være feil.

Skrevet

Du kan ikke stryke noe som er oppe med noe som er oppe. Tenk symmetri. Du kan stryke oppe med nede, og nede med oppe.

Er du usikker så finnes det masse videoer på nettet som forklarer dette veldig bra

Anonymkode: 4e6a7...2b9

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du spør etter nå. Brøken kan forkortes på vanlig måte.
Problemet når du har x under brøkstreken er at du ikke skal regne ut verdien av 1/x, men av x. For å få til det MÅ x opp over brøkstreken. Eneste måten å få x over brøkstreken på, er å gange begge sidene med x, slik du har gjort i ditt siste forsøk. Da har du x både i teller og nevner på høyre side, og kan stryke den. Når du skal stryke noe i en brøk, så må du stryke likt over og under brøkstreken. 

Skrevet

Du har oppgaven: 

1,25 = 4 000 000/x

Hvis gjør som du mener får du

1,25*(4 000 000) = 1/x

Og ikke 1,25*4000000=X som du mener

Husk at når du har noe under brøkstreken havner det ikke over bare fordi du fjerner det som er over. Det er fortsatt under brøkstreken.

Anonymkode: 4e6a7...2b9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte hva jeg gjorde feil. Men bare lurte på om det «ikke» var lov å stryke teller? 

03947873-10C7-4321-9B42-6E37270F862A.jpeg

For å stryke en teller, må du gange med en brøk som er 1/teller

Så om du ganger med 1/4000000 på begge sider ville du fått fjernet telleren, eller rettere sagt gjort telleren til 1.

Problemet er at den ukjente (x) fortsatt er nevner og som andre sa, du skal jo ikke finne ut hva 1/x er, så derfor må du gange med x på begge sider slik at x/x=1 og du kan fjerne x fra nevner. Resultatet er at x nå blir i telleren (tenk at hele uttrykket på venstre side også er en brøk med nevner=1) og da kan du løse oppgaven.

Skrevet

Noen som kan løse hele og faktisk skrive brøkstreken slik at man ser tall oppe og nede?

Anonymkode: 74907...18c

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Noen som kan løse hele og faktisk skrive brøkstreken slik at man ser tall oppe og nede?

Det er jo det TS har gjort over her :) Men om du vil se det en gang til, har jeg løst det her (der *x står bak streken, betyr det bare at jeg gjør det med hele likningen):

20171105_220302.jpg

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Kruset skrev:

Det er jo det TS har gjort over her :) Men om du vil se det en gang til, har jeg løst det her (der *x står bak streken, betyr det bare at jeg gjør det med hele likningen):

20171105_220302.jpg

👍🏻🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...